Date 2005-11-18
Publication De Tijd
Performance(s) Medea-materiaal
Artist(s) Vassiliev, Anatoli
Company / Organization
Keywords dréville • vassiliev • tekstzegging • medea • aankomstprocessie • medea-materiaal • voodooritueel • drévilles • stuiterende • zijlicht
Slagschaduw van de gruwel
Medea-Materiaal
deSingel
(tijd) - Heiner Müllers theatertekst 'Medeamaterial' uit 1982 is een brok weerbarstige poëzie die echter een glimp van inzicht in het onbevattelijke van het
Het stuk vangt aan als een ritueel: de kijker loopt de grote zaal van de Singel rond langs een reeks landschapsfoto's vooraleer hij op het podium belandt dat zich een eind in de verduisterde zaal uitstrekt. Links staat een plechtige wand met grote, rechte openingen, rechts hangt een levensgrote foto van de loges van een Italiaans theater, in het midden staat een eenvoudig, kruisvormig verhoog met een stoel op de punt van een der armen. De aankomstprocessie en de scenografie lijken wel een samenvatting van de manier waarop onze cultuur zichzelf representeert in beelden en gebouwen. In die ruimte barst de tekst van Müller uit.
Het stuk begint als een tafereel uit het dagelijkse leven. Dréville neemt rustig plaats op de stoel in het midden en steekt een sigaret op. Met een kinderlijkzachte stem roept ze Jason, haar ontrouwe echtgenoot, aan, en imiteert ook zijn barse wederwoord. Maar al snel deemstert deze vertrouwdheid weg. Drévilles tekstzegging evolueert naar een onnatuurlijk harde, ritmisch op en neer stuiterende klankenreeks die bijna niet meer menselijk is.
Gedaanteverwisseling
Tegelijk ondergaat Dréville een gedaantewisseling van gedweeë vrouw tot de heks die Medea in het
Marc Holthof