Archief Etcetera


Raffael Pascoe: auteurschap in de pornocinematografie



Raffael Pascoe: auteurschap in de pornocinematografie

OPENING CREDITS: Raffael Pascoe, Gia Spunk, Brock Hengst, Diva Cum, Tawnee Pussy, Vett Lexter, WP Borremans, dr J. Baumbach, Indra Kapoor MUZIEK: Le Poème de l'Extase van Alexander Scriabin

////////////////////// SCèNE 1 //////////////////////

Ext. Dag. Footage van een statig gebouw in een landelijke omgeving, het geluid van jubelende tieners.

VO: ‘Raffael Pascoe studeerde in 1964 af aan de Boston Academy of Arts, Music and Film met de kortfilm Assplosion. Acteurs Brock Hengst en Gia Spunk spelen de hoofdrol in dit mooi uitgelichte pareltje onder de genrefilms.'

Footage van Assplosion. Een sleazy jaren'60-set met een chaise longue, daarop een onaantrekkelijke, kleine, harige man en een jonge vrouw met het grootste bos hout voor de deur ooit. In de kortfilm geeft Gia zich moedig over aan een bijzonder pijnlijke DP, een double penetration, terwijl Brock ondertussen ietwat verveeld een krant leest met als kop ‘Fifty Die In Baking Accident'. Gia becommentarieert ondertussen het meubel waarop ze genomen wordt.

Gia: ‘I don't think it's pink or salmon, Brock... it's sort of... puce... yeah, I think it's puce... ouch! goddammit! ... I'm also of the opinion that this couch ain't Victorian...no Brock, not Victorian at all...ouch! Watch your fists...I think it's Georgian...definitely Georgian...ouch! Just take off your watch, muddafucka...'

////////////////////// SCèNE 2 //////////////////////

Footage van een bioscoop. Int. Nacht. Beelden van een afwisselend uitjoelend en applaudisserend publiek. Sommigen gaan met mekaar op de vuist.

VO: ‘Raffaels afstudeerfilmpje maakt onwaarschijnlijke furore op het 12ième Festival de Crépuscule in St-Guénolé.'

Insert Frans krantenartikel uit Le Journal St-Guénolé.

VO: ‘“Raffael Pascoe wéét wat mensen opgeilt, het zijn niet de twee vuisten van Brock in Gia's broodje van een kont; het is het contrast tussen de onwaarschijnlijke smeuïgheid van de scène, de intrieste krantenkop en het prachtige meubel”, zo schrijft Patrice Madou in

Le Journal St-Guénolé.'

////////////////////// SCèNE 3 //////////////////////

Footage van diezelfde bioscoop. Raffael Pascoe schudt de hand en neemt een cheque in ontvangst van Vett Lexter, de godfather van de underground-porn.

VO: ‘Raffael blijft niet bij de pakken zitten en met de kleine som verbonden aan de prix du jury, begint hij in het najaar van '65 aan een scenario met als werktitel Cum Into Me, Bitch.'

////////////////////// SCèNE 4 //////////////////////

Footage van de Assmeister-series. Int. Dag. Een steriele zitkamer met een wit leren salon, een glazen salontafel. De actrice Tawnee Pussy met aan een dikke ketting een grote Ierse wolfshond.

VO: ‘Om de eindjes aan mekaar te kunnen knopen gaat Raffael Pascoe aan het werk in de filmindustrie. Zijn eerste job is die van cumboy: iemand die handig genoeg is om acteurs tussen shots stijf te houden, maar zo lelijk van smoelwerk dat klaarkomen een onmogelijkheid wordt. De eerste langspeler waar hij aan meewerkt is Assmeister 5, tijdens de opnames ontmoet hij Tawnee Pussy en Diva Cum.'

De ruwharige Ierse wolfshond eet gehakt van de met vlees belegde billen van de mannelijke lead, de inmiddels overleden Nederlandse acteur Peter Bangels.

Tawnee: ‘Who's your bitch, muddafucka? Who's your bitch? Suck it, mudda...' Diva: ‘Stop! O my God, Tawnee, just stop it!' Tawnee: ‘O my god! He's dead! Peter's dead...' Director (off): ‘Could somebody get that dog away from him please.'

Assistant (off): ‘Somebody call an ambulance!' Tawnee: ‘Muddafucka...' Director (off): ‘Could somebody please get that dog out of...'

