Date 1986-02-13
Publication De Standaard
Performance(s) Max, of hoe, of wat
Artist(s) Peyskens, Paul • Daenen, Johan
Company / Organization Mannen van den Dam
Keywords max • sneeuwwitje • kraanman • muynck • viviane • nazisme • aangehaalde • daenen • oorlog • prins
Mannen van den Dam lichtvoetig én ernstig
Na enkele liefdesrelaties met tragische afloop (een verdronken minnaar), trouwt een armoedige vrouw met Max, een kraanman, die haar Sneeuwwitje noemt. Max sterft aan kanker en om in leven te blijven neemt zij zijn rol over. Als kraanman in een periode van opkomend nazisme, moet zij, om niet door de mand te vallen, meedoen aan alle mannenspelletjes, bier en schnaps moeten wel rijkelijk worden gedronken.
Politiek interesseert deze vrouw nauwelijks, maar ze is niet voor
Ondertussen blijft zij dromen van een leven als een sneeuwwitje dat door de prins tot leven wordt gewekt, zodat Max eindelijk kan worden begraven. Zo staat zij ten slotte alleen voor de spiegel die haar bevestigt dat
Decor
Het stuk speelt zich af in een decor met op de voorgrond zeven kleine dwergen en drie glazen kastjes. Verspreide boomstronkjes met elk een klein schemerlampje geven een paar wilde tracés aan, en de scène wordt afgesloten door twee grote wanden. Opzij hangen twee kraanhelmen. De hele achtergrond baadt in een rood en toverachtig licht. Het is een universum van droombeelden, beelden van een verscheurde identiteit waarin alle tekstuele symbolen terugkeren, zoals blijkbaar alleen
En hetzelfde doet Paul Peyskens. Geen sombere retoriek, geen wanhoopsketen die je in het nekvel (zouden moeten) grijpen, maar een skeptische appreciatie, die drie momenten in de voorstelling: de "boodschap", de literaire tekst en de kijk van de regisseur vrij zuiver naast elkaar kan plaatsen. Daardoor zijn de schampere lachjes, het doen-alsof van
Nog vanavond en vrijdag" in