Date 1996-02-03
Publication De Standaard
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords purdy • televisie • jullie • realisme • ons • pavese • dingen • bezig • zenders • eenvoud
"Niet zo absoluut een meesterwerk willen maken": Josse De Pauw en Tom Jansen richten met Laagland eigen struktuur op
We ontmoeten elkaar in de
Hoe zijn jullie bij
Jansen: "De voorstelling bestaat uit drie delen. Het eerste deel is zeer open naar het publiek, zeer persoonlijk en direkt. We staan er ook als onszelf. In een ongedwongen en onderhoudende sfeer proberen we het publiek binnen de teatrale situatie van
De Pauw: "Film maakt het mogelijk om zeer realistisch te werken. Op de scène is alles duidelijk kunstmatig, terwijl film je door hyperrealistische effekten het niet-echte doet vergeten. We weten wel dat een man in een film niet echt door een kogel getroffen wordt, maar we denken daar niet aan. Vraag is hoe je met de kunstmatigheid van teater omgaat. Het realisme als teatrale konventie, waarvoor het
Schemerzone
Is het gegeven dat de kijker niet alleen naar een personage, een idee, zit te kijken, maar ook of vooral naar de konkrete vent die dat belichaamt, ook niet zeer belangrijk?
Jansen: "Je zit inderdaad voortdurend met die dubbelheid. Iemand heeft gezegd: een karakteristiek figuur in het mediatijdperk (van
"Als je op het toneel staat, heb je natuurlijk de diepere bedoelingen, maar je hebt ook een werkelijke aanwezigheid en een werkelijke reaktie. We willen de interesse gebruiken die de mensen hebben voor die kop die ze voor zich zien, waar ze iets meer over willen weten. En dat is zeer dubbelzinnig, want iedereen gaat er bij een autobiografie wel van uit dat het eerlijk gebeurt, terwijl je toch ook weet dat het vaak een middel is om dingen goed te praten."
Imitatie
Het woord eenvoud is al veel gevallen. Is dat het waarmerk van jullie samenwerking?
Eigenlijk zijn jullie veredelde knutselaars!
Jansen en De Pauw uit een mond: "Inderdaad!"
De Pauw: "Het is best denkbaar dat je met andere metodes een beter rendement, in de zin van een grotere output of grotere specializatie, kan halen, maar dit is waar we van houden."
De Pauw: "Precies. Bekijk ons maar als twee middelmatige talenten, die akteren en ook schrijven, maar vanuit het spelen. We zijn geen van beiden freaks. Als het nodig is om dingen af te werken, dan huren we mensen in. Ik schrijf vaak iets neer, in een filmscript bijvoorbeeld, dat weinig steek houdt voor een buitenstaander, maar wel voor mij, omdat ik heel goed weet hoe ik het ga zeggen en doen. Wij denken vaak: dat speel je, dat schrijf je niet, maar dat kan je een producent niet wijsmaken. Dus dan heb je iemand nodig om dat te stroomlijnen. Wat voor ons nu telt, nu we twintig en zevenentwintig jaar bezig zijn, is: zijn we tevreden? We zitten in een gelijkaardige situatie, worden gevraagd voor dezelfde dingen..."
Jansen: "Het komt erop aan je eigen leven rendabel te maken. Alles aangrijpen als voedingsbodem voor wat je doet. Dat impliceert dat je een rustige pre-produktie-periode moet kunnen hebben, waarin e een tijd niets presteert. Nu wordt dat getaald door ons werk in de film, maar tegelijk is dat frustrerend; alleen al de agenda-problemen bemoeilijken juist de rust waarin je kan ingaan op de dingen die zich aandienen. Maar je moet ook zorgen dat er, als de produktie af is, ook gewerkt wordt aan de post-produktie. We willen spelen voor een zo groot mogelijk publiek en de band ermee intensiveren. We zeggen zeker niet dat we niets te maken hebben met het publieksoordeel over wat we doen. En we merken dat velen geïnteresseerd zijn in wat we maken voor televisie, dus waarom zou dat dan plots zo anders zijn in het teater?
