Date 2003-03-05

Company / Organization Compagnie Thor

Keywords stigmastuartdionysosdaystudydis-figurevariamaarttreedtoorspronkelijke

Dubbelluik vanThierry Smits

Thierry Smits en Compagnie Thor voorstellen hoeft wellicht niet meer. Deze flamboyante Limburgse choreograaf baarde reeds vaker opzien met beeldrijke voorstellingen zoals 'Cybrechrist', 'Corps(e)' of 'L'âme au diable', waarin hij er een handje van weg heeft om op zachte wijze te provoceren door expliciete (homo-) erotische en transgressieve beelden te verpakken in een esthetisch jasje. Zijn werk is vooral aan de andere zijde van de taalgrens erg populair. In Théâtre Varia, waar hij sinds 2001 choreograaf in residentie is, brengt hij nu een nieuw werk, het tweeluik 'Dionysos' last day/Stigma'.

Deze keer concentreert Smits zich minder op de verbeelding van de grote mythes van onze samenleving, dan wel op het pure plezier van het dansen zelf. In 'Dionysos' last day' beleven we de laatste dag in het leven van de Griekse wijngod. Op muziek van Noise-Maker's Fifes, Smits' vaste muziekleverancier, en de jonge Ijslandse componist Johann Johansson treedt Smits zelf aan als danser te midden van zeven jonge dansers. Deze 'zeer slechte danser van 40 jaar', zoals hij zichzelf omschrijft, gaat de confrontatie aan met de groep in een werk dat de limieten van het lichaam verkent.

'Stigma' vormt het tweede luik van de avond. Thierry Smits treedt hier op als een dj. Op muziek van de 'Kunst der Fuge' van J.S.Bach laat hij de zeven dansers van zijn gezelschap afwisselend in groep en solo optreden. Het gaat er Smits om de individualiteit en sensibiliteit van elk van zijn dansers maximaal uit te laten komen.

'Dionysos' last day/Stigma' staat van 11 tot 29 maart, telkens van dinsdag tot en met zaterdag om 20u30 (behalve woensdag: 19u30) in Théâtre Varia, Scepterstraat 78, 1050 Brussel (Elsene). Inlichtingen en reservering: www.varia.be of 02/640.82.58.

Twaalf jaar later

In 1991 had men op het Klapstukfestival woorden te kort om 'Disfigure Study' van Meg Stuart te beschrijven. Het stuk dissecteerde het menselijke lichaam tot haast onherkenbare fragmenten. Vergelijkingen met de gedeconstrueerde lichamen in het werk van Francis Bacon waren niet van de lucht. Het werk had een onvoorstelbaar grote invloed. 'Dis-figure Study' ontketende een golf van voorstellingen waarin het lichaam getoond wordt als een onkenbare verzameling brokstukken. Toen Stuart het stuk vijf jaar later terug op het programma nam, deze keer niet met Francisco Camacho en Carlotta Lagido maar met Florence Augendre en Fabian Galama als medespelers (en Christine De Smedt als 'understudy' voor Stuart zelf) bleek het werk nog niets van zijn oorspronkelijke kracht verloren te hebben. Integendeel, nu het verrassingseffect weg was, viel de uitgekiende opbouw van de voorstelling veel sterker op. Raak gekozen details droegen ertoe bij om de indruk te verwekken dat de wezens op scène louter uitwendigheid, louter lichaam waren, zonder enig spoor van een innerlijke beleving. Stuart bereikte dat effect door het beeld te laten overwoekeren door onbegrijpelijke details, zodat al het 'menselijke' verdween, zelfs wanneer de dansers het publiek aankeken.

Voor het laatste Klapstuk-festival hernam Stuart deze voorstelling op verzoek van programmator Alain Platel. Deze keer speelt ze echter niet meer zelf mee. Simone Aughterlony, de danseres die in 'Alibi' meer dan eens de show steelt, nam haar rol over. Ook de overige dansers, Joséphine Evrard en Michaël Rugg, zijn nieuw.

De voorstelling werd nog op een andere manier herzien. Hahn Rowe herwerkte zijn muzikale score, omdat de vervreemdende effecten van zijn oorspronkelijke partituur ondertussen zozeer gemeengoed geworden zijn dat ze hun oorspronkelijke effect niet meer zouden sorteren. Het toont nog maar eens aan dat Stuart een kunstenares is die niets aan het toeval laat in haar werk.

'Dis-figure Study' van Meg Stuart en Damaged Goods staat op 8 maart om 20 u in de Kortrijkse Schouwburg (056/23.98.55 of www.dekortrijkseschouwburg.be ), op 11 maart om 20u15 in CC Maasmechelen (089/76.97.97 of www.ccmaasmechelen.be ) en van 13 tot 15 maart om 20u30 in het Kaaitheater, Brussel (02/201.59.59 of www.kaaitheater.be ). Meer inlichtingen op www.damagedgoods.be .

Samenstelling:

Pieter T'JONCK