LEXICON VAN DE TECHNOCULTUUP
commercial
In het kader van een collegereeks over kunst en nieuwe media aan de
Arpanet
tijk. Hij wil een aantal computers in
net zoals we dat nu kennen. Als reac-
tie op de lancering van de
van de computerafdeling aldaar,
zijn eerste publieke demonstratie in teerd in de autonomie van het van de koude oorlog herinnert hel
1972, hetzelfde jaar waarin ook e-mail Arpanet. Men hoopte dat dit commu- internet er zo bekeken aan dat de
ontstaat. Later wordt dit netwerk uit- nicatie zou mogelijk maken in het belangrijkste technologieën van di
gebreid voor academische doelein- geval een nucleaire aanval alle ande- twintigste eeuw een militaire her-
van de koude oorlog herinnert het
internet er zo bekeken aan dat de belangrijkste technologieën van de
gebreid voor academische doelein- geval een nucleaire aanval alle ande den. Inmiddels had het leger geïnves- re media zou uitschakelen. Als kind
komst hebben. Zie ook
neerslag van het eerste bericht verstuurd via het Arpanet op 29 oktober 1969 om 22:30
VIP-gedeelte, etcetera. De chip kost 1000 euro en bevat een consumptietegoed van 1500 euro.
etcetera 96 •••
7
(Terminator) tot feministische voorvechtster (
ons lichaam gingen inbouwen met pacemakers, inentingen, contactlenzen, kunstgebitten en spiraaltjes. Wij waren al cyborgs toen wij ons lichaam voorzagen van verlengstuk-
8
••• etcetera 96
ken als pistolen, auto's en magne-tronovens - ja, zelfs vuistbijlen en vuurstenen zijn zulke technologische verlengstukken. Elke cultuur is technologisch, elke cultuur bestaat
uit het gebruik van gereedschappen en de daarin gestolde kennis.' (
tevens de basis voor de on-line gespeelde multi-user games, die vandaag zo populair zijn dat men zonder meer van game communities kan spreken. Doom verplaatst
de gebruiker in het standpunt van een marinier die een leger demonische monsters moet uitroeien om zijn hachje en de wereld te redden van de ondergang. De uitermate
partij in de middelbare school in
gewelddadige, van satanische symboliek doordrongen iconografie is tot op heden controversieel. Doom wordt in
Elektriciteit
subatomaire partikels die zich tot
elkaar verhouden in een krachtveld op elektriciteit als elixir dat onge-
van aantrekking en afstoting. ziene snelheid veroorzaakt en zo de elektriciteit de derde fase van het
Bestaansreden van onze cultuur, mensheid toelaat de barrières van kapitalisme (globaal kapitalisme), na
de stoommachine (marktkapitalis-me) en de organische brandstoffen (monopoliekapitalisme). De neomarxistische theoreticus
keren in de kunstgeschiedenis en onderscheidt achtereenvolgens realisme, modernisme en postmodernisme. In de ogen van mediatheore-ticus
teit het ultieme medium, vrij van elke inhoud, een medium dat samenvalt met zichzelf in een guasi-mythische eenheid van idee en expressie.
woorden 'porno'. Het volstaat dan
comes from other planets', wist Lou
ook, merkt
Zie ook interviews op p. 18, 24 en 51.
ten in de markteconomie van het kapitalisme kunnen circuleren. Ergens tussen de visies van
LEXICON_VAN_D E_TECHNOCULTUUB
Geknipt-geplakt De fetisjistisch-voyeuristische camerablik is (...) geen historisch-culturele aber ratie, maar de ware kern van de cameracultuur die eerst de film,
vervolgens de televisie en ten slotte de video vermaatschappelijkten. (...)
