Dr. J. De Gruyter herdacht: Zijn zin voor het absolute
Anon., 1934-09-25
Source
Het Vaderland, 1934-09-25
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT I... 1926-06-26
- ◼◻◻◻◻ Anon.: "Gudrun" door het Vl... 1922-04-15
- ◼◻◻◻◻ Cr.: Bij Dr Oscar De Gruy... 1921-10-16
- ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
- ◼◻◻◻◻ Anon.: Het Vlaamsch Volksto... 1924-10-08
DR.
ZIJN ZIN VOOR HET ABSOLUTE
Een man van beteekenis voor het Vlaamsche volk
(Van onzen correspondent).
BRUSSEL, September. I.
De herinnering aan dr
Thans ligt voor ons een uitstekend boekje met vele portretten verlucht: "Dr J.O. de Gruyter" door
Een zeer vitale geest.
"Wij hebben hem niet genoeg bemind". Onder "wij" moet men dan verstaan zijn vrienden en medewerkers uit Antwerpen. Wie
Als leeraar was hij onschoolsch en de afgod van zijn leerlingen. Zijn onderwijs was niet droog maar vol van levenslust, enthousiasme en eerbied voor de kunst. Frans van Cauwelaert, de vroegere burgemeester van Antwerpen heeft in een geïmproviseerde herdenkingsrede 't kernpunt van
Vermoeienis kende hij niet, ziekte was uitgesloten. Hij placht te zeggen: "Een acteur mag niet ziek zijn". De geest was alles en hij vervloekte het zieke lichaam dat den geest meesleepte in den afgrond, in den dood. Men zegt dat zijn doodstrijd homerisch was, dat hij geraasd en getierd heeft, -- zich uit het venster heeft willen werpen.
Zijn gezondheid bracht hij door overmatige inspanning roekeloos in gevaar omdat hij meende dat voor de zaak van de volksverheffing geen
offer te groot was.
halen - enzoovoort. Na maanden heeft hij
eindelijk het heele stel compleet. Met hetzelfde geduld heeft hij zoo aan zijn levenswerk gebouwd.
Wat hij verricht heeft kan men eigenlijk pas het best beseffen, wanneer men het Vlaamsche tooneel met het buitenlandsche vergelijkt in het jaar dat
Eigenlijk was de eerste tooneelrevolutie al in 1887 door den Parijschen amateur
Doch in 1905 was het naturalistisch theater alweer verwaterd en bracht
Zijn heele loopbaan door heeft
Doch dit was alles theorie. Pas in 1912 werd
Verbonden met Vlaanderen.
"Twee dingen hebben hem op de schoone plaats gebracht, die niemand hem in de geschiedenis van ons tooneel denkt te betwisten: zijn echte liefde tot het "komedie-spelen" en zijn gulzige "drang naar cultuur" (het woord is van Lode Zielens).
Met het eerste schaart hij zich ongedwongen in de eeuwenlange rij van tragoi, mimen, troubadours en "ghesellen van den spele" allerhande, -- met het tweede breekt hij uit zijn volkscben oorsprong door in de regionen van wetenschap en kunst; -- niet om er zich egoistisch in te zonnen in het licht van schoonheid en kennis, maar in de hoop met de verworven kultuur de Vlaamsche gemeenschap te verrijken."
De tragedie van het Vlaamsche volk begint op het einde van de 16e eeuw met de scheuring van den Nederlandschen stam in Noord en Zuid. Na het Oostenrijksch bewind volgt de tijd van Fransche overheersching en een stelselmatige uitroeiing van de volkstaal. Aan de kortstondige hereeniging met het Noorden maakt 1830 een einde. Tot tusschen de jaren 1870 en 1900 weer terrein op den vijand wordt gewonnen en de officieele schouwburgen worden gesticht. Antwerpen in 1874, Brussel in 1887 en Gent in 1899. Voor dien tijd is het Vlaamsch tooneel nogal onbeduidend. Zoo schrijft "Het Volksbelang" in 1873: "Een repertorium, waar stukken als Robert en Bertrand, De Booze Geest, Salamander, Lucifer en Cie, De Londensche Bandieten een overdreven plaats innemen, een opvoering die bijna altoos door het niet kennen van de rollen hapert en mank gaat en door eindelooze tusschenbedrijven wordt afgebroken, een "mise en scène" die zeer dikwijls slordig en armoedig is, vooral wat accessoires aangaat, een orkest dat beneden alle denkbeeld altoos onvolledig blijft en op alle vertooningen hetzelfde deuntje op de erbarmelijkste wijze vermoordt, ziedaar de genietingen, welke den trouwen voorstanders van het Nederlandsch Tooneel al te dikwijls, helaas worden aangeboden."
