P O L L E S C H
P O L L E S C H
POLLESCH - RITSEMA, AUTOPSIE VAN EEN CONFLICT
1 december '04
Zonder vastgelegde kunstopvatting
Dit toneelseizoen nodig ik voor de eerste keer andere regisseurs uit om mijn teksten te ensceneren. Het is immers mijn overtuiging dat deze teksten geen theaterstukken in de traditionele betekenis van het woord zijn. Mijn keuze voor deze of gene gastregisseur was geen snelle, oppervlakkige beslissing, genomen op basis van mijn voorkeur voor het een of andere stuk, maar is gemaakt op basis van een gedeelde opvatting over theater.
Bij
We waren het erover eens dat we begrippen open wilden laten. We weten toch niet wat liefde, geloven, vertrouwen betekent - wanneer acteurs deze woorden zo uitspreken alsof ze precies wisten wat ze betekenden, wordt het sentimenteel. Wanneer in het theater alle begrippen vastgelegd zijn, wanneer er een vaste omschrijving bestaat van wat theater moet zijn, dan wordt het conventioneel. In plaats van het theater elke avond opnieuw uit te vinden, heeft Jan spijtig genoeg een conventionele oplossing gevonden.
Ik had gewild dat Jan dat zelf zou inzien: want het risico, de radicaliteit kan er niet in bestaan dat we de ene avond iets op het podium zien waar we ons in kunnen terugvinden en de andere iets compleet anders.
Deel 2,14 december '04
Het belang van vuile empirie
Er bestaan nog altijd sterke voor-onderstellingen over hoe er in het theater gewerkt wordt. En die zijn er de directe aanleiding toe, dat sommige voorstellingen als een schandaal opgevat of tot een catastrofe uitgeroepen worden. In werkelijkheid worden hierbij echter de catastrofen over het hoofd gezien die aan de normaliteit van het theaterbedrijf te wijten zijn; catastrofen die met begrippen als 'kunst' en 'kritiek' als vanzelfsprekend vergoelijkt worden, zoals seksisme en gebrekkige solidariteit op de werkvloer van het 'theater' of de architectuur op de
Bij de opvoering van Die Weber in
Bij producties die niet meer teruggrijpen naar een vastgelegde opvatting van theater, betekent het gerucht van een schandaal niet altijd dat er ook echt een schandaal is. Bij die producties gaat het erom hoe men begrippen waar men nog altijd mee geconfronteerd wordt -zoals bijvoorbeeld tekstgetrouwheid- in overeenstemming brengt met wat in werkelijkheid gedaan wordt - begrippen die niets meer te maken hebben met hoe wij werken, opvoeren, repeteren, met wat een acteur is, enzovoort. In elk geval niet in het Prater. Wanneer buiten het theater iedereen plots een acteur is, moet de acteur in het theater weer iets anders worden, zegt bijvoorbeeld
1
etcetera 95 •••
61
Publicatie Etcetera, 2005-02, jaargang 23, nummer 95, p. 65
Trefwoorden begrippen • vastgelegde • opvatting • schandaal • catastrofe • catastrofen • kunstopvatting • hauptmann • prater • weber
Namen Bern-hard Schütz • Dresden • Duitse • Duitsland • Gerhart Haupt-mann • Gerhart Hauptmann • Het Prater • Jan Ritsema • Potsdamer Platz • Prater-Saga 2 • Prater-saga • René Pollesch
Development and design by LETTERWERK