Date 2004-09-30
Publication De Tijd
Performance(s) Isabella’s Room
Artist(s) Lauwers, Jan
Company / Organization Needcompany
Keywords isabella • lauwers • etnografische • vader • voorwerpen • erfde • sister • haar • alexander • room
De hoop van Jan Lauwers: GERECENSEERDTHEATER
De hoop van
GERECENSEERDTHEATER
(tijd) -
Dat geeft hij de kijkers meteen mee in zijn inleidende praatje. En, als was hij de leider van een 'all-star-jazzband', introduceert hij vervolgens een na een de spelers en licht hij even hun, soms nogal onorthodoxe, rol toe. Dat Viviane
Nog ongerijmder is dat alle personages - hoewel ze op de hoofdrolspeelster na allen een min of meer vreselijke dood sterven of wegdeemsteren in waanzin - voortdurend op het podium aanwezig blijven en zich voluit mengen in Isabella's levensverhaal. Dat doen ze door een stuk van het verhaal te verbeelden, door commentaar te geven op het gebeuren. Heel vaak zijn ze simpelweg aanwezig als de sleutelfiguren waarmee Isabella haar leven lang mentaal in gesprek blijft. Maar bovenal vormen ze een veelstemmig koor, dat op gezette tijden uitbarst in gezang of ook wel eens geschreeuw.
Binnen die ongewone theatrale logica werkt het stuk echter wonderwel, en tekent zich ook een coherent betekenisveld af. Isabella erfde na haar moeders dood van haar vader een kamer in Parijs, volgestouwd met etnografische voorwerpen. Die zijn de uitdrukking van een wrede dominantie van mannen over vrouwen, legt het koor uit. Maar Isabella houdt stand te midden van die intimiderende aanwezigheid. Ze keert de rollen zelfs om. Ze wordt een vrouw die zich ongeremd, maar daarom niet blind of onnozel, in het leven en de liefde stort. Ze blijft geven, zonder rancune, zelfs als mannen, zoals haar minnaar
Lauwers construeert dat antagonisme tussen man en vrouw een tweede keer in de pijnlijke liefdesgeschiedenis van Isabella's ouders. Haar vader verkrachtte haar moeder, zonder dat die dat ooit besefte. Later smokkelde hij Isabella als vermeende vondeling terug het huis binnen. Maar die vrouw kon niet leven met haar 'geheim' en pleegde zelfmoord. Toch had ook zij een bijzondere kracht: na haar dood slaagt de vader er immers niet meer in zijn oude gelijkmoedigheid te bewaren, noch kan hij zijn spijt over het verleden nog aanvaarden. In die bittere wending van het verhaal herken je de donkere ondertoon van Lauwers werk. Maar door de vitaliteit van het fantastische ensemblewerk van de groep overheerst een onverwachte lichtheid en zelfs hoop.
In januari 2005 weer op tournee in