De laatste dans
Het kan vreemd lijken: op een festival dat in het teken staat van Marcel Proust een dansvoorstelling programmeren met de titel 'Chantier Musil', die ook gewijd is aan dat andere 20ste-eeuwse meesterwerk, 'De man zonder eigenschappen' van Robert Musil. De reden ligt nochtans voor de hand: oorspronkelijk werd de voorstelling in de vorige editie van het festival geprogrammeerd, maar door een ongeval van een van de dansers kon ze toen niet doorgaan. Verret is een choreograaf die zich steeds weer laat inspireren door literaire meesterwerken voor zijn voorstellingen. Hij doet dat aan de hand van vaak zeer subtiele beelden waaruit een grote belangstelling blijkt voor de interactie tussen dansers en scenografie. Om de wereld vol besluiteloosheid van Musils figuren weer te geven, grijpt hij ook hier terug naar 'objecten en technieken mechanische cinema, een ruimte vol koorden, een tafel met rollen, mannequinfiguren... die onze visie op het universum van Musil kunnen vertalen'.
Claudia Triozzi is een Milanese danseres en choreografe die op haar 23ste naar Parijs trok, in de hoogdagen van het Franse danstheater. Zij werkte er voor een hele rist andere choreografen, onder anderen Odile Duboc en François Verret. Geleidelijk aan schoof ze met haar eigen werk echter op in de richting van meer conceptuele performancekunst. Haar recente samenwerking met Xavier Ie Roy is daar wellicht niet vreemd aan. Haar eigen werk kenmerkt zich door een complexe en poëtische assemblage van objecten die ze niet alleen op het podium maar ook in galeries en musea toont. 'The Family Tree', waarmee ze te gast is op het KunstenFESTIVALdesArts, is zo'n installatie-performance die het midden houdt tussen een rockconcert en een melancholisch ritueel, waarin ze het heeft over haar familie, haar stamboom, haar verleden. Ze doet dat aan de hand van liedjes waarin ruimte is voor spot en afstand, ook al gaat het verhaal dan over een depressie. In die performance probeert Triozzi ook het publiek uit zijn gewone rol te lokken: het kan zich hier niet verschuilen in het duister van de zaal.
'CHANTIER MUSIL' staat in de Hallen van Schaarbeek op 22 en 24 mei om 2Ou en op 23 mei om 22u.
'THE FAMILY TREE' staat in Théâtre Varia van 20 tot en met 23 mei, telkens om 2Ou30.