VO: ‘Tawnee en Diva vormen vanaf dan met Brock Hengst en Gia Spunk onder Raffaels artistieke leiding de basis van The Fuck Film Collective, een groepje pornocraten op zoek naar extremiteiten op persoonlijk en beroepsniveau. Het collectief zweert trouw aan de drie regels van het C.U.M. manifest.'

Insert foto van het creatieve vijftal, anno 1965. Diva Cum ontbloot één van haar borsten voor de camera en Raffael ontkurkt een fles champagne. Ondertussen loopt er audiofootage, een internet-soundbyte van onbekende herkomst.



Het geluid van neukende mensen.

FFC: ‘CUM one, cinema is reality. CUM two, U are free for what U want to be or do.' Diva Cum: ‘O my God, Raffael, you're so hard!' FFC: ‘Cum three, mutation is imminent.'

VO: ‘Het geld dat Pascoe door de jaren in de mainstreamporno verdient, zal hij investeren in projecten van The Fuck Film Collective. Het is Raffaels engagement met het collectief dat hem uiteindelijk de pik zal snoeren.'

Fade to black.

////////////////////// SCèNE 5 //////////////////////

Footage van de sterk beschadigde tweede kortfilm van Raffael Pascoe. Int. Dag. Een keuken met aan een zwart-wit betegelde muur een grote houten vork en lepel, een groot aanrecht onder het bloed en de fecaliën. Brock voorovergebogen aan het aanrecht. Gia, Tawnee en Diva zijn naakt, op hoge hakken en koksmutsen na.

VO: ‘In 1965 maakt het team de kortfilm Cum On, Bitch, and Wreck My Insides, ontsproten uit voornoemd werkdocument Cum Into Me, Bitch. Deze keer is het Brock Hengst wiens bruine ster wordt volgepropt met elk denkbaar stuk bestek. Een highlight is de scène waarin een grote pollepel, bolle kant eerst, wordt ingebracht en 360° wordt gedraaid.'

Zwart-wit footage van de Boston Regional Television Broadcast. Brock in bed met op zijn schoot een bord met daarop onmiskenbaar ziekenhuisvoedsel.

Brock: ‘This doesn't mean shit. Next time, ladies and gentlemen, I will gladly and aptly broaden my physical limits by inserting a high maintenance blender while it's running.

No need to say I'll happily insert it myself. That's exactly the sort of thing our audience demands and who are we to deny the consumers' needs...'

////////////////////// SCèNE 6 //////////////////////

Footage van een korte Channel 5 uitzending. Ext. night. Bioscoop The Tomcat. Shots van mensen die joelen, zwaaien en applaudisseren wanneer ze zien dat de camera op hen gericht staat.

Reporter: ‘How many times have you seen this film?' Spectator 1: ‘Thirty seven times!' Spectator 2: ‘Eighty-five times!' Spectator 3: ‘About a hundred, I guess!

It's my all-time favourite movie!' Spectator 2: ‘PASCOE RULES, MUDDAFUCKA!!!' Reporter: ‘As you can see this movie has been drawing quite a crowd as it celebrates its tenth birthday here at Van Nys' theatre ‘The Tomcat'. Some people are wearing masks resembling Brock Hengst's face, others are wearing cook's hats, all this in celebration to this cult-favourite.' Studio (lacht): ‘And Walter, are you going to see this short film?' Reporter (lacht): ‘I am going home, Bill! I am looking forward to spending the night with the missus. Walter Davies for Movie Time, Channel 5.'

Footage freeze, close-up van Tawnee.

VO: ‘Cum On, Bitch and Wreck My Insides viel tien jaar 51 elke vrijdag en zaterdag om middernacht te bekijken. In '75 is de print zoveel gescreend dat er nog weinig overbleef om naar te kijken, op ruis na.'

Extreme close-up van Tawnee's grote groene ogen. De footage brandt door.

////////////////////// SCèNE 7 //////////////////////

Footage van een betonnen opslagplaats. Int. Dag. Een realistisch decor van een riante woonkamer, design late sixties. Vasarely's (ont)sieren de muur.

VO: ‘Van de opbrengst van de film koopt Raffael een grote leegstaande loods in Bangor, Maine en doopt die om tot de Fuck Film Studios.'

Een repetitie die stil ligt. Pascoe is aan het praten met een eigenaardig uitziende kale man. Een twintigtal acteurs wachten geduldig op commentaar, ze dragen allemaal kostuums ontworpen door Rudy Gernreich.

