20 jaar Rosas en 7 jaar Parts
Rosas, het dansgezelschap van Anne-Teresa de Keersmaeker bestaat twintig jaar. Tien jaar geleden werd het bovendien, met het aantreden van Bernard Foccroulle als directeur, ook huisgezelschap van de Munt. En net zoals Béjart, De Keersmaekers illustere voorganger, in de schoot van de opera de dansschool MUDRA oprichtte, zo stond De Keersmaeker aan de wieg van de internationale choreografieopleiding PARTS. Met succes, want de eerste generatie afgestudeerden van PARTS, met namen als Tom Plischke of Arco Renz, blijkt reeds wereldwijd naam te maken.Een en ander zal niet ongemerkt voorbijgaan. In de komende weken herneemt het gezelschap recent werk van De Keersmaeker dat experimenteert met de relatie tussen tekst en dans. Just Before uit 1997 en I said I uit 1999 vormen een tweeluik, ontstaan op basis van teksten van Peter Handke. Quartett uit 1999 is een regelrechte theaterbewerking van Heiner Müllers tekst. Het stuk wordt gespeeld door Frank Vercruyssen van tg Stan en Cynthia Loemij, die hier als danseres een fenomenale acteerprestatie neerzet. Ook In Real Time uit 2000 ontstond in samenwerking met tg Stan en muziekensemble Aka Moon. De basis ervan is een tekst van regisseur/schrijver Gerardjan Rijnders, die zich bij het schrijven liet leiden door discussies binnen de groep dansers en acteurs. Ondertussen is ook PARTS wereldwijd een begrip geworden. Zozeer zelfs dat de hele school voor een presentatieproject met de naam PARTS@Paris uitgenodigd werd in Parijs door Théâtre de la Bastille en Festival dAutomne. Zowat een maand lang presenteert de school 42 werken van (ex-)studenten en docenten. Zo o.a. het duet For met De Keersmaeker zelf en Elizabeth Corbett, de voormalige ster van Forsythes Ballett Frankfurt en Weak Dance, Strong Questions van Jan Ritsema en Jonathan Burrows.
Informatie over de eerste reeks voorstellingen ter gelegenheid van 20 jaar Rosas en over PARTS@Paris vindt u op de website www.rosas.be .