Date 1995-09-22
Publication De Standaard
Performance(s) La Tristeza Complice
Artist(s) Platel, Alain
Company / Organization Les Ballets C. de la B. • Het Muziek Lod
Keywords complice • akkordeons • illuzies • zelfkant • vertoon • drang • omkering • onderuit • waardigheid • leefwereld
Droeve wereld met een sprankeltje hoop : 'La Tristeza Complice' parabel op muziek Purcell
ANTWERPEN -- "Les Ballets C. de la B." en "Het muziek Lod" hebben de handen in elkaar geslagen voor de voorstelling
Die gelijkenis met de dagelijkse wereld zit ook in de struktuur van de voorstelling: Het gaat er soms behoorlijk chaotisch aan toe, soms is in zowat elke hoek van de immense scène van deSingel iets aan het gebeuren. Eerst werkt dat er verwarrend: de vele kleine akties (vol platitudes), het geschreeuw her en der, een belichting die eerder een soort halfduister oplegt dan dat ze klaarheid schept. Je vraagt je af wat er eigenlijk te zien is.
In zekere zin is er ook niets, of toch niets "belangrijks", te zien. Gaandeweg besef je echter dat precies in die ervaring ook het wonderlijke van de voorstelling schuilt Ze roept een grondtoon op van een bepaalde leefwereld die niet de meest riante is en waar mensen doelloos rondhangen. We bevinden ons hier aan of dichtbij de zelfkant van de samenleving. Zelfkant betekent hier echter niet per se dat het om "kansarmen" gaat, maar om een wereld zonder veel illuzies. En daar is nooit veel "te zien" geweest.
De mensen die er rond lopen hebben geen behoefte aan decorum, aan groot vormelijk vertoon om het belang en de waardigheid van hun leefwereld te onderstrepen. Integendeel, zoals je ze ziet heb je voortdurend het gevoel dat ze zoeken naar een beetje waardigheid, maar niet al te best weten hoe ze die vorm moeten geven, waar ze die moeten halen, hoe ze die aan een ander kunnen verlenen. Wat niet wegneemt dat een grote drang om zich te manifesteren toch met de regelmaat van de klok de kop opsteekt bij een van de dansers.
Zo is er een prachtige scène waar
Een enkele keer wordt dat wel biezonder pijnlijk. Je ziet dat deze mensen het ook erg moeilijk hebben om met iets dat hen pakt om te gaan zonder het ook dadelijk kapot te maken. Als de zwarte
De keerzijde van deze grauwheid ("
Op een vreemde manier zit er daarom in de voorstelling ook een optimistisch gevoel. Af en toe krijgt de landerigheid van het stuk een plotselinge opstoot van levensdrift, een zot moment waar allen zich zonder nadenken instorten. Je krijgt dan de vreemde omkering dat deze droeve wereld plots heel warm, aantrekkelijk en vrij lijkt. De muziek van Purcell op akkordeons is als het ware het zinnebeeld van die omkering. De in deze wereld utopisch aandoende heerlijkheid van de muziek vertaald naar het instrument van deze "simpele zielen".
Het is, wat mij betreft, ook een van de zeldzame keren dat het multikulturele in alle betekenissen van het woord, op een zinnige en impliciete manier aangekaart wordt.
Een kleine waarschuwing nog: even wachten vooraleer te gaan kijken kan misschien het kijkplezier groter maken: af en toe leek de voorstelling nog niet helemaal op dreef te zijn. Maar dat komt ongetwijfeld wel.
Nog te zien in