VO: ‘Zes maanden lang werkt Pascoe samen met WP Borremans, een Belgische avant-garde regisseur. Hij schrijft het libretto voor een pornografische opera die off-Broadway in premiére gaat.'

Int. Nacht. Footage van de voorstelling. Acteurs zingen het derde lied van de eerste acte: ‘How Undecent to Procreate'.

Ricardo:

I'll tell you of these things about which I often pontificate about subjects that make men quake and cause women to ovulate Pray tell us then, I hear you ask, what are these findings to relate to these are things I quite enjoy to play with and to masturbate.'

‘A cucumber for instance is too large and makes me weep, a sour pickle on the other hand is too petite,

a lamb chop is quite vulgar and besides has too much meat, while I believe a firm and ripe banana is just sweet.'

Chorus of masturbating men:

‘We revel in imagination and we praise the masturbation so raise the glass and quaff and laugh and ha-ha-ha-ha-ha to this fixation because to onanate is fun we hate to share it with someone a flick of the wrist and a turn and a twist and ha-ha-ha-ha-ha the deed is done.'

Ricardo:

‘I often thought it would be great to contact friends and congregate to have a get-together and to stimulate the male prostate I'd kindly like to evocate and pleasantly to demonstrate

There's nothing more enthralling than to fondly masturbate.'



Chorus of masturbating men, reprise

VO: ‘De opera Sundae Mutt wordt een off-Broadway-hit bij pers en publiek. Het lijkt of Pascoes geluk niet meer op kan.'

////////////////////// SCèNE 8 //////////////////////

Footage van een kerk. Ext. Dag. Een huwelijk. The Fuck Film Collective en fans wachten ongeduldig voor de kerk. Diva en Raffael komen buiten, als bruid en bruidegom. Iedereen roept enthousiast en gooit rijst. Diva draagt een kleed waar, door slecht geknipte gaten, haar borsten uithangen. Raffael draagt een grote groene strap-on. Voor de kerk staat een chique Cadillac geparkeerd.

Int. Dag. Een man van tegen de negentig achter een bureau. Op de achtergrond posters van Womb Dive en Sluts for Sale. CREDIT: Vett Lexter, godfather van de underground-porno.

Vett Lexter: ‘A likely couple. They went on a honeymoon to Boca Raton. The marriage lasted four months. She dumped him quicker then shit hits the water.'

Bruid en bruidegom stappen in de witte slee en scheuren weg.

Vett Lexter: ‘After that...I never expected... I think nobody...expected Raffi's work to become so dark... so profoundly terrifying even... certainly darker than what anyone could have expected from... well... porn. After all we're smutt peddlers and pimps... the models are whores who take money to be fucked. Raffi took porn to a whole new level...maybe ...even... to an existentialist level... taking tits and ass to a brave

new world of seedy art and compulsive fetishism.'

Footage van I Crave Guts. Ext. Nacht. Een verlaten parking. Eén wagen en wat outlines van mensen vallen in het duister te ontwaren.

VO: ‘Het publiek zou acht jaar moeten wachten op een langspeler van Pascoe. Onderwijl maakt hij de kortfilmtriptiek Spread-Cunt, Beef-Suck en Clit-Cut. In 1973 verscheen de langspeler I Crave Guts. De film speelt zich 's nachts af op een parking. Het pelliculaire monster werd slechts verlicht met een zaklamp.'

Beelden van Diva die naakt en met tape vastgebonden, duidelijk tegen haar wil, wordt overmeesterd door Brock en Tawnee. Raffael krikt de achterkant op van de witte Cadillac waar Diva en Raffael op huwelijksreis mee reden. Pascoe verwijdert al het rubber rond één van de achterste wielen.

VO: ‘Negentig minuten zit je naar die ene locatie en het gestommel van de acteurs te kijken. Het gemoffeld huilen van Diva Cum is een constante. Het zijn echter de laatste drie minuten van de langspeler die het bestaan van The Fuck Film Collective voorgoed zouden veranderen.'

Pascoe draait een touw om de geul waar de band zat en knoopt een grote metalen haak aan het andere uiteinde. De haak wordt met glijmiddel ingevet en diep in Diva's aars aangebracht. Wanneer Diva wordt vrijgelaten, start Raffael de motor van de wagen.

