Date 2007-09-18
Publication De Morgen
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords agna • greef • jullie • smisdom • artiesten • franstaligen • gaapt • noemt • winkel • aanbod
'Iemand die ons elitair noemt, heeft hier nog nooit een voet in huis gezet': Johan Reyniers begint aan laatste seizoen als artistiek directeur van dertigjarig Kaaitheater
'Iemand die ons elitair noemt, heeft hier nog nooit een voet in huis gezet'
Johan Reyniers begint aan laatste seizoen als artistiek directeur van dertigjarig
Het
door
De grote roem volgde pas op het einde van De Greefs beleid, toen het
De zoektocht naar een nieuwe directeur verliep moeizaam. Johan Reyniers rolde er haast per toeval in. "Ik had mijn tweede
Jullie lieten meteen een nieuwe wind waaien door het aanbod met artiesten als
Reyniers: "Als leden van een jongere generatie merkten wij dat jongere artiesten amper aan bod waren gekomen bij De Greef. Vandaar de nieuwe namen, naast de oude. Maar al denkt iedereen dat we een groot huis zijn, we beschikken slechts over een beperkt budget en producties kosten handenvol geld.
"Bovendien hadden we de verantwoordelijkheid om twee zalen te bespelen. We moesten en wilden het aantal voorstellingen gevoelig opdrijven en veel meer publiek aantrekken. Zo kwam de klemtoon op gastvoorstellingen te liggen. We hebben geleidelijk geleerd hoe we dat konden verzoenen met onze traditie als producent. We produceren slechts af en toe, maar werken wel creatiegericht. Dat wil zeggen: we stellen onze middelen en knowhow vaak ter beschikking van artiesten en we coproduceren vaak. Die werkwijze strookt ook beter met hoe artiesten op dit ogenblik het creatieproces opvatten. Ze werken liever met een eigen structuur. Per project zoeken ze dan ondersteuning en middelen.
"We leerden ook dat je pas een ruimer publiek kunt bereiken door langere speelreeksen en hernemingen. Aficionado's willen natuurlijk de première zien, maar het brede publiek komt pas als het hoort dat het de moeite is, bij hernemingen dus. Evenementen bleken een ander probaat middel om nieuw publiek aan te boren. De
Die
"We plaatsen hedendaagse dans naast hiphop en breakdance omdat je ze niet als tegengestelden kunt zien. Wederzijds is er vaak een sterke beïnvloeding. Wie ons elitair noemt, zette hier nog nooit een voet in huis. We kiezen wel resoluut voor theater waarin vorm en inhoud samen ontstaan. Theatermakers grijpen te vaak terug naar beproefde vormen om nieuwe gedachten te vertellen. Maar vragen die zo gesteld worden zijn vaak slechts schijnbaar nieuw. Zo haal je de weerhaakjes uit het werk.
"Wij geloven dat een goed stuk maar voor 50 procent op het podium te zien is. De andere helft ontstaat in het hoofd van de toeschouwer. Die moet zelf een deel van de weg afleggen. Niet iedereen wil die inspanning doen, maar daarom zijn we nog niet elitair. Integendeel, we proberen een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Dat is onze vorm van emanciperen: zoveel mogelijk mensen leren actief te kijken. Dat is belangrijk in een cultuur die zo op het visuele gericht is. Mensen denken al gauw dat het niets voor hen is. Maar als jongeren via pakweg de
Jullie zijn ook altijd een uitgesproken Brussels huis geweest. Is er hier veel veranderd in de afgelopen tien jaar?
"Zeker. Ik woonde vroeger op de
"We zijn ook in de
Multiculturaliteit en de relatie met de
"Het
Hebt u al toekomstplannen?
"Geloof het of niet, maar ik ga voor
Shuffle, het feestprogramma voor dertig jaar
Johan Reyniers:
Een goed stuk is maar voor 50 procent op het podium te zien. De andere helft ontstaat in het hoofd van de toeschouwer
n Johan Reyniers zet na dit seizoen een punt achter zijn loopbaan bij het