Lode Baekelmans: "De Blauwe Schuyte"
Lode Monteyne, 1926
Source
Lode Monteyne, Kritische Bijdragen over tooneel. Antwerpen: Ruquoy, Delagarde en Van Uffelen, 1926, pp. 133-139.
Items that may be related to this text • More...
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Lode Baekelmans: Ove... 1926
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Gaston Martens: "Der... 1926
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
- ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "Nuanc... 1926
II
DE BLAUWE SCHUYTE.
« de verloren kinderen der maatschappij hem in vreemde innigheid aantrokken, alsook de onterfden, de verdrukten, de weerspannigen »
heeft van die voorliefde nogmaals blijk gegeven in zijn tooneelspel « Europa-Hôtel » en vooral in zijn drama « De BIauwe Schuyte».
We zijn met
Hij herinnerde ons aan de opstellen over Oud-Nederlandsche zelfkantdichters, die hij verzameld heeft onder den titel « Oubollige poëten ».
« Volksleven en menschen uit vroeger tijden, het broze en ijdele levenspel van vreemde sinjeurs is zoo aantrekkelijk ! »
lezen we in de korte inleiding... Een van die vreemde sinjeurs, wier levensspel den snuffelenden
Die
Op 9 Oogst 1677 werd hij te Breda geboren als zoon van den lakei Jacob Weyerman en van Rys Sint Mourel « die verkleed verschillende veldtochten had meegemaakt». Op vijftienjarigen ouderdom wordt hij door zijn ouders weggejaagd en begint zijn zwervend leven. Hij doorreist België en Frankrijk, leert daar Cartouche kennen doch blijft eerlijk, komt in Italië, Zwitserland, Duitschland, Engeland. Hij leeft zoowel van zijn penseel als van spel en oplichterij. In zijn geboorteland teruggekeerd woont hij te Rotterdam, Delft, Amsterdam, Vianen, Breukelen, Kuilenburg. Te Rotterdam begon hij zijn journalistieke loopbaan. Wat hij uitgaf waren « geen nieuwsbladen, maar meer zoogenaamde spectatoriale vertoogen » schrijft Knuttel die daarbij opmerkt: « Hij hekelde alles en nog wat ! »
Vijanden had hij in massa - Op bevel van het hof van Holland werd hij in 1739 gevangen gezet. In het voorjaar van 1727 was hij te Breukelen getrouwd met Johanna Ernst.
« Zijn laatste levensjaren bracht
Van
Voor ons, Brabanders, schijnt
Te Antwerpen verbleef hij om beter de schilderkunst te leeren. Maar de taal en de manieren der Brabanders wekten zijn afschuw. Voor een herbergiersdochter uit de Schelde-stad voelde hij echter liefde. Ze was zeventien jaar oud en vluchtte met hem naar Rijssel, waar hij heur verliet.
Te Antwerpen was hij ook het slachtoffer van drie bedriegers, die hem alles afwonnen, waarna ze hem « nakend met de boenen aan den zolder hadden opgehangen ».
Niet alleen de levensgeschiedenis van
* * *
In de afspanning « De BIauwe Schuyte » die gevestigd was op de Paardenmarkt in het derde huis van de Watermolenbrugge, voerende naar het Hessenhuis, heeft de handeling plaats. Het is voor Antwerpen een donkere tijd. Door den vrede van Munster (1648) werd de handel vernietigd... Lodewijk XIV, die tegen Spanje oorlogde om den troon van het Iberische rijk te bemachtigen, spaarde de Zuidelijke Nederlanden niet. Maximiliaan Emmanuel, keurvorst van Beieren regeerde toen ons land in naam van den Spaanschen koning.
In de herberg zoekt
In den loop van het gesprek dat we hadden met
Op al die hoog-gespannen verwachtingen van
Nog wees de auteur ons op de symbolische beteekenis van den titel, dien hij aan deze schildering van vroeg-achttiende-eeuwsch volksleven gaf. De blauwe Schuyte !
