Date 1997-10-09
Publication De Standaard
Performance(s) The Pickwick Man
Artist(s) Vanrunxt, Marc
Company / Organization
Keywords wick • bowie • diepe • westwood • zelf-ondergravend • pseudo-elegant • selfmade • cigarillo • slungelig • hermafroditische
Marc Vanrunxt fascineert in al zijn poses
In de solo voor
In het geval van
Die twee facetten zie je trouwens ook in verschillende bewegingsregisters van Vanrunxt. Er is een pseudo-vrouwelijk, pseudo-elegant bewegen aan de ene kant, maar zeer heftige, en zelfs staccato uitgevoerde arm- en beenzwaaien aan de andere kant.
Dit lichaam wordt gevat in een simpele, maar imposante scenografie: een uiterst diepe, en daardoor ook smalle scène, langs alle zijden omgeven door dieprode fluwelen gordijnen. Kriskras over de scène verspreide theekopjes, waaruit wierook omhoogkringelt, verlenen dit beeld een surrealistisch effect.
En daar staat dan Vanrunxt: uitgedost als een zuivere dandy, met goudkleurige lippen, in een zwart-gouden streepjespak van
Als om het decadente, maar vooral potsierlijke van dit beeld nog te versterken, komt Vanrunxt dan naar voren met de voeten helemaal naar binnen gedraaid: zijn wufte gebaren krijgen iets kolderesks, zelf-ondergravend. Hiermee is de toon gezet voor de voorstelling.
Vanaf nu zie je de verschillende gedaantes waaronder we de danser Vanrunxt kennen de revue passeren.
Ook een kort fragment uit
Het fascinerende van dit vertoon is dat er uit de soms koldereske, soms pathetische en zelfs ernstige collage van typische Vanrunxt-poses, binnen een over-theatrale presentatie, een diepe melancholische ondertoon tevoorschijn komt. Alle grote emoties waaruit ze ontstaan zijn, lijken, op het moment zelf waarop ze getoond worden, tot stof te vergaan.
Nog te zien in de