ten. En het (her)bekijken van verknipt-verplakte lichamen is, zoals ook de psycho-analyse onderwijst, altijd zoveel fascinerender dan het zwijgende contempleren van bewe-
gende of sprekende lijven op het podium. Het enige wat de podium-kunst daarom überhaupt nog vermag, is de mens zijn/haar lichaamsbeeld teruggeven.'(Rudi Laermans in '
met
gesprek treden. Zo is de informatie die voor een mens begrijpelijk is (woorden en beelden) verschillend van de informatieverwerking van een computer (nullen en enen). Een
interface zet data om in herkenbare en begrijpelijke symbolen. Volgens
De lacaniaanse theoreticus ziet hierin de oorzaak voor de postmoderne malaise. In Het subject en zijn onbehagen beschrijft hij hoe het raamwerk van de technologie in zekere zin desintegreert. Als gevolg daarvan verdwijnt ook de afstand ten aanzien van de machine. artificiële werkelijkheid. Vooreerst vervaagt met de technologische biologie het onderscheid tussen natuurlijke leefwereld en artificiële werkelijkheid. Aangezien de virtuele computerwereld echte ervaringen voortbrengt, imploderen vervolgens de categorieën 'echt' en
'schijn'. En in onze alledaagse ervaring maakt cyberspace tenslotte het gedecentreerde subject van de deconstructie voelbaar door meervoudige zelfbeelden te produceren
(in de chatruimte bijvoorbeeld). In alle gevallen verdwijnt de interface als grens tussen mens en machine. In
culturele 'schizofrenie': de beleving van een wereld waarvan de betekenis losgezogen is van de dingen en de mens in een staat van panische euforie terechtkomt.
Zie ook Interface.
nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van reality-tv. In het programma '
Patty en voor het oog van de camera een klysma te ondergaan. Zender RTL liet onlangs weten het programma te willen overdoen met gewone mensen.
etcetera 96 090
25
nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van reality-tv. In het programma '
Patty en voor het oog van de camera een klysma te ondergaan. Zender RTL liet onlangs weten het programma te willen overdoen met gewone mensen.
LAN
zowel de thuissfeer als de werkruimte. In zekere zin maken ze met hun kabels, poorten, modems en adapters de fysieke grenzen van de technologie in onze samenleving
zichtbaar. Het is niet ondenkbaar dat de huidige evolutie in de richting van draadloze technologie deze grenzen opheft.
-van het alfabet over de mechani- Zie ook
Jeroen Peeters ging in de gespecialiseerde boekhandel grasduinen in de afdeling 'podiumkunsten'. Hij vond er een aantal publicaties waarin het documenteren van werkprocessen centraal staat.
Narcissus Wie faalt om de media te begrijpen als extensies van ons eigen lichaam maakt volgens
zozeer dat hij verliefd werd op zichzelf als wel dat hij er niet in slaagde zijn eigen spiegelbeeld te herkennen. 'This extension of himself by mirror numbed his perceptions until
he became a servomechanism of his own extended or repeated image. The nymph
berichten uit de studio
himself and had become a closed system.' De solipsistische tijdgenoot die gevangen zit in de fascinatie voor technologie is op vergelijkbare wijze het slachtoffer van de narcotische werking van de media. Hij slaagt er niet in afstand te nemen van zijn eigen technologische conditie.
Zie ook
iedereen elkaar controleert en erop toeziet dat de beginselen van de staat worden belichaamd. De enorme fascinatie die deze science fiction kennelijk nog steeds uitoefent, heeft alles te maken met het feit dat men de eigen samenleving in het boek blijft herkennen. Niettemin lijkt
Pastiche De pastiche heet een bij uitstek postmoderne stijl te zijn die zichtbaar wordt wanneer kunst voorbije genres kannibaliseert. Dode stijlen worden geciteerd en
gerecycleerd tot een geheel dat de modernistische hang naar uniciteit en vernieuwing opzettelijk lijkt te logenstraffen. Vanuit dat standpunt bekeken, laat elke postmoderne
eigenschap laat zich in het verleden lokaliseren. De meningen over de impetus van de pastiche zijn dan ook sterk verdeeld. Volgens sommigen niets meer dan een lege contai-
ner voor een al even grondeloos spel met codes, voor anderen een stijl waarvan de parodistische
gevallen lijkt de pastiche het predikaat van een cultuur die zich aan zichzelf wil ontworstelen.
