Date 2008-06-02
Publication De Morgen
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords hoogstpersoonlijke • vive • china • festival • henier • waaar • keon • stoorde • prikkelden • yamashita
Kunstenfestivaldesarts - de slotsom: Het mocht snediger
Enkele moedigen zaten het hele
Dat publiek komt van heinde en verre. Het verschilt steevast grondig van mening over wat het ziet. Ik miste bijvoorbeeld de
Wat mij echter opviel (en steeds meer stoorde), was hoezeer veel voorstellingen balanceerden op het randje van navelstaarderij. In het verleden raakte het festival graag hete politieke hangijzers aan. Dat gaf vaak aanleiding tot verhitte debatten tussen toeschouwers en artiesten. Dit jaar zetten echter de hoogstpersoonlijke bespiegelingen, zelfs de weltschmerz, van de artiest de toon. De discussie vergleed zo vaak naar een smaakoordeel: "Het doet mij iets, het doet mij niets."
Dat stelt een probleem. Niet dat kunst een ondubbelzinnige boodschap dient te hebben. Het briljante Stifters Dinge van
Veel artiesten bleven echter steken in een hoogstpersoonlijke gevoelsexpressie. Of dat hout snijdt is minder een gevolg van het werk zelf dan van een toevallige gevoeligheid van de kijker. Een voorbeeld was de lezing/performance
Waarom zou dat 'belangwekkend' zijn? Wordt kunst zo geen autoritaire bedoening, die enkel belangrijk is omdat de artiest as such belangrijk zou zijn? Zo'n argument onttrekt zich in elk geval aan elke vorm van kritiek of reflectie.
Kunst die te dicht bij de figuur van de kunstenaar blijft, is een zwaktebod. Als kunst nog bestaansrecht heeft, dan wel omdat het zowat de enige maatschappelijk erkende plek is waaar nog gesproken kan worden over al wat niet meetbaar of verifieerbaar is. Maar dan moeten er wel scherpe vragen gesteld worden. Dan moet het spel hoog gespeeld worden. Flou artistique op een festival als dit is wel het laatste waar ik op zat te wachten.