Date 1997-05-17
Publication De Standaard
Performance(s) Fase -- four movements on the music of Steve Reich
Artist(s) De Keersmaeker, Anne Teresa
Company / Organization Rosas
Keywords phase • fase • violin • elementaire • reichs • krachtmeting • uitzet • ritmes • reich • music
Wonder van "Fase" werkt nog : Anne Teresa De Keersmaeker herneemt na veertien jaar debuut
Plots bleek dat voorstellingen opgebouwd uit niets anders dan een uiterst beperkt, minimalistisch repertoire van zuivere bewegingen een impact konden hebben die alle verhalende of symbolische dans ver overtrof.
De totale verbazing over dit "wonder" verheelde op dat ogenblik echter dat Fase heel wat meer was dan minimalistische dans. Als je de voorstelling jaren later terugziet, word je niet zozeer getroffen door de strakke wiskundige architectuur van de dans -- een transcriptie in bewegingen van de bezwerend-repetitieve ritmes van
Elk van de vier delen van de voorstelling is opgebouwd uit een klein aantal elementaire, uiterst eenvoudige bewegingen. Aaneengesloten voeten en knieën die licht opveren in
Dat leidt bijvoorbeeld in
De strikte ritmische correspondentie mag dan in al haar een-voud bijzonder spectaculair zijn, ze is slechts de veruitwendiging van wat hier werkelijk aan de orde is. Door haar obstinate repetitiviteit en ritmische complexiteit roept Reichs muziek een toenemende trance, een toenemend verlies van bewustzijn op. De dansers doen echter precies het tegenovergestelde: ze meten zich met de muziek, in plaats van er in op te gaan.
Dat merk je aan vele kleine rimpelingen op het oppervlak van de dans, kleine incidenten die als het ware optreden ondanks de dans en de dansers. De steelse blikken van verstandhouding die De Keersmaeker en
Krachtmeting
In de intensiteit van de uitvoering ontdek je het plezier van de dansers in het spel, in de ontdekking dat hun simpele danslogica de kijker kan meeslepen in zijn enthousiasme.
Je ziet ook dat de bewegingen, ondanks hun elementaire karakter, allerminst willekeurig gekozen zijn, maar er op gericht zijn de blik van de kijker te vangen. De nauwe lichtkegels die de twee danseressen op hun meezwaait met de uitzwierende armen kan je nauwelijks ontgaan.
En het is weer in
In het spanningsveld tussen de dwingende muzikale en choreografische structuren en de uitvoerders, en wat dat teweegbrengt, ligt heel de betekenis, de inzet van Fase verscholen. Op die manier wijst dit debuut vooruit naar later werk, niet alleen Rosos danst Rosas maar ook latere choreografieën, waarin De Keersmaeker zelf niet meer meedanst. Een mijlpaal.
"Fase" in nieuwe versie, van 20 tot 24 mei in