Date 1995-11-04
Publication De Standaard
Performance(s) Verklärte Nacht
Artist(s) De Keersmaeker, Anne Teresa
Company / Organization Rosas
Keywords loemy • woud • dehmels • schönbergs • slaafse • verklärte • koreografie • muzikale • scènegebeuren • verdubbeling
De Keersmaeker legt haar eigen klemtonen in "Verklärte Nacht"
Het decor van
De muzikanten bevinden zich niet, als gelijkwaardige partners, tussen of achter de dansers.
De Keersmaeker maakt hier voor het eerst gebruik van laat-romantische orkestmuziek. De struktuur van de muziek, met over elkaar heen geplaatste muzikale motieven die geleidelijk in tonaliteit verschuiven, voert tot een koreografische aanpak die eerder op de wisseling van sferen en motieven geënt is dan op de "architektuur" van de muziek.
De nieuwe aanpak van enscenering en de verhouding muziek-dans zijn, vanuit het muzikale gegeven bekeken, niet zo verrassend als op het eerste gezicht lijkt. De Keersmaeker vertrekt altijd vanuit een close reading van de partituur, en de opzet van
Herkenbaar
Het mooie is dat De Keersmaeker niet in een slaafse verdubbeling van het muzikale gegeven vervalt, maar een zeer herkenbare, eigen interpretatie van Dehmels gegeven van de man en de zwangere vrouw in
Bij het tweede tema duikt
Tot zover de trouw aan Dehmel en Schönberg. De koreografie komt echter nooit tot een beeld waarin man en vrouw zeer romantisch versmelten, maar blijft ze helder en scherp tegen elkaar uitspelen.
Waar mannen en vrouwen. als groep tegenover elkaar dansen is dat zelfs zeer duidelijk. De koreografie toont niet een man en een vrouw, maar vele mannen en vrouwen, met erg verschillende temperamenten en bewegingen, en ondergraaft zo het absolute idee van DE eros. Het laatste beeld toont
Die veelvormige spanningen tussen man en vrouw, yin en yang, zijn De Keersmaekers zeer herkenbare eigen signatuur.