Iemand beschreef u onlangs als een vermenging van
"
Dat is niet waar men
"Ik bedoelde dat in de eerste plaats puur chronologisch en biografisch. Een concreet voorbeeld:
De verborgen ijsberg
Zelf ensceneert u af en toe eigen stukken. Bent u niet bang dat die ensceneringen een soort 'Modellbücher' worden, zoals met
"Aanvankelijk heb ik me vaak
geërgerd aan ensceneringen, wat normaal is. Na verloop van tijd wou ik het graag zelf eens proberen. Een verlangen vermengd met angst dat het snel als authentiek zou gelden; of bij mislukking, de opvatting dat het altijd fout moet gaan. Ik heb dan twee stukken geënsceneerd (
Zij is
"Ja, die controle vind ik aangenaam. Voor mij is het hoofdzakelijk een mogelijkheid om vrij met de tekst om te gaan. Daarom zou ik ook nooit beweren dat mijn regie authentiek is. Zo'n modelenscenering bestaat natuurlijk niet. Wanneer een tekst complex en goed is, zijn er misschien tien mogelijke manieren om hem authentiek te regisseren."
Vaak worden uw teksten moeilijk genoemd. Er zijn twee manieren om uw werk te leren kennen: lezend of kijkend.
"Ik denk dat het toch belangrijk is ensceneringen te zien. Het gevoel dat de teksten moeilijk zijn ontstaat, geloof ik, wanneer een enscenering niet het ritme van de tekst vindt. Hetzelfde gebeurt met filmbeelden: wanneer bepaalde bewegingen te snel verlopen komt het onnatuurlijk over; of te traag, dan wordt het komisch. In elk geval is het ritme gestoord waardoor het gekunsteld, gemaniëreerd lijkt. En dat is ook het geval met de taal in zulke stukken."
Uw werk laat ook erg verschillende ensceneringen toe.
"Mijn manier van schrijven is zo dat elke zin, elke tekst slechts de top van de ijsberg laat zien. Wat eronder zit wordt voorondersteld. Elke tweede zin is dus een klein stuk op zich. Daarom geloof ik ook niet in opvoeringen die alleen de tekst presenteren. De verborgen ijsberg moet wel degelijk getoond worden."
Rood van steen
U moet toch wel verrast zijn door de zeer uiteenlopende interpretaties van uw werk. Worden uw stukken in het
"Er is zeker een verschil. De stukken zijn geschreven in de
Heeft het meer effect als je daar schrijft en publiceert?
"Beslist, want de ervaringsdruk is veel groter.
"Als je vergelijkt met de stukken die in West-
"Daarom is de
Het is dus geen utopie dat het theater een effect heeft? "Dat is geen utopie."
Hoe ver gaat die werking?
"Wanneer in aanwezigheid van vijfhonderd of achthonderd mensen op de scène bepaalde dingen gezegd worden, dan bestaan ze en bestaat de mogelijkheid ze uit te spreken. Dan kan je niet meer terug."
U zegt dat de
"Dat heeft te maken met een invloed van
De angst voor verandering
U bent één van de zwartgalligste auteurs van deze tijd en toch schrijft u: "de eerste gestalte van de hoop is de vrees, de eerste verschijningsvorm van het nieuwe de verschrikking". Hoe gaat dat samen ?
"Dat is zo algemeen geformuleerd dat het nog altijd klopt. Het is bijna een platitude. Altijd is er de angst voor verandering. In de politiek is men bang voor omwentelingen, als individu ben je bang om te sterven, om ziek te worden. Dat zijn allemaal veranderingen. En elke verandering is bezet met hoop en met vrees. Het kan een positieve verandering zijn of een negatieve. En de eerste reactie, de eerste verwachting van toekomst is altijd angst, omdat je niet weet wat daarvan wordt."
Geweld speelt in al uw stukken een belangrijke rol, niet alleen thematisch, ook in de taal. Ik heb de indruk dat u graag oude wonden weer openrijt. Vooral in de stukken over de
"De vraag wat voor nut dat heeft, kan je je als schrijver niet stellen. Ik kan ze mij tenminste niet stellen. Het heeft zeker met een obsessie te maken, maar je kan ook niet schrijven zonder een obsessie."
Quartet (
"Het eerste wat ik van
Dat geweld komt natuurlijk niet alleen van Artaud?
"Zeker niet. U herinnert zich wel het motto bij één van mijn boeken, het werd ook geprojecteerd bij de
De definitie van drama
"
Maar hoe past de autobiografische dimensie daarin ?
"Essentieel zijn toch de fundamentele ervaringen uit de kindertijd, waarvan je je pas later bewust wordt. En aangezien de mens niet in staat is veel te leren, heeft hij steeds weer dezelfde ervaringen en overwegingen. Je stapt steeds in dezelfde plassen ook al weet je dat je de vorige keer natte voeten had."