In amper tien seconden is Diva ontdaan van acht meter darm die zich om het wiel wikkelt. Leegbloedend en hoestend ligt ze op de verlaten parking. Hengst, Tawnee en Gia wandelen weg. Kraanshot terwijl Raffael masturbeert op het hoopje huilende ellende dat Diva is, 's nachts, op een verlaten parking, bij het licht van een zaklamp.

Int. Dag. Een vreemde man tijdens de repetitie van een stuk. CREDIT: WP Borremans, theatermaker

WP Borremans: ‘Raffael Pascoe is een volbloed genie. Via I Crave Guts leren wij het concept “decadent fetisjisme” kennen. De film leest als een verhandeling die gaat van de beperkingen die het klassieke model ons oplegt tot cultureel fetisjisme in prefreudiaanse literatuur en theatraal spektakel dat ‘de nieuwe decadentie' is. De focus ligt daarbij op beperkingen die de orthodoxe psychoanalytische theorieën met zich meebrengen, het “deconstructief spelen” wat genus en seks betreft in zogenaamd “decadente teksten” en fetisjistische relaties tot de raciale “Other” dat we in decadent Orientalisme terugvinden.

Even slaagt Pascoe er zelfs in het preoedipale fetisjisme aan te raken. Ga nu weg. Ik moet werken.'

////////////////////// SCèNE 9 //////////////////////

Footage van Bangor News Today. Ext. Dag. De woonst van Raffael Pascoe. Pascoe die door twee agenten, de handen achter de rug geboeid, uit zijn woonst wordt gezet.

Reporter: ‘Today at 5 PM, Bangor police took out an arrest on enfant terrible of the adult movie entertainment, Raffael Pascoe. Pascoe is said to have brutally killed his own wife and member of The Fuck Film Collective, Diva Cum, real name Norma Louise Kuzma. Pascoe is also believed to have taped this killing for viewing purposes of the cinemagoer.

Where does art end and violence start? This is a deeply shocked Sandy Folsem for Bangor News Today.'

Pascoe wordt door de agenten naar een politiewagen gebracht.

Raffael Pascoe: ‘Diva knew what she was doing...and what she did was art. She gave her life for that...the screaming...the sobbing... Yeah, sure it was convincing, she was the greatest actress of our time... fuck you, there are no limits to art... and certainly no moral... yeah?... well fuck you too... mudda-'

Pascoe wordt in de wagen naar binnen geduwd. Agenten sluiten de deur terwijl huilende tienermeisjes hun borst ontbloten en zich tegen de ruit van de wagen aandrukken.

VO: ‘Raffael wordt veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf, zijn drie kompanen krijgen elk tien jaar dwangarbeid.'

Het geluid van een celdeur op rails die wordt gesloten.

///////////////////// SCèNE 10 /////////////////////

Zwart-wit security-cam footage anno 1993. Int. Dag. Een kamer met een man op een stoel. CREDIT: hoofdpsychiater dokter J. Baumbach. Pascoe zit in een zeteltje, zijn haar is geknipt, de sik getrimd.



Hij ziet er terneergeslagen en moe uit.

VO: ‘De laatste vijf jaar van zijn straf zit Pascoe uit in de psychiatrische instelling Beau Rêve, in Boca Raton, Florida.'

Dr. Baumbach: ‘Tell me more about your preoccupation with perfection.' Raffael Pascoe: ‘It's all about fetishism. Decadent fetishism offers a strategy for the transformation

of a dissatisfying reality through disavowal and re-imagining of social reality.' Dr. Baumbach: ‘Is that why you make perverse movies? To escape reality? Yes?' Raffael Pascoe: ‘It involves progressive imagining of hybrid subjectivities who defy their cultural positioning and destabilize binary the nature of cultural category.' Dr. Baumbach: ‘You want chaos? Destroy things, yes?' Raffael Pascoe: ‘Decadent fetishism is idealistic and utopian. It can teach us to embrace difference, not just as part of a general apolitical post-modern celebration of all differences equality, but as political strategies.'

VO: ‘Het is daar dat Raffael zal werken aan enkele nieuwe filmscenario's waaronder The Divine Lady Slaughter, de film waarmee hij de annalen van de cinematografie in zal gaan.'

///////////////////// SCèNE 11 /////////////////////

Ext. Dag. Een Indiër speelt in een zonovergoten tuin met een Ierse wolfshond. . CREDIT: Indra Kapoor, filmhistoricus en schrijver van het boek Beyond Ye Burning Bush: tales from The Fuck Film Collective.

