Edito
‘If we knew what it
was we were doing,
it would not be called research, would it?'
De ontwikkeling van kunst vindt vandaag de dag plaats in laboratoria, en heet niet langer kunst, maar research. Het materiaal bestaat niet langer uit klei, tekst of video, maar ‘organismen', ‘virussen' en ‘microben'. De kunst flirt met metaforen als ‘besmetting' en ‘immuniteit', ze slibbert zich een weg uit de theaterzalen en musea, en in een wetenschappelijk discours van fractalen en algoritmen.
Zoals gewoonlijk waren de beeldende kunsten de trendsetters, met koplopers als
Het ietwat naïeve experiment ontketende, vreemd genoeg, stormen van protest bij zowel gelovigen als kunstkenners, hetgeen Kac enkel maar sterkte in zijn overtuiging dat hij de juiste weg was ingeslagen. Sinds ‘Genesis' in 1999 volgden dus het bovengenoemde
Volgens Kac zelf wil zijn werk een maatschappelijk debat in gang zetten over de verantwoordelijkheid en grenzen van de wetenschap. Hij haalt kunst uit haar cocon en de wetenschap uit het labo, en plaatst beiden in de arena van het publieke forum. Voor hem maken deze discussies even wezenlijk deel uit van het kunstwerk, als Alba en haar soortgenoten zelf.
In zijn boek Telepresence and
‘Alba' is een goed voorbeeld van een kunstpraktijk die zich in het wetenschappelijke heeft genesteld, volgens het principe
voor choreografen of research-projecten voor kunstenaars en theoretici als paddestoelen uit de grond schieten, is misschien het moment gekomen om termen als ‘labo', ‘experiment', ‘research', ‘virus' en ‘besmetting' onder de loep te nemen.
In de mutatie van wetenschappelijke termen naar een artistieke context, treedt er namelijk wel vaker enige begripsverwarring op. Vaak gaan kunstenaars aan de slag met voorbijgestreefde, 19de-eeuwse ideeën over de methodologie van de wetenschappen. Anderen omarmen dan weer het steeds opnieuw verkeerd begrepen adagio van
Het veld tussen kunst en wetenschap is met andere woorden een mijnenveld van misverstanden. Naast het bovengenoemde effectbejag dat de wetenschappelijke praktijk ontdoet van haar complexiteit en haar reduceert tot een spectaculaire of quasi-mystieke ervaring, is er de valkuil van het obscurantisme, waarbij de kunstenaar, bij gebrek aan duidelijke uitgangspunten of stellingname, vrolijk aan het freewheelen gaat met een wazig, aan de wetenschappen ontleend begrippenapparaat, research produceert waar hij zelf niet goed van weet welke richting die nu precies op moet, en producten waar het publiek voor hetzelfde probleem wordt gesteld. In het beste geval kan dit soort obscurantisme nog voor poëtisch doorgaan, vaak is het echter een afknapper. De kunsten bevinden zich op dat moment in een soort niemandsland van begripsverwarring: alles is wetenschap, zoals alles ook politiek is, of economie, of ja, waarom niet, kunst.
Als we ons concentreren op de notie ‘laboratorium', is een juiste invulling van de term al meteen niet zo'n eenvoudige opgave. In de geschiedenis van de wetenschap zelf heeft het laboratorium steeds de rol gespeeld van de plek waar materiaal uit het alledaagse wordt omgezet tot ‘feiten', ontdaan van alle veranderlijke, oncontroleerbare en contextgebonden ballast, en ingezet in een experimentele proefopstelling die de vooropgestelde stelling boven alle twijfel zou corroboreren. Aangezien de resultaten van een experiment enkel als ‘waar' worden aanvaard wanneer ze kunnen herhaald worden in verschillende laboratoria, zijn deze plekken bijgevolg ontdaan van alle context: ze zijn tijd- en plaatsloos en volkomen inwisselbaar. In de jaren '30 lanceerde de wetenschapsfilosoof
Uiteraard is ook dit een voorbijgestreefd wetenschapsmodel, en bovendien onhoudbaar in de context waarin wetenschap hier ter sprake wordt gebracht: als motor en mogelijke voedings-
bodem voor de kunsten. Het gevaar van de kunstenaar die zich ‘als een wetenschapper' terugtrekt uit het dagelijkse leven en opsluit in zijn ‘laboratorium' is dat hij kunst gaat produceren die misschien wel PC (politically correct), maar geen greintje CC of cosmopolitical correctness in zich draagt. Ik ga hier te leen bij het vocabularium van professor
In haar boek
Dit lijkt al een veel werkbaarder uitgangspunt voor de kunstenaar-wetenschapper-leerlingtovenaar die zijn onderzoeksdomein wil verleggen. ‘If one is daring enough to take the test, one should be ready to demonstrate instead that the questions raised by one's experiment are at risk of being redefined by the phenomena mobilized by the laboratory or by the theory.'
In plaats van de
‘Going from science to politics, is not, for her, going from stringent constraints to more relaxed ones, but keeping exactly the same objectives with a total indifference to what is science and what is society. Domination in politics has many of the same ingredients it has in the laboratory, that is, the inability to allow the people one deals with any chance to redefine the situation in their own terms.' (
Waar de kunstenaar in de veilige omgeving van het gesloten laboratorium het risico loopt een onderzoek te voeren dat gebaseerd is op gefilterd feitenmateriaal, dat buiten de immuniteit van zijn onderzoekscel geen enkele relevantie meer heeft omdat het niet aansluit op een noodzaak of behoefte in een omliggende samenleving, heeft de ‘kosmopolitiek correcte' kunstenaar-wetenschapper een instrument in handen dat veel flexibeler te hanteren valt. De ontwikkeling van wetenschap is erop gericht het denken uit zijn zelfgenoegzame cirkelbeweging te bevrijden en aan te zetten tot nieuwe ideeën, zienswijzen en interpretaties. Op dat moment kruipt het onderzoeksmateriaal uit zijn dwangbuis en wordt de ‘ruis' van wat eerst irrelevant was opeens datgene wat het interessantste materiaal oplevert. De kunstenaar hoeft zich niet te beperken tot in vitro gekweekte bacteriën —makkelijk te beheersen en zelfs tot in hun DNA-ketting te bepalen— maar zet zichzelf op het spel in een onvoorspelbare wisselwerking tussen zichzelf en zijn tijd, context en onderzoeksobject.
De besmetting tussen de disciplines heeft maar zin als de kunstenaar-wetenschapper bereid is zichzelf te laten besmetten. Niet vanuit een vooropgestelde imitatie van een wetenschappelijke methodologie of een artistieke esthetica, maar vanuit het constante gevecht met de niet-tot-feiten-reduceerbare werkelijkheid, waar hij zich constant tegenover moet blijven positioneren. Het grote verschil tussen deze kunstenaar en de bovengenoemde hermeet of effectenmaker, is dat hij communiceert met zijn omgeving, zonder mystificatie of populisme, zonder het zelfgenoegzame narcisme van de arty laborant.
EVC
Auteur Elke Van Campenhout
Publicatie Etcetera, 2006-02, jaargang 24, nummer 100, p. 03-05
Trefwoorden wetenschap • methodologie • bovengenoemde • kunstenaar • science • wetenschappelijke • wetenschappen • laboratoria • laboratorium
Namen Alba-konijn • Albert Einstein • Bijbelcitaat • Bio Art • Bruno Latour • DNA-formule • DNA-ketens • Eduardo Kac • Eigth Day' • Feyerabend • Isabelle Stengers • Popper • Power and Invention • S-C=E
Development and design by LETTERWERK