Onze Tooneelinterviews: Ernest Kindermans

2. ◼◻◻◻◻ C.S.: "Knokkelbeen" in den... 1930-05-13
  3. ◼◻◻◻◻ Anon.: Tangolita... 1921-09-05

Onze Tooneelinterviews: Ernest Kindermans

Bij den h. Kindermans. Bestuurder van Scala en Luna te Antwerpen.

Ook in volle bedrijvigheid maar de heer Kindermans, de "vader van het Vlaamsche Operettenleven" verliest er zijn goed humeur en zijn vriendelijkheid niet bij.

"WAT 'N SPORT" EN "WIE VLIEGT ER MEE"

Vrijdag wordt er reeds bezonnen met "Allottra" een tooverspel, een fijne Duitsche revueoperette van T. Impekoven en K. Mathern, hier gaand onder de meer volksche titel "Wat 'n Sport", verdedigd door de dames Manon Latour, Jeanne Didier, Maria Peenen, Jeanne Berodes, Rezy Norbert, Charlotte de Troch, en heeren Frits Vaerewyck, Adolf Denis, Robert Marcel, René Bertal, Jef Van Pelt, Jaak [???] en dat een echt familiespektakel is.

De volgende week begint de Scala met een splinternieuwe revue van Caspeele "Wie vliegt er mee", die wel zijn drie weken halen zal.

Op 28 Augustus begint voor beide schouwburgen het officieel seizoen.

In de "Scala" worden de fijne operetten gehouden, in het "Luna" meer de volksstukken, spektakelstukken, drama's en kluchten. Met "Seppel" wordt ingezet.

NIEUWE KRACHTEN

Als nieuwe krachten zijn aangenomen de in Antwerpen gekende kunstenaars: Maria Peenen, Charlotte de Troch, Robert Marcel, René Bertal en vooral de in Nederland zoo gevierde Wieske Ghys, die vroeger in Brussel reeds in mijn gezelschap was en haar man Johan Meesters een prachtige tenor, als "jeune premier" die zijn eerste inzet zal houden met de daarop volgende opvoering van "De Bajadère".

VLAAMSCHE STUKKEN

Van de Antwerpsche toondichter Beeckman waarvan Tangolita gekend is, werd aangenomen "Edelweisskoning" en van Louis De Vriendt, die de tekst leverde voor Seppel met muziek van Kenis, toondichter van "De Millioenenbruid", "Parade".

Als eerste opvoering gaat ook te Antwerpen het over 3 jaar te Brussel gekreeerde "Miranda" van Willem Putman en Emiel Hullebroeck.

NOG NIET GEZIEN

Als vreemde werken volgen de suksessen: "Viooltje van Montmartre" van Kalmann, de "Chocolade-Soldaat" met muziek van Joh. Strauss en gegevens genomen uit Shaw's "Oorlogsmannen". Verder het "Verliefde Eskadron" operet-klucht, de "Zilverwolf" en de hernemingen van die stukken, die niet van het repertorium mogen, daar de menschen hen steeds vragen en hervragen: Czardastvorstin, Teresina enz.

Een deel van de optredenden zal natuurlijk in beide schouwburgen afwisselend optreden.

Ook voor den heer Ernest Kindermans is de toekomst niet donker. Wie niet waagt, niet wint.

LUDO

1. ◼◼◻◻◻ LUDO: Te Antwerpen: Luna-T... 1930-02-03
    Emiel Hullebroeck • (author) LUDO • Henri Caspeele • LUDO • Ernest Kindermans • Luna-Theater, Antwerpen • Miranda • Seppel
  2. ◼◻◻◻◻ C.S.: "Knokkelbeen" in den... 1930-05-13