Date 1996-02-02
Publication De Standaard
Performance(s) Leitz, dem nachlass verfallen
Artist(s) Golonka, Wanda • Wölfl, VA
Company / Organization Neuer Tanz
Keywords golonka • wölfl • tanz • leitz • nachlass • verfallen • dem • frappant • radikale • doods
Neuer Tanz-schimmen laten interpretatie open
Het is hoe dan ook een voorstelling waar je met meer vragen dan antwoorden buitenkomt. Zo betaamt het een kunstwerk natuurlijk ook. Maar om dat mogelijk te maken, moet het een veld uitzetten, een inzet aangeven waarbinnen vragen kunnen ontstaan. En wat dat veld, die inzet precies is, werd mij niet helemaal duidelijk.
De meest frappant en radikale geste die Golonka en
Maar ook de dansers verdwijnen volkomen in het duister en net hun présence, met alle mogelijk voyeurisme vandien, bepaalt gewoonlijk heel sterk de ervaring van een dansvoorstelling. Het is niet alleen de abstrakte figuur die een danser neerzet, die ons bezighoudt. We zijn vaak vooral bezig met de konkrete, singuliere trekjes van die ene danser die in de algemene figuur doorschemeren.
Niets daarvan bij
Doods
De weinige keren dat we meer dan schimmen zien, zijn de lichamen van de dansers op net dezelfde manier weggemoffeld, vernietigd. Een maal slaat een danseres een oneindig aantal keer als een pop een rad. Een andere keer zien we twee danseressen hun dijen met de armen opheffen, als waren het brokken dood vlees. Telkens die neerploffen wordt het licht verder gedimd.
Nog zo'n merkwaardig doods lichaam treffen we aan in een scène waarin een danser een zware overjas aantrekt; Een andere danser naast hem manipuleert een vrouw die op zijn rug hangt, zodat de gelijkenis tussen jas en vrouw frappant wordt. Hij "trekt een vrouw aan".
De meest radikale vernietiging van de dansers volgt aan het slot. De dansers die komen groeten, zijn niet de echte uitvoerders van het stuk, maar stand-ins, dummies.
Tegenover al deze vervreemding staat een beginbeeld van twee vrouwen die de scène langs de diagonaal oversteken. Ze dragen lange zwarte rokken, als boerinnen uit een ver verleden. Hun bewegingen zijn plechtig en traag uitgevoerd, al zuchtend en steunend. Af en toe storten ze in. De muziek die vaag en ver weerklinkt, is volksmuziek en later het bekende oorlogsliedje voor de geallieerden van
Als je de optelsom maakt, kan je vermoeden dat
Tot zover een mogelijke interpretatie. Het vreemde aan het stuk is echter dat het volloopt met vele andere beelden en bewegingsfiguren. Die spreken deze interpretatie niet tegen, maar onderbouwen ze ook niet. Ze ontlokken gewoon andere interpretatieschema's. Dat geeft de voorstelling een wijdlopigheid van. betekenissen die oninteressant wordt. Het punt dat misschien gemaakt wordt, vervaagt.
Van twee dingen een: ofwel is dit gewoon jammer, ofwel heb ik niets begrepen van de werkelijke inzet van dit werk.
"