OP KOMST PODIUMKUNSTEN
Theater
De wereld van
Soo Moereman
TheaterMalpertuis Tielt
De regisseur en een van de drijvende krachten achter het Antwerpse Martha!Tentatief, Bart Van Nuffelen, beet zich samen met de acteur Jurgen Delnaet vast in een vertelling van Gerard Walschap (1898-1989). In 'De wereld van Soo Moereman' uit 1941 beschrijft Walschap hoe 'de Groote Toovenaar' Soo Moereman vijf avonden na elkaar de mensen in spanning weet te houden met straffe verhalen over (bij)geloof macht en politiek. Setting is een soort mythisch Vlaanderen waar de eerste auto's hun gassen blazen en de moderne technologie in de verte begint te roepen.
Van do. 15 tot za. 17 jan. en van do. 19 to za. 21 feb. (tel. 051/40.62.90).
Pipelines, a construction
Kaaitheater Brussel
Na 'Verwantschappen' uit 2000 en 'TODAYulysses' uit 2002, is 'Pipelines, a construction' het derde project waarin de Nederlandse regisseur Jan Ritsema en de Servische performer en theoretica Bojana Cvejic samen op het podium staan. Voor de gelegenheid laten ze zich vergezellen door de acteur Dirk Roofthooft en de Deense choreografe Mette Ingvartsen. Het uitgangspunt vormt de verwarrende knoop tussen politiek en economie die de beweging in de wereld vandaag bepaalt. Een treffend voorbeeld is de Kaspische Zee die met zijn vele olie- en gasvoorraden de inzet is geworden van een heuse machtsstrijd.
Van vrij. 16 tot za. 24 jan. (tel. 02/201.59.59).
Zelfportret van
de kunstenaar als
ouder wordende man
Kaaitheater Brussel
Ook in het Kaaitheater, komt volgende maandag de trouwe huisgast Josse De Pauw langs in de reeks 'Zelfportret van de kunstenaar als ouder wordende man'. De bedoeling is enkele acteurs en actrices die sinds jaar en dag meedraaien in het intussen meer dan 25-jaar oude Brusselse theater even te laten terugblikken op de afgelegde weg. Via het productiehuis Schaamte is De Pauw dan ook een van de grondleggers van het Kaaitheater. Met het woordenloze collectiefje Radeis in het begin van de jaren 80 en later met tal van zelfgeschreven werk ontpopte hij zich er tot een van de interessantste theatermakers uit de hoofdstad.
Ma. 19 jan. (tel. 02/201.59.59).
VHS
Het Paleis Antwerpen
De jonge theatermakers Stijn Cole, Roy Aernouts, Rik Van Geel en Jeroen Van Dyck sloegen voor 'VHS', een productie van het Antwerpse jeugdtheater Het Paleis, aan het improviseren rond hun eigen kinderlijke fascinaties. Zo kwamen ze tot de ontdekking dat er bij alle vier lijnen terugliepen naar onder meer 'Bloodsport', 'American Ninja 2', 'Star Wars' of 'Merlina'. Als borelingen uit dezelfde VHS-generatie besloten ze dan maar een 'popcornvoorstelling' te maken, waarin filmische trucs en principes op het podium worden uitgetest. 'VHS' is daardoor ook een voorstelling geworden over verbeelding en de manipulatie van de verbeelding, en dat voor iedereen vanaf 15 jaar.
Van vrij. 16 jan. tot 7 feb. om 20u. (tel. 03/202.83.60).
Slachtwerk
Oude stadsfeestzaal Mechelen
Tegen de achtergrond van de oorlog in Irak schreef de Kesselse auteur-zanger Elvis Peeters 'Slachtwerk', een muziektheaterstuk over geweld, vastgeroeste gedragscodes en de impact van de geschiedenis. Drie actrices, Machteld Timmermans, Merel de Vilder Robier en Karin Vyncke, zingen en spelen zich een weg door aanslagen, loopgraven en schreiende moeders. Chris Carlier componeerde de bijbehorende muziek voor het Rubio Kwartet; Vital Schraenen voert de regie.
