Date 2005-04-11
Publication De Tijd
Performance(s) Document 4
Artist(s) Gaudreau, Lynda
Company / Organization
Keywords document • systeem • performers • voorwaarden • documents • uitkomst • score • toevalsprocedures • kijker • uiteenlopende
'Wij plannen de voorwaarden, niet de uitkomst': Choreografe Lynda Gaudreau en dramaturge Bojana Cvejic over een dansvoorstelling die zichzelf maakt
'Wij plannen de voorwaarden, niet de uitkomst'
(tijd) - De
Hoewel ze als reeks zijn opgezet, oogt elk 'Document' verschillend. Dat komt vooral omdat Gaudreau voor elk nieuw 'Document' andere samenwerkingen aangaat. De eerste 'Documents' kon je lezen als een catalogus van belangrijke momenten in de hedendaagse dans, een 'Encyclopédie' met citaten uit het werk van diverse kunstenaars als
Mensen van hier
Maar even belangrijk, zo blijkt, is de cast van performers die
Blijft de vraag waar het over gaat in deze 'Document 4'. Of hoe het werk eruit ziet. Zeker dat laatste willen ze voorlopig niet onthullen, maar ze willen wel iets kwijt over de inzet van dit werk. Gaudreau: 'Ik wilde een werk maken dat als het ware de vraag naar inhoud of betekenis van de dans net een stapje voor blijft. Anders gezegd: ik wilde een choreografie bedenken die door de kijker ervaren kan worden als een soort bewegingsobject dat zich ontvouwt in tijd en ruimte. Een levende compositie als het ware. Ik wou bovendien kwesties van inhoud, stijl en esthetiek vermijden. Ik wilde geen werk 'in de stijl van
Stemming
Cvejic vult aan: 'We zochten een manier om het werk 'vanzelf' te laten ontstaan, zonder dat we op een subjectieve basis beslissingen moesten nemen over wie wat waar doet. We vroegen ons af of het zo mogelijk zou zijn om de kijker in een stemming te brengen waarin hij enkel op zijn waarneming voortgaat, en niet langer de behoefte voelt om wat hij ziet ook te benoemen of te betekenen. Het beeld dat ons voor ogen stond was dat van een gebeuren dat zo complex is dat je nooit het geheel kan overschouwen.'
De makers hopen dat net die omstandigheid de kijker de vrijheid geeft zelf de momenten te ontdekken waar de performers tot iets ongewoons komen, iets wat niet in een bekende categorie valt. Cvejic: 'Aanvankelijk probeerden we dat met een 'score', naar analogie met een muzikale 'score'. Stel het je voor als kaartjes met geschreven opdrachten die volgens een bepaalde tijdstructuur moesten worden afgewerkt. Maar dat bleek niet te werken. Het beeld dat we kregen werd te homogeen en te statisch. We zijn op een ander systeem overgestapt, maar dat moet je zelf maar ontdekken.'
Gaudreau preciseert verder: 'Stel je bij 'score' in elk geval niet voor dat we hier met compositietechniek bezig zijn. Dat gaan we net uit de weg. De performers zijn een soort operatoren van een systeem dat we op voorhand vastgelegd hebben. Je zal zien dat de performers een reeks ingewikkelde handelingen moeten uitvoeren, die hun geestelijke en lichamelijke vermogens net even te boven gaan. Alsof ze altijd net iets te veel informatie hebben om hun opdracht volkomen te kunnen uitvoeren. Ze mislukken dus altijd op een of andere wijze in hun taak, maar dat toeval merk je als kijker niet. Op een bepaald ogenblik hebben we het resultaat van dat systeem vastgelegd. Er wordt dus niet geïmproviseerd in dit stuk.'
Naast de beweging zitten in de voorstelling nog twee andere lagen: de klank en het licht. Gaudreau: 'Ook die ontwikkelen zich volgens een eigen logica, die los staat van de logica van de beweging. Nochtans merk je wel dat op bepaalde momenten, en die zullen voor elke kijker wellicht anders zijn, klank, licht en beweging lijken te versmelten. De vraag die we ons stellen is welke verbeelding dat bij de kijker op gang brengt.'
Gaudreau legt nog even de link naar 'Document 3': 'In dat stuk brachten de performers kleine klanken en minuscule bewegingen voort die net te weinig informatie produceerden om het gebeuren te kunnen benoemen. Dat soort geminiaturiseerde informatiepakketjes keren hier ook terug. Het is aan de kijker om het werk af te maken.'
Pieter T'JONCK
'Document 4' van