Date 2005-09-30
Publication De Tijd
Performance(s) At the table
Artist(s) Stuart, Meg
Company / Organization
Keywords table • improvisatie • landing • crash • overdaad • dansimprovisatie • ideeën • tafels • vorm • strenge
Nieuwe regels voor dansimprovisatie: Dramaturge Myriam Van Imschoot over 'At the table' van Meg Stuart
Nieuwe regels voor dansimprovisatie
Dramaturge
(tijd) - Zes jaar na de memorabele 'Crash
De eerste 'Crash
Toch neemt Stuart zes jaar later de draad weer op met het improvisatieproject 'At the table'. Het idee ontstond vorig jaar in CC
Van Imschoot: 'Ondanks die tegenslag was de avond voor Meg Stuart toch een aha-erlebnis. Ze ontdekte een nieuw potentieel van improvisatiewerk. Dat had niet alleen te maken met de nabijheid tussen performer en publiek of de bijzondere zichtlijnen als je op een tafel danst. Het ging ook om het besef dat je iets niet alleen kan tonen, maar er tegelijk over kan praten. Het publiek heeft daarin meteen een inbreng, terwijl je als performer ook de rol van toeschouwer of observator kan opnemen.'
Overdaad
Bij 'Crash
Openheid
Heeft de tanende belangstelling voor improvisatie iets te maken met andere verwachtingen van het publiek? Van Imschoot: 'Tien jaar geleden was er een heel grote openheid van het publiek voor deze vorm van experimenten. Maar ook van de kant van een nieuwe generatie choreografen was er veel nieuwsgierigheid. Veel dansers begonnen op dat moment zelf te choreograferen. Toen was het echter nog niet de gewoonte om dat te doen in de vorm van tijdelijke projecten, iedereen begon een eigen gezelschap en stelde dan vast dat hij daar meteen als het ware toe veroordeeld was. Er ontstond zo een groot verlangen om ideeën met anderen uit te wisselen en tegelijk zelf terug te dansen. Improvisatie was de perfecte uitlaatklep daarvoor. Het is een vorm die weinig legitimatie behoeft.'
Maar ook een vorm die een zekere willekeur meebrengt? Van Imschoot: 'In het beste geval zou je met dezelfde groep mensen steeds verder kunnen gaan in het uitpuren, versterken en verbreden van ideeën die zich tijdens een improvisatie aandienen. Door de keuze voor de strenge vorm van de tafel, die onwillekeurig associaties oproept met grote conferenties, proberen we daar ook toe te komen. We doen niet zomaar wat, maar we koppelen steeds actie aan reflectie, en wel op hetzelfde moment. Dat gebeurt volgens strikte afspraken, net zoals een conferentie een precies protocol van proposities, kritiek, vraag en antwoord volgt. Dat project evolueert zo tot een soort vervolgverhaal. Dat betekent niet dat het publiek elke voorstelling moet gezien hebben om te kunnen volgen. Het tegendeel is eigenlijk waar: met elke nieuwe improvisatie worden kerngedachten en -motieven duidelijker, en ontstaan daar bovenop nieuwe motieven.'
'At the table' is dus nog in volle ontwikkeling. 'We werken trouwens naar een finale, een 'extended version' met vocalisten, toe die in 2006 op het
'At the table' staat in de