Date 1999-03-18
Publication De Standaard
Performance(s) Sabotage Baby
Artist(s) Naharin, Ohad
Company / Organization Batsheva Dance Company
Keywords baby • naharin • stelten • machines • israëlische • excursies • -gehalte • croonen • metaaldraden • machinale
Batsheva brengt beroezende Sabotage Baby: Israëlische dansgroep neemt loopje met bestaande theaterwetten
Israëlische dansgroep neemt loopje met bestaande theaterwetten
Van onze medewerker
Ook bij de pauze blijft het onduidelijk waar het stuk ophoudt en herbegint. Die ambiguïteit zegt veel over deze "Sabotage Baby": het stuk neemt steeds weer op een plezierige manier een loopje met de wetten van het theater. Een helder afgelijnde thematiek, een uitgepuurde danstaal, je zal het hier niet aantreffen. Maar in ruil krijg je in de kriskras door elkaar lopende fragmenten wel een ontzettende lust in het fabuleren, een sprankelende overvloed aan choreografische vondsten, zoveel zelfs dat het stuk gewoon niet na te vertellen is. Die (zachte) anarchie van grillige associaties en aanzetten blijkt een bron van heel veel kijkplezier, met af en toe een ronduit spectaculaire scène.
Het zijn vooral de kostuums en de muzikale omlijsting die zorgen dat deze beeldenvloed toch een eenheid van sfeer, een duidelijke "handtekening" blijft vertonen. Voor de muziek deed Naharin een beroep op de Nederlanders
Hun muziekmachinerie, hoogtechnologische onderdelen geassembleerd op een primitivistische manier, heeft een bijzonder hoog "
Samenhang
In het eerste deel van het stuk ligt de nadruk heel sterk op de groep, met een sterk onderscheid tussen mannen en vrouwen. Naharin buit die groepssamenhang steeds uit om kleine solo's en duetten eruit te laten springen. De soepele, erg aardse en krachtige bewegingsstijl van de dansers, niet wars van brede uithalen, onderstreept de individualiteit van de dansers binnen de groep op uitmuntende wijze.
Hier duikt ook een thema op dat het tweede deel zal bepalen. De opzichtig opgedirkte