Do. 15 en vrij. 16 jan. (tel. 015/29.40.00)
Je suis une étoile
Limelight Kortrijk
Het nagelnieuwe collectiefje Toneelgroep NUNC, bestaande uit Leen De Veirman, Prisca Heylbroeck en Benjamin Van Tourhout, presenteert vandaag zijn eerste boreling 'Je suis une étoile'. Inspiratiebron voor de tekst van Van Tourhout zijn de dagboeken van Marie Bashkirtseff, een Russisch wonderkind dat leefde in het Parijs van begin 20ste eeuw. Haar verlangen naar roem en een grenzeloze ambitie, gecombineerd met een totaal vertekend werkelijkheidsbesef, brachten haar zover dat ze er alles aan deed een man te zijn in de 'world of art' waarin ze vertoefde.
Van do. 15 tot za. 17 jan. (tel. 056/22.10.01).
Stanleyken
De Maan Mechelen
Voor 'Stanleyken', een muzikale voorstelling van het Mechelse figurentheater De Maan, doken de regisseur en decorontwerper Niek Kortekaas en de componist-muzikant Bo Spaenc zich terug in het koloniale Afrika. De poppenspeler Paul Contryn en de acteur Nico Sturm, bijgestaan door de stem van Lucas Vandevost, brengen dit zintuiglijke werkstuk over de wil om te ontdekken, de fascinatie voor het vreemde en de gruweldaden die daar in het verleden uit zijn voortgevloeid.
Van za. 17 jan. tot zo. 8 feb.om 15u. (tel. 015/200.200).
Dans
Performance inspirée
de Niks
De Markten Brussel
Florence Corin is een architecte, maar na haar studies ging ze werken voor 'Contredanse', de franstalige Brusselse organisatie die de belangen van de danswereld in brede zin vertegenwoordigt. Ze redigeert er het uitstekende 'Nouvelles de danse'. Tussendoor creëert ze met haar 'Compagnie d'Ici P.' echter ook eigen voorstellingen die vaak expliciet de relaties tussen beeld, ruimte en beweging onderzoeken aan de hand van inventieve installaties.
Dat is ook nu weer het geval in 'Performance inspirée de Niks'. Dit werk wil de lichaamsbeelden uit de reclame en de mode aan een kritische blik onderwerpen. Corin verschijnt in een latex kostuum, enkel vergezeld door haar eigen beeld dat op een rubberen scherm geprojecteerd wordt.
Met deze eenvoudige middelen onderzoekt Corin de fysieke en mentale limieten van een naakte vrouw.
Op do. 15 jan. om 20u. De voorstelling wordt gevolgd door 'Delay', een werk van Franck Beaubois. (tel. 02/512.34.25)
'Togué'
Schouwburg Kortrijk
In de jaren 80 maakte het Belgische publiek verbaasd kennis met 'Butoh', een dansvorm die na WO II ontstond in Japan. Deze dans, getekend door de ontreddering waaraan het land in die tijd ten prooi was, verbindt beelden van het traditionele Japanse theater met het gedachtegoed van Europese auteurs als de existentialisten of Artaud. 'Butoh' is inderdaad een extreme theatervorm: de vaak naakte dansers zijn van top tot teen witgekalkt, als waren ze lijken. Hun verwrongen gebarentaal spreekt over lijden en pijn, en vaak zijn hun acties ook erg risicovol of pijnlijk. In een memorabele voorstelling zag je destijds bijvoorbeeld Carlotta Ikeda roerloos zitten onder een zandstraal die van hoog boven het podium naar beneden stortte. Diezelfde Ikeda is nu met haar gezelschap Ariadone te gast in de Kortrijkse Schouwburg voor een eenmalige voorstelling van 'Togué'. Benieuwd of de betovering nog werkt.
Op wo. 21 jan. om 20.30u. (tel. 056/23.98.55).
(And)
De Velinx Tongeren
Grace Ellen Barkey bedacht (And) aanvankelijk als een bewerking van Puccini's 'Turandot'. Uiteindelijk draaide het helemaal anders uit: in deze wilde, verrukkelijke voorstelling kan je nog sporen terugvinden van het oosterse verhaaltje, maar dat is slechts de aanleiding voor een goed uur puur theater- en dansplezier, al blijven de beelden ondanks hun rebelse, vrolijke schijn achteraf nog lang in je hoofd spoken.
Op wo. 21 jan. om 20u. (tel. 012/39.38.00).
Samenstelling: Jef AERTS,
Pieter T'JONCK