Rond 1490 zond Brandt zijn « Narrenschiff » de wereld in. In het begin der XVe eeuw werd te Antwerpen een vastenavondspel opgevoerd « De BIauwe Schuyte». Dit schip voerde al de verloren kinderen mee, al de luidjes die met de maatschappij in onmin waren geraakt: tuischers, luilakken, paters en nonnen, die hun kap over de haag hadden gesmeten, goudzoekers en avonturiers.
* * *
De opvoering van « De BIauwe Schuyte» bracht de zekerheid, dat de auteur er niet in geslaagd was een beeld te ontwerpen van het leven aan den zelfkant der samenleving in de XVIIe eeuw -- zooals hij zich voorgesteld had te doen... De schrijver bleek enkele goede inzichten te koesteren. De kracht om ze te verwezenlijken ontbeerde hij !....
De god van het literaire heelal zal
Van Syberg staat er niet schitterender voor. Hij zoekt den steen der wijzen. Reeds van in het eerste bedrijf weten wij het. Aan het slot staan we niet verder. En toch -- de schrijver beweerde het zelf -- die Syberg behoorde zoowat tot het geslacht der alchimisten à la de Saint-Germain, waarover Casanova verhaalt in zijn Mémoires.
Wat had
Te vergeefs hebben we gezocht naar eenigen zweem van diepzinnigheid dat het toevoegen van den grootscheepschen ondertitel : « fantastische levensinwijding », zou kunnen verklaren. Want de goedkoope filosofie, die door bijna al de personages aan den man wordt gebracht, is daartoe niet voldoende. We kenden ze reeds uit het ander werk van
Nu is de « De BIauwe Schuyte », ondanks al de filosofische pretenties van haar geblaseerden bouwer, niet meer dan een onhandig gedramatiseerd vertelselken, de geschiedenis van een herberggrap.
Maar de auteur kon ook satyrische bedoelingen hebben gehad. De scène van de inwijding in de orde der rozenkruisers en de figuur van den courantier, konden daartoe aanleiding geven.
Die vrees van den schrijver is volkomen ongegrond gebleken. Misschien kan
Hij wil zuren gebruiken, grijpt in een opwelling van oprechtheid naar de fiolen, laat een paar druppels vallen, vreest dat het vocht te diep zal invreten en... doet water in de fleschjes. Als nu dit keldertooneel eens werkelijk een satyre ware geworden, dan zou de schrijver wellicht minder vrienden hebben geteld, doch een literair succes hebben kunnen boeken. Als nu
Wat doet de Antwerpsche courantier in het stuk ? Hij vischt naar nouvelles, wat als karakteriseering vrij sommair is.
Zoo is de « BIauwe Schuyte » niet méér geworden dan een verzameling van schimmig-geteekende typen, die soms aardig babbelen doch niet veel te zeggen hebben.
Gelukkig komen folkloristische zetten de dialogeering af en toe verlevendigen !
De bouw van het stuk is van lieverlede nog zwakker dan van « Europa Hôtel ». Aan een conflict, dat de drie bedrijven tot inwijdende levensepisoden had kunnen herscheppen -- schijnt de auteur niet te hebben gedacht.
Items that may be related to this text
- ◼◼◻◻◻ Lode Monteyne: Lode Baekelmans: Ove... 1926
Europa hotel • leven • (author) Lode Monteyne • Lode Baekelmans • De blauwe schuyte • (date-month) 1926-00 • baekelmans • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Gaston Martens: "Der... 1926
(date-month) 1926-00 • (author) Lode Monteyne • auteur • leven • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • auteur • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
(author) Lode Monteyne • auteur • (date-month) 1926-00 • leven • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Paul de Mont: "Nuanc... 1926
(author) Lode Monteyne • schrijver • auteur • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • auteur • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "D... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • auteur • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Herman Teirlinck: "D... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • (date-month) 1926-00 • jacob • (date-year) 1926 • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Ernest W. Schmidt: "... 1926
schrijver • (author) Lode Monteyne • auteur • (date-month) 1926-00 • (date-year) 1926 • leven - ◼◻◻◻◻ Lode Monteyne: Karen Bramson, "Tijg... 1926
(author) Lode Monteyne • (date-month) 1926-00 • leven • (date-year) 1926