impuls juist getuigt van zelfreflectie
Q
in elke aflevering van technische snufjes die uiteindelijk de strijd beslechten. De militaire gadgets variëren van draagbare raketmotoren tot valse vingerafdrukken. Men
kan zich daarbij niet van de indruk ontdoen dat de hele film, narratief en hoofdpersonage, vaak rond deze technologische hoogstandjes opgebouwd is. Plotwendingen lijken te
ontstaan met het doel ze te demon- opmerkelijke inversie plaats: James steren, het hoofdpersonage Bond als prothese van Q's gadgets,
manoeuvreert zich in situaties die het gebruik ervan noodzakelijk maken. Op die manier vindt een
intelligentie). Dit proces culmineert Zie ook
angstvoorstelling van een door robots gedomineerde wereld met de mens als ruwe brandstof.
schaduwing van de populaire culturele opvatting als zou technologie haar code in het lichaam van de tijdgenoten inschrijven. 'Het betreft een soort reusachtige, door elektriciteit aange-
dreven schrijfmachine, die op het naakte lichaam van de veroordeelde in sier-schrift de wet tatoeëert die deze overtreden heeft en dit gedurende twaalf uur, tot de dood erop volgt. Is er een
meer morbide verbeelding van de terreur van het teken mogelijk? Onder de schrijfpennen wordt het slachtoffer de ambivalente allegorie van de transgressie van de wet doordat hij het von-
nis letterlijk belichaamt (hij leert de inscriptie zelf pas kennen op het moment dat ze al in zijn huid staat). Het vlees wordt woord, het lichaam van de veroordeelde is de wet. Er komt
een identiteit tot stand die de destructie van het lijf als singuliere, levende materie tot gevolg heeft.' (
Thighmaster,
Werk uit begin jaren negentig van de
gaat dit werk door voor feministisch of zelfs subversief. De kunstenares
advertenties voor internationaal gerenommeerde ontwerpers, bureaus en tijdschriften. Dat het moeilijk is de verhouding te bepalen tussen dit werk en haar kritische fotografie is tekenend voor de status van veel modefotografie,
Usenet
Maatregel waartoe een nieuwsgroep kan overgaan om een lid van haar gemeenschap het zwijgen op te leggen. Berichten van de geviseerde
gebruiker kunnen in dat geval de discussiegroep niet meer bereiken. Hij/zij krijgt simpelweg geen toegang meer tot het forum en wordt daardoor monddood gemaakt.
V
heid (600 km/u) en een bescheiden kruishoogte (1 km), zodat het nog relatief makkelijk kon worden onderschept. Dit werd al een pak moeilijker met de
in de geschiedenis, dat op zijn hoogtepunt (90 km) een supersonische snelheid (6000 km/u) haalde. In het laatste jaar van de oorlog lanceerden de
waarmee ze vooral
meesterlijk boek over wetenschap en technologie in de twintigste eeuw. De legendarische openingszin van de meer dan 750 bladzijden tellende uitgave koppelt zonder omwegen de
vlucht van de raket aan de essentie van de postmoderniteit: 'A screaming comes across the sky. It has happened before, but there is nothing to compare it to now.'
de principes van een helicopter moet toepassen op tweedimensionaal vlak. Volgens de ingenieurs van
kunstenaar Marc Pauline geïnitieerd project, met als thuisbasis
continenten meer dan 45 performances gebracht waarin de destructie van en door de machine centraal staat. De shows zijn een reïteratie van het technologische armageddon: het
publiek is er getuige van hoe enorme robots elkaar in een orgie van pyrotechnisch geweld verwoesten. De makers verwerken technologie uit de industrie, de wetenschap en vooral
het leger tot autonome zelfmoordmachines die elkaar verpletteren, uiteenrijten en doen exploderen. De
motto. De gestus van deze performances is uitermate ambigu. Pauline's ideologiekritiek rijmt met name prima met diens nagenoeg puberale fascinatie voor militair-
industriële technologie. Precies die dubbelzinnige houding maakt van
bewerkstelligen en ontwikkelt daartoe een tekstverwerkingssysteem dat verschillende teksten weet te combineren. Het blijkt een wilde gok die stuk loopt op technische beper-
kingen. Maar dat lijkt
moeten helpen.
