Date 2004-04-15

Keywords aprilelsabrewbitchesinformatiebruisspakouwestoksielalleenraamtheater

Mijn kouwe steen

Raamtheater op 't Zuid Antwerpen

In 'My zinc bed' van David Hare krijgen we een inkijk in het doodgebloede huwelijk van de computerhandelaar Victor Quinn en zijn veel jongere vrouw met drugsverleden, Elsa.

Als de dichter-alcoholist Paul een interviewtje wil met Victor, biedt die laatste de jonge man meteen een baantje in het bedrijf aan. Dat had hij beter niet gedaan, want Paul en Elsa worden smoorverliefd op elkaar en door de affaire bubbelt ook Elsa's zware verleden weer naar boven.

Roes, drank, sociale determinatie en de verlossing door de dood, vormen de pijlers in deze uitzichtloze driehoeksverhouding.

Julienne De Bruyn regisseert het stuk als 'Mijn kouwe steen' bij het Raamtheater, met op de set de spelers Chris Bus, Jef Demedts en Hans Ligtvoet.

Van vr. 16 april tot za. 22 mei, 20u. Informatie: 03/233.91.48.

Spa Bruis

Kopergietery Gent

Het jeugdtheater De Kopergietery uit Gent houdt er een intensieve werking met kinderen en jongeren op na. In de theaterateliers ontstaan onder vakkundige begeleiding dansante of theatrale projecten, die al dan niet in afgewerkte vorm aan het publiek worden gepresenteerd.

Tijdens het minifestival 'Spa Bruis' worden enkele werkstukjes voor het eerst aan het publiek getoond. Voor de editie 2004 leverde dat twee voorstellingen op: het soaperige 'Huisbaas' onder de hoede van Hans Wellens en het op Nederlandstalige schlagers geënte 'Mooi en genadeloos' in een regie van Gregory Caers.

Za. 17 april, 20u. Zo. 18 april, 15u. Informatie: 09/233.70.00.

Stoksielalleen

De Markten Brussel

Met 'Stoksielalleen' kroop de jonge regisseur Raven Ruëll opnieuw voor het Brusselse jeugdtheater Bronks in de pen. De acteur Joris Hessels speelt een zekere Filip Vandewiele, die in afwachting van de komst van de politie nog net de tijd heeft om met het publiek zijn hartsverhaal te delen. De Brusselse muzikant en het Rumplestichkin-opperhoofd Thomas Devos zorgt voor de bijpassende muziek.

Za. 17 april, 20u. Zo. 18 april, 15 en 19u. Informatie: 02/21.999.21.

Het klein kasteeltje

De Bottelarij Molenbeek

De jongste boreling van Collectief Theater Hart heet 'Het klein kasteeltje', genoemd naar het bekende opvangcentrum voor vluchtelingen in Brussel. Het vertrekpunt is de William Shakespeare-klassieker 'Hamlet'. Voor de gelegenheid werd die op maat van het asielcentrum sneden. Onder het motto 'mix is de max!' zet Collectief Theater Hart heel uiteenlopende werelden tegenover elkaar. Vluchtelingen, Shakespeariaanse personages en de rockers van Stones-coverband Jumpin'Jackass, vertellen samen dit universele verhaal over liefde, vrijheid, twijfel en wraak. Collectief Theater Hart maakt sinds vijf jaar sociaal-artistieke projecten waarbij de complexiteit van het leven in Brussel een belangrijke plaats inneemt. Laaggeschoolde allochtone en autochtone volwassenen staan op de scène aan de zijde van professionele acteurs.

Ma. 19 april, 19u. Di. 20 en wo. 21 april, 18.30u. Di. 25 mei, 20u. Informatie: 02/412.70.70 of www.collectieftheaterhart.be

Dans

Dedonderdagen #4

deSingel Antwerpen

Barbara Mavro Thalassitis is een Griekse danseres en choreografe die de jongste jaren op allerlei plaatsen in Vlaanderen opduikt. Onlangs presenteerde ze in 'Nadine' nog het verrassende vrouwenportret 'Show Dance'. Voor 'Pas de deux' tapt ze uit een ander vaatje. Haar uitgangspunt is de fabel van de hermafrodiet uit Plato's 'Symposion'. Volgens dat verhaal zou de mens oorspronkelijk een wezen geweest zijn dat beide geslachten in zich verenigde. Na de scheiding bleef de ene helft vruchteloos de andere zoeken, met het drama van de liefde tot gevolg. De twee personages die we op het podium zien verbeelden de verloren gegane twee-eenheid van de hermafrodiet.

Do. 22 april, 20 en 23u. Informatie en rest van het 'Dedonderdagen#4'-programma: 03/248.28.28 of www.desingel.be

Bitches Brew/

Tacoma narrows

deSingel Antwerpen

'Bitches Brew/Tacoma narrows' is Anne-Teresa De Keersmaekers dansante kijk op het oeuvre van Miles Davis. Centraal in het stuk staat zijn LP 'Bitches Brew'. Hij compileerde de opnames van een eindeloze jamsessie met het kruim van de toenmalige jazzmuzikanten tot een compact, dicht geweven klanktapijt dat van 'Fusion jazz' een begrip maakte. De Keersmaeker gebruikt deze muziek om, voor het eerst in haar oeuvre, improvisatie een plaats te geven in de voorstelling. Prachtige 'nummers' van een uitstekende cast in een buitengewone scenografie van Jan Versweyvelt.

Van di. 27 t.e.m. vrij. 30 april, 20u., De Singel, Antwerpen. Informatie: 03/248.28.28 of www.desingel.be

Samenstelling: Jef AERTS

Pieter T'JONCK