Date 2006-04-13
Publication De Morgen
Performance(s) Empty White Horse
Artist(s) Gallagher, Jack
Company / Organization Bodies Anonymous
Keywords macht • plicht • patriarchale • cultuur • fransien • dansvorm • vader • mannelijke • dominante • monty
nederlands dansgezelschap Bodies anonymous in de monty: Jack Gallagher rekent af met vorm van dans die gestoeld is op een 'groot verhaal' of strakke bewegingstaal
nederlands dansgezelschap Bodies anonymous in de monty
Bodies
Gallagher spreekt bedachtzaam, dromerig bijna. Hij rijgt denkbeelden associatief en met grote gedachtesprongen aan elkaar. Toch blijkt dat de inzet van zijn nieuwe stuk scherp en precies is. Hij wil afrekenen met een vorm van dans die gestoeld is op een 'groot verhaal' of een strakke bewegingstaal. In plaats daarvan zoekt hij naar een dansvorm die het lichaam in al zijn aspecten laat zien. Een multi-voiced body noemt hij dat. Opmerkelijk genoeg wil hij het vooral over het mannelijk lichaam en de mannelijke fantasie hebben. Videobeelden, één oudere muzikant-acteur en één danseres moeten de presentatie van het 'lichaamsproces' van drie mannelijke dansers in dit stuk ondersteunen.
Gallagher: "Ik groeide op in de
Gallaghers antwoord begint met een lange omweg via de geschiedenis van de dans. "Erg algemeen kun je stellen dat dans binnen ons culturele systeem sinds de barok de uitdrukking, de symbolische voorstelling is van een dominante, blanke, mannelijke cultuur. Dans, als disciplinering van lichamen volgens bepaalde regels, werd bepaald, geregeld, aangeleerd en bewaakt door mannen. Dat kun je niet los zien de algemene ontwikkeling van de westerse cultuur. Die streefde er, zoals
Om die macht is het Gallagher te doen. "Macht is onvatbaar. Je kunt ernaar verlangen, je kunt ze ondergaan, ze is alomtegenwoordig, maar tegelijk is het moeilijk om ze concreet aan te wijzen of intellectueel te verklaren. Net dat onuitgesproken maar alomtegenwoordig karakter van de macht maakt dat ze werkt. En wel heel direct: macht manifesteert zich in de concrete manier waarop lichamen zich gedragen of waarop we een plek innemen in de samenleving. Door een toevallige ontmoeting met twee
Hoe zet je zo'n complexe redenering dan in een stuk om? Gallagher: "In het eerste deel laat ik drie jonge mannelijke dansers alle ontwikkelingsstadia van de moderne dans doorlopen in een half uur tijd. Ik toon hoe elke dansvorm een specifiek lichaamsbeeld, een gedragsmodel incarneert. In het tweede deel vallen die regels volkomen weg en moeten de drie dansers aan hun eigen weg timmeren. Daar zie je meer hedendaagse rolmodellen opduiken, maar je ziet ook hoe ze daarmee worstelen. De vrouw die opduikt, is een contrapunt, een antimodel. Ze slorpt de aspiraties van de mannen op en kaatst ze terug. Ik hoop dat er zo een soort poëzie ontstaat van lichaamsbeelden die niet passen in een groot verhaal dat alles verklaart."
Te zien in de
n