Wellicht het grootste opinie-onder-zoek dat ooit werd gehouden. Het doelpubliek omvat acht talen en 231 landen en peilt naar het welbevin-
den van on line computergebruikers aan het begin van het nieuwe millennium. De motivatie is even simpel als briljant: pas na het invullen van acht modules van twintig vragen
omtrent eten, werk, slapen en relaties kunnen de deelnemers hun antwoorden vergelijken met die van anderen. Meer dan 600.000 nieuwsgierigen vullen de enquête in.
aards leven en is wellicht daarom tegelijk een memento mori van kosmogoni-sche proporties. Zo herinnert
ningen over vierenhalf miljard jaar zal exploderen. De zwarte ster zal het einde van alle denken met zich meebrengen. De filosoof ziet hierin de motivatie achter de technologische
wedren en schrikt er niet voor terug dit in technische termen te verwoorden.
dispositief'. Hij verwoordt het als volgt: 'Als de zon explodeert, zal deze hardware in rook opgaan en de filosofie, evenals alle andere vormen van denken, meesleuren in zijn ondergang. Het
probleem van de technische wetenschappen laat zich dus als volgt beschrijven: voor deze software moet een hardware worden ontwikkeld die onafhankelijk is van aardse levensvoorwaarden. Er moet dus een denken zonder lichaam mogelijk gemaakt worden. Een denken dat blijft voortbestaan na de dood van het menselijke lichaam.'
Auteur Kurt Vanhoutte
Publicatie Etcetera, 2005-04, jaargang 23, nummer 96, p. 4
Trefwoorden technologie • interface • technologische • doom • klysma • midas • pastiche • fetisj • robot
Namen 3D-animatie • Advanced Research • Amerika • Antonin Artaud • Antwerpen • Baja Beach Club Nachtclub • Ballard Crash • Beginletter • Bekend • Belgische • Big Brother • Britse • Chris Cunningham • Columbine • Cyborg • Cyborq Cybernetisch • David Cronenberg • De Baja VIP Chip • De Groene Amsterdammer • De camera • Death Penalty • Defensie • Dirk Paesmans. • Donna Haraway • Doom Computerspel • Duitse • Echo • Edward Hopper • Eigenschap • Elektro • Ernest • Etcetera • Fetisj In • Flame Hurricane • Fredric Jameson • Freud • Frygië • Georqe Engelse • Gravity's Rainbow van Thomas Pynchon • Hand o God • Harvard-student • Hedendaagsheid • Het Arpanet • Holodeck Nagenoeg • Ibiza • Inez van Lamsweerde • Interface Vertalend • J.C.R. • James Bond • Jean Baudrillard • Joan Heemskerk • Jodi Samenwerkingsverband • Kafka • Klysma Ook • Kublai Khan • Kunst • Kurt Vanhoutte • L'inhumain • Lexicon van • Licklider • Local Area Network • Londen • Low-Frequency Generator • Lyotard • Machine Sex • Mandel • Marianne van den Boomen • Marshall McLuhan • Marx • Met Xanadu • Midas Touch • Ministerie • Mongoolse • Mr Satan • Narcissus. • Nederlandse • Nelson • Nineteen Eighty-Four • Oorsprong van het inter • Orwell • Patty's Fort • Playstation • Postmodernism • Projects Agency • Pulaski and Data • R.U.R. • Rebellious Silence • Reed • Robot Mechanisch • Rossum's Universal Robot • Rotterdam • Russische Sputnik • SRL • San Francisco • Shirin Neshat • Shock Wave Canon • Slavoj • Star Trek • Starship Enterprise • Strafkolonie • Survival Research Laboratories • Techniek • Thank You • The Sun • The Velvet Underground • Tsjechische • Tweede Wereldoorlog • Universiteit van Groningen • V2 • Van Lamsweerde • Vaughan • Verhaal • Verspeelde • Wheelocopter • Xanadu Visionair • Your Voice • Your World • Zie ook Geknipt-geplakt. • Zon Ook • Zonder
Development and design by LETTERWERK