Indra Kapoor: ‘Upon his release, Raffael immediately called forth a meeting with Brock en Tawnee. Gia had died terribly the year before due to a veneral disease, absentimonas vaginalis. This rare VD dislodges the womb from the body, by developing an acidic secretion by which the womb “eats” its way out through the genitourinary system. She caught the disease while in prison from Willy ‘the wacko' Steele. A man detained for eating his baby brother. But I digress. A press conference was held by the remaining members of the collective.'

Int. Dag. Fuck Films inc. in Bangor, Maine. Footage uit 1993 van het Maine News Broadcast, een gesticulerende Pascoe staat rechtop achter een tafel. Tawnee, zeven maanden zwanger, en Brock zitten in stilte de weinige journalisten streng aan te kijken. Een dan dertien jaar jongere Indra Kapoor is ook present.

Indra Kapoor (VO): ‘There were so few with us. My goodness! Agreed the man was insane, a killer even, but now free and healed, had us enlightened years before with such miraculous pellicular atrocities... but now... nobody was interested... nobody cared...'

Raffael Pascoe: ‘...a new movie... something altogether different... more playful... childlike if you will... back to the very essence... of cinema, copulation and therefore of life itself... we had auditions... a hundred courageous men and women... brave as to withstand

these modern times, willing to modify... to taunt the ordinary... to enlighten... my new movie will bear the title The Divine Lady Slaughter. Ladies and gentlemen of the press... Porn will set us free... there will be no questions...'

Indra Kapoor (VO): ‘Poor man, I thought. That poor, poor man...'

///////////////////// SCèNE 12 /////////////////////

Resten footage van The Divine Lady Slaughter, de nooit voltooide prent. De footage lijkt slordig en willekeurig aan mekaar geplakt, veel jumpcuts dus. Het beeld heeft een ruwe korrel alsof het zeer slecht belicht is.

MUZIEK: Le Poème de l'Extase van Alexander Scriabin.

VO: ‘Mijn god...'

Grote plastieken vellen dekken de muren van de studio af. Close-up van Tawnee's grote groene ogen. Een straaltje ‘rood' glijdt voor haar oog naar boven. De camera travelt achteruit en draait 180°; Tawnee hangt ondersteboven, bloed druipt van haar gezicht en kin. Haar lichaam blijkt bij de enkels opgehangen boven een vuile roestbruine badkuip. Ze is van haar kleren ontdaan, haar buik is een groot gapend gat.

Haar bloed loopt langs armen en handen in de badkuip. Op de grond ligt een groot keukenmes. Cut naar de binnenkant van de badkuip met op de bodem een laag melk, nu met bloed vermengd. In die melk drijft – cut naar de foetus haar uit de buik gesneden.

VO: ‘Mijn god, mijn god, mijn god...'

Cut naar wide, camera travelt naar achteren; al de acteurs zijn versneden, gebroken, verbrijzeld. Nieuwe constructies zijn uitgeprobeerd, lijven op de meest creatieve manier gemodificeerd. Hoofdloze lijken met tien handen, afgesneden pikken omgekeerd in de vrijgekomen wonde gepropt. Cut naar Brock's darmen met de blender uitgesneden en dan gevoerd aan de acteurs en actrices alvorens lijven aan mekaar te nieten, spijkeren en lijmen. Cut naar meisjes met de huid hen van het vlees gebrand en jongens waarvan elke spier met een vlijmscherp mes werd doorgesneden.

VO: ‘Mijn god, mijn god, mijn god, mijn god, mijn god, mijn god, mijn god, mijn god...'

Kraanshot, top; centraal, tien meter boven de groteske slachtpartij hangt Raffael Pascoe, witgeverfd met vleugels gemaakt van armen en benen, de buik opengehakt en zich verhangen bij de polsen. Zijn mondhoeken doorgesneden, het gezicht voorzien van een lach bevroren in tijd. De heilige Sint-Raffaël die vanuit de snuff-pornohemel toekijkt.

Een timer dimt de lampen in de studio. Diezelfde timer fade de muziek van Scriabin. Een ononderbroken diepe hartslag die alsmaar trager pulseert, rest.

Fade to black.

Vett Lexter (VO): ‘The horror...the horror...' De hartslag stopt. END CREDITS.


Development and design by LETTERWERK