De Pauw: "We hebben nu bijvoorbeeld een aantal solo's in huis die we een zo groot mogelijke spreiding willen geven.
Jansen: "Hier in de lage landen gebeurt ongelooflijk veel op teatergebied, maar na twintig keer spelen voor halfvolle zalen verdwijnen die stukken weer onherroepelijk van de affiche. Als je in het buitenland speelt krijg je een totaal andere receptie en dat stelt je kijk op de dingen bij. Je leert dat je vanuit bijzonder typische, lokale strukturen en oplossingen werkt. Al die vooroordelen en ingesleten gewoontes vallen weg in het buitenland. De valse stellingen die je hier moet innemen, de trouw die je verondersteld wordt te hebben aan bepaalde groepen kunnen verstikkend werken. We zijn wel voor kunst, maar we zijn wars van intellektualisme, in de zin van: nodeloos kompliceren. Je ziet die tendens ook wel in het museumwezen: veel loopt daar volgens heel bepaalde codes, je dient een bepaalde tematiek en taal te volgen om erbij te horen. Daar moeten we niets van hebben. We willen volks zijn, in de goede zin van het woord."
Televisie
De Pauw: "Dat betekent bijvoorbeeld dat we nu voor televisie
Het is jullie, bedoeling om meer voor televisie te gaan werken. Denk je dat iemand daar geïnteresseerd is in wat jullie doen?
De Pauw: "Ook in teaters zijn er bijzonder weinig programmatoren echt geïnteresseerd in wat een kunstenaar doet.
Jansen: "Ze hebben een zaal die moet gevuld worden. Ze programmeren je omdat je past in hun imago, of omdat je veel publiek trekt. Maar of ze echt belangstelling hebben voor de zinloze dingen die we maken...
De Pauw: "De zinloosheid van de kunst is echter de vrijheid ervan."
Jansen: "Dat is de schoonheid."
De Pauw: "Die nieuwe hang naar techniek die je overal ziet opduiken ontstaat omdat veel mensen nu net schrik hebben van die zinloosheid."
Maar dan kan je toch makkelijk opwerpen dat televisie, nog meer dan film, aan strikt ekonomische wetmatigheden gebonden is. Hoe kunnen jullie daar dan in passen?
Jansen: "Maar dat is net hetzelfde. Binnenkort kan je 24 uur op 24 onnoemelijk veel zenders ontvangen, en die moet men vullen. De vraag is dus enorm, we hebben veel aanbiedingen. Het is belangrijk dat daar mensen zijn die dingen doen omdat ze die zelf de moeite waard vinden en niet alleen omwille van kijkcijfers."
De Pauw: "Overigens, de kijker wordt schromelijk onderschat. Maar zenders hebben toch het gevoel dat ze 'iets meer' moeten doen, al zijn ze een commercieel medium. Wij denken dat we iets meer we iets meer kunnen leveren. We hebben de nodige ervaring, en we vinden dat we beschikbaar moeten zijn op de buis. We merken trouwens dat we vaak voor meer dan akteren alleen gevraagd worden, dat men onze inbreng in script en opnamen waardeert."
Vind je het niet vreemd dat de televisie het gespreksonderwerp nummer een is geworden? Mensen spreken niet meer over wat hun direkt aanbelangt, maar over wat gebeurd is met een of andere
De Pauw: "Maar hoe beoordeel je wat je mensen hoort zeggen? Wat ze zeggen en wat ze denken is iets totaal anders. Een oude vrouw kan voortdurend leuteren over
Jansen: "Wij maken teater dat we zelf graag zouden zien, al gaan we zelf niet zoveel meer kijken naar teater. Dat is ook ons uitgangspunt bij televisiemaken."