Date 2003-06-25

Publication De Tijd

Performance(s) Shine (study)Paixão

Artist(s) Saastamoinen, RiinaBernardo, Claudio

Company / Organization

Keywords bernardopaixãobalevangeliemattheusshinesaastamoinennadineabeelereligieus

Dans en architectuur

Dans en architectuur

De Finse Riina Saastamoinen belandde in België toen ze kwam studeren aan PARTS. Sindsdien bleef ze hier werken voor verschillende regisseurs en choreografen (onder andere Jan Decorte). Met de steun van Dans in Kortrijk deed ze de afgelopen jaren ook haar eerste stappen als choreografe. Daarbij gaf ze blijk van een behoorlijk grote dosis eigenzinnigheid. Haar solo 'Tokyo Blue' bijvoorbeeld, die de voorstudie was voor een gelijkaardig werk voor vier danseressen, vertrok van een erg ongewone opstelling. De gebruikelijke scheiding tussen toeschouwer en performer werd opgeheven: het publiek zat op stoeltjes her en der verspreid in de ruimte. De performers bewogen zich op alle mogelijke manieren tussen dat publiek door. Op die manier wil Saastamoinen andere zintuigen dan het oog alleen aanspreken. Het is haar ook minder om de beweging op zich te doen dan om de manier waarop de persoon achter de performer zich manifesteert in de beweging.

Nu is Saastamoinen gedurende twee weken te gast in het Brusselse kunstenaarscentrum 'Nadine', het vroegere 'Plateau', dat zich nadrukkelijk toelegt op het creëren van werk- en toonmogelijkheden voor (groepen) jonge kunstenaars. Ze werkt er samen met set-designer Michael van den Abeele aan een voorstudie van een nieuwe creatie, 'Shine'. In deze studie onderzoekt het duo de verhouding tussen lichaam (beweging) en ruimte (architectuur), waarbij meteen ook de notie van zien en kijken ter sprake komt. Het vertrekpunt van deze studie is een vrije dansschets in het besloten kader van de concrete architectonische structuren van Van den Abeele.

'Shine (study)' is van 26 tot en met 28 juni om 20u30 te zien in 'Nadine', Herderstraat 30, 1050 Elsene. Inlichtingen en reserveringen: 02/513.41.04 of

www.nadine.be .

Bal Moderne

Met het mooie weer dezer dagen vindt u het wellicht leuker om zelf eens de beentjes uit te slaan dan te kijken naar de manier waarop anderen dat doen. De Beursschouwburg bedient u op uw wenken met een nieuwe editie van 'Bal Moderne'. Deze organisatie liet voor het eerst van zich spreken bij een straatfeest aan de schouwburg in de Ortsstraat. Sindsdien is ze verder blijven bestaan onder de vleugels van Rosas. Het basisprincipe is simpel: op een avond leren professionele dansers het publiek drie korte dansen aan. Deze keer zijn dat dansjes van Anne-Teresa de Keersmaeker zelf, Andy Deneys, Imad Boujemaoui en Raphaël Galante. Tijdens het bal dat daarop volgt kan de verworven kennis in praktijk worden omgezet. Ook geschikt voor mensen met twee linkervoeten.

'Bal moderne' heeft plaats in BSBbis, Kazernestraat 37, 1000 Brussel op vrijdag 27 juni. Reservering: 02/513.82.90. 'Bal moderne' doet ook andere locaties aan: wie zin heeft kan de kalender volgen op www.rosas.be .

Het evangelie gedanst

Claudio Bernardo is een Braziliaan die na een opleiding moderne dans in de jaren 80 naar Brussel afzakte om te studeren aan de Mudra-school van Maurice Béjart, de voorloper van PARTS, de choreografie-opleiding van Anne-Teresa de Keersmaeker. Al heel snel toonde hij ook een eerste eigen werk, dat gevolgd werd door een haast onoverzichtelijke reeks creaties en bijdragen aan werk van anderen. Zo was hij lange tijd een vaste gast in het Brusselse Atelier St-Anne en het CC van Mons. In 1995 richtte hij bovendien een eigen gezelschap, 'As palavras' (Portugees voor 'de woorden'), op. Met steun van Brugge 2002 maakte hij vorig jaar 'Paixão' ('Passie'). Dans is voor Bernardo een manier om het woord te nemen, niet om een duidelijke stelling te poneren, maar wel om in de combinatie van literatuur, muziek, dans en beeld een denkbeeldige, heterogene wereld te scheppen waarin de kijker zelf zijn weg kan zoeken. In 'Paixão' wordt die wereld geïnspireerd door het evangelie volgens Mattheus. Bernardo verwijst niet alleen naar het evangelie zelf, maar ook naar de verfilming ervan door Pier Paolo Pasolini uit 1964. In het bijzonder Pasolini's oproep om 'religieus te leven, zonder in God te geloven' trekt Bernardo aan. Bernardo ziet in de Christus, zoals Mattheus die toont, een man die tegelijk op religieus en politiek-burgerlijk gebied een ideologische crisis veroorzaakt heeft, waarvan de invloed nog steeds doorwerkt in onze tijd. Om een en ander over te brengen zet Bernardo de grote middelen in: de voorstelling wordt gebracht door 9 dansers en ondersteund door een indrukwekkend decor en videobeelden. De muzikale omlijsting is ontleend aan J.S. Bach, Janis Joplin en Lauryn Hill.

'Paixão' van Claudio Bernardo is van 26 tot 28 juni om 21u, als afsluiter van het festival 'Danse à la Balsa' te zien in Théâtre de la Balsamine, Félix Marchallaan 1, 1030 Brussel. Inlichtingen en reservering: 02/735.64.68 of www.balsamine.be .

Samenstelling: Pieter T'JONCK