Bij het eerste optreden van de
Toch zijn er wel lichtpunten in het weinig verheffend panorama van het Vlaamsch tooneel tot ongeveer voor den oorlog. Acteurs als Victor Driessens, mevrouw Verstraeten-Laquet en Catherina Beersmans, brachten het tot meer dan locale beroemdheid. Ook andere spelers veroverden later bij de Noordnederlandsche gezelschappen een goede carrière.
Tot het begin van de 20ste eeuw had het woord regie in Vlaanderen nog niet die beteekenis die er reeds lang elders aan werd gehecht. In het algemeen is de toestand treurig in dien tijd en het best te karakteriseeren wanneer men weet, dat in 1895 bij hooge uitzondering, zeer tegen den zin van den directeur, één keer Hamlet werd opgevoerd.
Hoeveel beteekent dan niet de opvoering van "Starkadd" wanneer men dit alles weet.
Overal was hij bij, wanneer het het tooneel betrof. En steeds heeft hij zich sterk met het Vlaamsche volk verbonden gevoeld. Hij wilde niet naar Nederland, al wist hij dat hem daar een betere toekomst wachtte. Maar dit zou deserteeren zijn. Zijn verknochtheid tot zijn volk komt wel op ontroerende wijze tot uiting in een brief aan E. H. Bernaerts: "En, waar aan alle zijden je je hier genepen voelt in engen kring, je de middelen ontbreken tot hoger vlucht, daar voelde zoo vaak ik mij aangetrokken naar het Boven-Moerdijkse, waar ik mezelf tot brede kracht zou kunnen ontwikkelen! -- Toen echter neep daar ook telkens iets als een schroevende pijn, dat ik mijn volk, waaruit ik toch gegroeid was, waaruit ik mijn gaven had gezogen, zoals de eik zijn sappen zuigt uit den moederlike schoot der aarde, zou in de steek laten in zijn wanhopige worsteling voor het bestaan. En omdat ik voelde, dat mijn plaats was naast de andere begaafden, die hoog hielden de Leeuwenvaan, ben ik telkens gebleven."
(Slot volgt)
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Karel Van de Woestijne: HAMLET TE GENT I... 1926-06-26
Starkadd • Willem Royaards • vlaanderen • gruyter • Arie Vanden Heuvel • vlaamsche • Hamlet • Jan Oscar De Gruyter • Philoktetes • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Warenar • Jozef in Dothan - ◼◻◻◻◻ Anon.: "Gudrun" door het Vl... 1922-04-15
(author) Anon. • vlaanderen • vlaamsche • Jan Oscar De Gruyter • Philoktetes • Warenar • Jozef in Dothan - ◼◻◻◻◻ Cr.: Bij Dr Oscar De Gruy... 1921-10-16
Starkadd • Willem Royaards • volk • gruyter • Arie Vanden Heuvel • vlaamsche • Jan Oscar De Gruyter • Warenar - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Marieken van Nijmege... 1924-10-04
antwerpen • dr jo • vlaanderen • vlaamsche • Jan Oscar De Gruyter • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • gruyter - ◼◻◻◻◻ Anon.: Het Vlaamsch Volksto... 1924-10-08
Starkadd • (author) Anon. • vlaanderen • Jan Oscar De Gruyter • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Jozef in Dothan - ◼◻◻◻◻ Anon.: De plannen van Dr J.... 1922-03-12
(author) Anon. • antwerpen • Lucifer • vlaamsche • Jan Oscar De Gruyter • Philoktetes • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • Warenar • kunst - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Over den huidige toe... 1936
antwerpen • volk • vlaamsche • Jan Oscar De Gruyter • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Gent • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • kunst • Richard Wagner - ◼◻◻◻◻ Willem Putman: Dr. J.O. De Gruyter... 1938-11-30
dr jo • vlaanderen • Arie Vanden Heuvel • vlaamsche • Jan Oscar De Gruyter • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • gruyter - ◼◻◻◻◻ Anon.: Jozef in Dothan... 1921-02-01
(author) Anon. • vlaamsche • Jozef in Dothan • Jan Oscar De Gruyter • Karel van de Woestijne - ◼◻◻◻◻ Victor J. Brunclair: Dr. J.O. De Gruyter... 1929-02-27
Starkadd • Koninklijke Nederlandsche Schouwburg, Antwerpen • gruyter • Jan Oscar De Gruyter