Date 2007-03-06
Publication De Morgen
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords mijn • tekenen • schoonheid • kunstgeschiedenis • tekeningen • verslaving • hysterie • kunst • muur • heb
'Tekenen is een verslaving': Theatermaker Jan Lauwers stelt voor de eerste keer solo zijn beeldend werk tentoon
'Tekenen is een verslaving'
Jan Lauwers wordt vijftig en zijn internationaal gelauwerde theatergezelschap
Door
Brussel l Het is meteen de eerste solotentoonstelling in zijn carrière, die tien jaar beeldend werk omspant. 'Er zijn de laatste tijd museumdirecteurs kwaad op mij geworden. Ze vonden het niet langer verantwoord om mijn werk niet te tonen. 'Geef het aan de mensen', zegden ze. Bij deze.'
'
Lauwers zoekt een plaats in de rij. Hoewel hij zich van alle media bedient, definieert hij zich niet als regisseur, noch als schilder, schrijver of filmmaker. "Ik ben gewoon kunstenaar."
De kunstenaar, afkomstig uit
Restlessness, luidt de tentoonstellingstitel. Lauwers' beelden zijn uit rusteloosheid geboren en maken de toeschouwer rusteloos. Je moet hard werken om uit deze stoet van morbide, wellustige, wrede, verscheurde of ironische beelden voor jezelf betekenis te puren. Lauwers haalt een potlood uit zijn jaszak. "Ik heb tot vlak voor de opening staan tekenen. Tekenen is een verslaving. Mijn vingers zijn altijd vuil. (Plechtig) Ik denk dus ik teken. Tekenen is een manier van denken, het dwingt je waar te nemen. Dat is essentieel. Jonge mensen die kunstenaar willen worden raad ik aan: teken.
"Aan de handeling - met potlood een persoon of zaak met lijnen afbeelden - hoef je niet te twijfelen. Die is even oeroud als levend. Of je het nu hebt over een tekening van Beuys,
De kunstgeschiedenis passeert kennelijk ook langs De
"Honderden keren heb ik de weg tussen Brussel en
In een aantal werken herkennen wij die schoonheid. In een aantal volstrekt niet.
"(Grijnst) Ik krijg meestal andere commentaar, maar geen probleem. Ik vind het prima dat jullie je eigen keuze maken in de veelheid. Dat is eigenlijk de bedoeling. Toch beschouw ik mijn werk nooit als lelijk. Er zit een absolute schoonheid in, al hang ik tekeningen met punaises aan de muur en al gebruik ik Gyprocplaten en piepschuim. Ik wil aantonen dat je met trash evenwichtige beelden kunt maken."
Tegenover de
"Bij mij gebeurt alles onderweg, in de drie kwartier tussen
"Het duurt altijd een paar uur vooraleer ik me vrij voel in mijn atelier. Kennis van de kunstgeschiedenis kan verlammend werken. Toch wil ik kunst maken. Hoe?
Is Jan Lauwers van de ratten besnuffeld?
"(Lacht) Ik geloof in de kracht van kunst. Ik kan niet buiten een maatschappij waar niet gedacht wordt over kunst en schoonheid. In 2002 zette ik in
Sommige tekeningen houden het midden tussen lijkwade en doodsmasker. Jouw vader verzamelde maskers.
"Mijn vader was huisarts, archeoloog en collectioneur. Dankzij hem heb ik de
"Ik herinner mij ook de feesten die ze thuis organiseerden. Dan dansten de mensen tussen de beelden. Vader zette dan al eens een masker op en klopte op de tamtam. Hij maakte verre reizen. Bij zijn terugkeer keken we naar zijn dia's. Het waren er wel duizend per reis. Op het einde kwamen ze me de strot uit. Ik heb van mijn vader geleerd hoe het niet moet. Want in de kunst gaat het over timing en dosering. Vlak voor zijn dood zei hij me wel: 'Ik wou dat ik ooit was zoals jij bent'. Dat is een mooie herinnering."
Waarom kom je nu pas op je 49ste voluit met je beeldend werk voor de dag?
"
In
"Ik heb het werk uit de jaren tachtig vernietigd. Dat waren vooral denkoefeningen voor het theater en op een bepaald ogenblik vond ik die niet meer interessant. Sindsdien staat mijn beeldend werk op zich en ben ik het beginnen archiveren. Ik begon aan groepstentoonstellingen deel te nemen en nu kom ik voor het eerst alleen naar buiten.
"Vooraleer ik iets toon, moet er een gevoel van noodzakelijkheid zijn. Anders hou ik mijn werk bij mij. Ik kan mij dat permitteren, want ik moet niet leven van mijn beeldend werk. Daardoor ben ik totaal vrij. Misschien dat daardoor mijn werk niet veel te maken heeft met wat op de
Zijn dat jouw referentiepunten?
"Het zijn grote kunstenaars, maar in mijn jonge jaren waren Hoets tekeningententoonstelling van Joseph Beuys in
"Ik heb de indruk dat er een grote honger is bij de jonge generatie naar mijn werk. Ze vinden
Je bent opener naar je publiek dan vroeger.
"Dat is zeker zo. Vroeger stond er een muur tussen het publiek en het podium. Toen zou ik ook nooit tekst geschreven hebben op de muur, zoals ik nu heb gedaan. Ik ben op dat vlak zachter geworden. Ik wil het publiek niet opvoeden, maar ik geef het gewoon een hand en zeg: kijk, hier ben ik mee bezig. (Haalt de schouders op) Het helpt."
Jan Lauwers:
Het duurt altijd een paar uur voor ik me vrij voel in mijn atelier. Kennis van de kunstgeschiedenis kan verlammend zijn
n