Het openluchttheater te Brasschaat. "Elckerlyc" en de danseres Akarova
Anon., 1933-08-11
Source
Pan, 1933-08-11 p. 3
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Anon.: Kon. Nederl. Schouwb... 1933-06-30
- ◼◼◻◻◻ Victor J. Brunclair: Koninklijke Nederlan... 1933-06-16
- ◼◼◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S. "oompje heeft... 1933-04-15
- ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Kon. Nederlandsche S... 1933-03-31
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Tooneel, Kon. Nederl... 1932-12-23
«ELCKERLYC» EN DE DANSERES AKAROVA
Het is voorzeker vanwege Mevr. L. De Winter een uitstekend initiatief, dit
Voor de opening bracht Mevr. Akarova ons een dansenreeks. Wij lazen ergens een soort beginselverklaring van deze danseres, en ofschoon zij, in de evolutie van de danskunst al te opvallend nadruk schijnt te leggen op den invloed van haar, die eens genoemd werd de groote Isadora, moeten wij erkennen, dat bij haar althans deze invloed slechts in zeer geringe mate werkzaam is en wij heeten dit gelukkig. Want Isadora Duncan zat vastgeschroefd in een zeker Hellenism, dat den kultus der physioplastiek als hoogste waarde huldigde, en daarom nooit kwam tot de essens zelve van den dans, die is: vergeestelijkte beweging. Het komt ons zoo voor dat Mevr. Akarova de sporen drukt van danseressen als Charlotte Bara, Impekoven en ten onzent Francesca d'Aler, dat wil zeggen, dat zij niet langer de stelling aankleeft, als zou dans eenvoudig zijn gesublimeerde gymnastiek. Bij Mevr. Akarova projekteert zich het rhythme buitenwaarts en is volgeladen met emotieve kracht: Zij heeft de wijding van Egyptische tempeldansers, de saamgebalde kracht der zwaarddansen, en deze gaven weet zij zoo suggestief te ontwikkelen dat wij haast geneigd zijn zouden haar voor deze exotiek te waarschuwen, omdat haar talent er wel eenzijdig zou kunnen door uitgroeien.
In haar dansenreeks stippen wij vooral aan : l'Orestie (
In dit uitgelezen kader ging daarna Elckerlyc, het mystiekspel van
Als allegorieënspel is het voor wat betreft de handeling iets te stram, maar zoo wordt het woordentornooi van de onderscheiden symbooldragers fijn aangetoetst, dat hier een bron opwelt vafr subtiele geestelijke genieting. Mogen wij ons een tikje kritiek veroorloven? O. i. wordt het element godsdienst door de in het groen gezongen en gespeelde orgelmis wel iets te onpas aangebracht. En ofschoon deze muzikale aanpassing uittermate adekwaat werd aangevoerd, zagen wij haar toch liefst achterwege blijven, om ons alleen te laven aan de fontein van woordenschoon, die hier door
Het dekor van Lode Seghers was voor dit mystiekspel een harmonische omlijsting. En de groepsstanden, die door de regie hier werden in 't leven geroepen, waren ons een heropleving van het middeleeuwsche marktspel, zooals het indertijd voor de poorters op openbare plaatsen werd vertoond.
De eenige fout in dei regie is, de tamelijk lange alleenrede van God bij den aanvang achter het tooneel te laten houden. De tekst ging verloren. Maar voor het overige was hier een homogeneiteit van samenspel, zooals alleen bij zeep groote insceneerders wordt bereikt.
Aan de spits van de vertolking vernoemen wij den heer Gust Maes, die deze zeer zware titelrol met heusche meesterschap heeft gedragen. Wij opperen den wensch dat Gust Maes zoohaast mogelijk weer bij het gesproken tooneel kome. Ook zijn vokale middelen zijn er zeer op vooruitgegaan en is zijn stem uit haar vroegere eenvormigheid losgebroken.
De gevoelsskala van Elckerlyc heeft hij ongemeen geschakkeerd uitgestippeld. Het was werk van een zeer groot kunstenaar. Naast hem vernoemen wij Dood (Piet Bergers) een kracht, die wij ongaarne in de provincie (Gent) zien voortwerken, maar die in allerijl door het eerste gesproken tooneel van ons land moet worden aangeworven.
Nooit hebben wij den heer W. Cauwenbergh zoo talentvol zien akteeren als in deze rol «Gezelschap». Debiet was rad en genuanceerd, houding zeer los. De andere episodische mannenrollen zaten in handen van Emiel Anthoni (Mage) en Neve (Flor Cuypers) die zichtbaar nog de onbeholpenheid droegen van liefhebbers, hoe verdienstelijk op zichzelf zich hun optreden ook gelden deed.
Er was nog een trits allegorische figuren: Deugd (Mej. O. de landsheer) die haar tekst nogal effen zei; Kennisse (Mevr. H. Douliez) wier warmtonig geluid, andermaal vol expressieve intonaties zat. Wij spraken vroeger reeds den wensch uit, Mevr. Doeliez; die sporadisch, in den
De overige speelsters, die in
Allen lof zwaaien wij
Het licht-klavier werd effektvol bespeeld door den heer de Combe, hoofdelektrieker van den
Dit lommerrijke
Het
Wij brengen hier aan de jonge onderneming een diep eeresaluut.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Anon.: Kon. Nederl. Schouwb... 1933-06-30
(author) Anon. • heer • Victor J. Brunclair • (date-year) 1933 • heer benoy • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Willem Benoy - ◼◼◻◻◻ Victor J. Brunclair: Koninklijke Nederlan... 1933-06-16
heer • Victor J. Brunclair • (date-year) 1933 • heer benoy • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Willem Benoy - ◼◼◻◻◻ Victor J. Brunclair: K.N.S. "oompje heeft... 1933-04-15
heer • Victor J. Brunclair • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • (date-year) 1933 • mevr - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Kon. Nederlandsche S... 1933-03-31
heer • Victor J. Brunclair • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • (date-year) 1933 • heer benoy - ◼◻◻◻◻ Anon.: Tooneel, Kon. Nederl... 1932-12-23
heer • (author) Anon. • Victor J. Brunclair • Willem Benoy • heer benoy • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Kon. Nederl. Schouwb... 1933-05-26
Victor J. Brunclair • heer benoy • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • (date-year) 1933 - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Mevr. Esther de Boer... 1933-09-15
Victor J. Brunclair • (date-year) 1933 • mevr • Willem Benoy - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: De vrienden van de K... 1933-09-22
Victor J. Brunclair • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • (date-year) 1933 • Willem Benoy - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Vraaggesprek met Vic... 1934-12-29
Victor J. Brunclair • heer benoy • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Herman Teirlinck • heer - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Koninkl. Nederl. Sch... 1932
Victor J. Brunclair • heer benoy • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • heer • mevr