U verstopt u graag achter maskers. Dat blijkt al uit het feit dat u vooral toneel schrijft. Bij het toneel zijn er tussenpersonen, bij proza niet.
"Dat klopt. Ik heb dat duidelijk aangevoeld bij het schrijven van een kortverhaal, waarin een moord wordt beschreven in de eerste persoon :"ik neem de schop en ik sla hem dood". Ik zal nooit vergeten welk een vreselijke ervaring dat was. Ik identificeerde me volledig met de moordenaar. Dat heeft me veel meer gechoqueerd dan wanneer je in een toneelstuk veertig mensen tachtig andere laat doden."
Gebruikt u daarom het theater als medium ?
"Ik denk dat dat sterk autobiografisch bepaald is. Ik ben opgegroeid in een schizofrene situatie. Mijn vader was anti-fascist wat een dubbelleven met zich meebracht. Thuis werd over alles openlijk gesproken, maar op school mocht ik -- dat wist ik -- daarover niet zo praten en denken. Dat is al een theatersituatie en daarmee ben ik opgegroeid. Met maskers."
Wetmatigheid
U bewerkt, verwerkt, verbruikt literair materiaal: in de beginperiode bestond dat uit
"
"De keuze gebeurt vaak heel toevallig. Zoals de bewerking van de roman van
roman gebladerd. Sinds tien jaar wist ik dat het een tweepersoonsstuk zou worden. Onlangs heb ik het dan geschreven."
"Wat interessant is aan
"In
'
Welke relatie had men daar met zo'n tekst?
"Dat kan Ginka je beter vertellen. Zij had daar mee te maken. Ik was meer toeschouwer."
G. T.: "Het enige wat vaststond was dat het door vrouwen zou gespeeld worden. Vooraf was er een interview over wat revolutie voor hen betekende. Dat leverde natuurlijk prachtige verhalen op uit Amerika. Dan improviseerde men op het thema geweld. En pas daarna werd het stuk gelezen en een standpunt ingenomen dat in de enscenering werd ingebouwd. Eigenlijk was het de ontmoeting van twee werelden die ver uit mekaar liggen."
Revolutie
H. M.: "Dat is ook een antwoord op je vraag naar de receptie in Oost en West. Bij ons is het begrip 'revolutie' positief bezet. Men kan het erover oneens zijn hoe concreet dat wel is, maar het begrip klinkt positief. In het
Revolutie is een thema dat in uw werk vaak terugkeert, maar dat steeds minder aan de realiteit gebonden is. Is het slechts een herinnering?
"Een herinnering en een verwachting, denk ik. Voor mij is het hoofdprobleem dat er nog altijd geen universele geschiedenis is. Herinner je de beroemde rede van
"En die situatie is nog niet veranderd. In zoverre is revolutie altijd opnieuw een verwachting, waar ze ook plaats vindt."
Revolutie is in uw werk verbonden met verraad
"Dat heeft een heel simpele reden, denk ik. De revolutionaire stromingen van deze eeuw zijn alle min of meer uitgelokt door de oktoberrevolutie. En je kan het als een geluk of een ongeluk interpreteren dat het precies daar begonnen is."
Privilege
In het
"Ik geloof niet in zulke schema's. Het
"Ik heb eens geprobeerd de oorzaken van die misverstanden over de
Kunt u het nog even over het woord privilege hebben?
"Het is een simpel voorbeeld dat het verschil tussen beide werelden illustreert. Ik had een tekst geschreven voor een conferentie in
Auteur Annie Declerck, Luk Van den Dries
Publicatie Etcetera, 1983-09, jaargang 1, nummer 4, p. 14-17
Trefwoorden brecht • revolutie • ginka • ijsberg
Namen Amerikaanse • Amerikanen • Annie Declerck • Avignon • Ber-lijnse • Berlijn • Berliner Ensemble • Bondsrepubliek • Brecht • DDR • Dat van Voltaire • Der Auftrag • Der Horatier • Deutsche Theater van • Die Schlacht • Duitse • Duitsland • Erik Neutsch Der Bau • Europa • Germania Tod in Berlin • Gertrude Stein • Ginka Tscholakowa • God • Hamlet • Hans Garbe • Heiner Müller • Heinrich Mann • Hitier voor • Holland Festival • Inge Rambow • Karl Schmidt • Keulen • Laclos • Langhoff Gosch • Les Liaisons Dangereuses • Macbeth • Mauser • Muller • Mülleriaanser • New York • Noordduitse • Odipus Tyrann • Oostduitse • Oosten • Pankow • Peter Brook • Philoktet • Quartett • Schauspielhaus Bochum • Schauspielhaus Frankfurt • Shakespeare • Thomas Eichhorn • Trotsky-stuk • Tübingen • Verkommenes Ufer • Voltaire en Artaud • Westduitse • Westen
Development and design by LETTERWERK