Date 1997-02-11
Publication De Standaard
Performance(s) Lichaampje, lichaampje aan de wand...
Artist(s) Fabre, Jan
Company / Organization
Keywords lichaam • orlan • aspecten • lichaampje • afschuw • kaderverhaal • monoloog • kunstenares • erotische • realiteit
Fascinerende lichaamsbeelden in solo van Wim Vandekeybus : Anatomische manipulaties leiden tot boeiend tijdsdocument
Centraal staat de gedachte dat wij ons maar bewust worden van het lichaam door de blik die anderen erop werpen. Deze bewustwording is dus altijd maar gedeeltelijk. Ze maakt tot op zekere hoogte abstractie van de organen en weefsels die onder de huid verscholen zijn en die de ultieme realiteit van het lichaam uitmaken. Ook de voortdurende verandering (veroudering bijvoorbeeld) en kwetsbaarheid ervan blijven als het ware buiten beeld.
De ongeregelde, vervreemdende aspecten van het lichaam worden onderdrukt. Toch kunnen juist die aspecten, bijvoorbeeld in de erotische verbeelding, een grote rol spelen. Als het lichaam, schijnbaar op eigen houtje, de kop opsteekt, dan gaan de poppen aan het dansen.
Al sinds de renaissance, sinds de ontdekking van de bloedsomloop door
Dat veroorzaakt huiver en afschuw voor de monsterlijke realiteit achter het "gewone" oppervlak van het lichaam. In de populaire beeldcultuur krijgt die afschuw een treffende verbeelding in films als
In de monoloog van
In de tekst duiken vele verwijzingen op naar Vandekeybus zelf, naar Fabre, naar de kunstenares
Aanvankelijk zien we Vandekeybus als een soort aapmens luid brullend boven een geluidsbox dansen: I'm a dancing fool van
Het slot is een film waarin we Vandekeybus wild zien dansen tegen een fel contrasterende achtergrond. Alle bevreemdende aspecten van het voorgaande -- het lichaam als doek, als superieure mechaniek, maar ook als plaats van vreemde onderhuidse processen -- komen hier in een verkort perspectief terug. Het is een visuele demonstratie van wat tevoren in de tekst werd opgeroepen. Een fascinerend slot.
Nog vanavond om 20.30 uur te zien in de