Date 1994-12-01
Publication De Standaard
Performance(s) En/en of en/of of of/of ... of is dat te lang • Mademoiselle de Belle-Isle
Artist(s)
Company / Organization Maatschappij Discordia
Keywords ongeval • belle-isle • mademoiselle • herzberg • voorstellingenreeks • handicap • altruïsme • vermommen • relatieportretten • inhuldiging
Kaaiteater opent met bittere lach van Discordia
De inhuldiging verliep wat in mineur: het publiek kwam binnen door de oude ingang van het oude fabrieksgebouw aan de
Personages of een echte plot zijn in dit stuk van
Keuzes
De titel van het stuk verwijst naar de vele keuzes die in zo'n verhouding gemaakt kunnen worden. Een dramatische gebeurtenis als een ongeval kan zo'n alledaags verhaal plots een onverwachte wending geven, mogelijkheden en dromen van mensen kunnen door een onbetekenend toeval of een ontmoeting brutaal verstoord worden, en dan is het weer zoeken en tasten om een emotioneel evenwicht te bereiken.
In de enscenering van Maatschappij Discordia zijn die verhalen ontdaan van bijna alle konkrete anekdotiek. Vaak wordt een handeling of situatie helemaal niet voorgesteld in het akteren: uit de tekst begrijp je soms dat iemand aan het telefoneren is, of vermoed je een zware handicap na een ongeval, maar in het spel is daar weinig of niets van te merken. En toch maken kleine details in de verschijningswijze van de akteurs vaak snel duidelijk welk type mens je voor je hebt, hoe iemand zich voelt of zijn emotioneel verweer organizeert.
Als
Toch ben je in hoofdzaak aangewezen op een aandachtige beluistering van de dialogen. De taal ervan is verwant aan de dagelijkse spreektaal . Hoe mensen iets gezegd krijgen aan elkaar, of liever: niet gezegd krijgen, blijkt de hamvraag van dit stuk.
Wat het, in deze enscenering zonder naturalistische afleidingsmaneuvers, vooral duidelijk maakt, is dat het aartsmoeilijk, zelfs onmogelijk is om de complexiteit van emoties in bovendien zeer complexe situaties op een autentieke manier over te brengen.
Het meest persoonlijke wordt geformuleerd met de meest banale gemeenplaatsen of onhandige formuleringen. De spanning tussen de soms torenhoge emotionele inzet in de vele verhaaltjes en hun krukkige verwoording wordt door de vernuftige dialoogkonstrukties en de kale regie pas goed voelbaar. Dat is af en toe biezonder lachwekkend en grappig, en de mensen die ten tonele gevoerd worden zijn te klein om tragisch te worden, maar aan elke lach zit ook een bittere nasmaak.