Date 1994-10-21
Publication De Standaard
Performance(s) De pijl van de tijd
Artist(s) Cassiers, Guy
Company / Organization
Keywords amis • rockaby • kamp • dokter • muynck • viviane • pijl • kampdokter • dokterswerk • stem
Guy Cassiers draait tijd om
In De pijl van de tijd laat Martin Amis een stem aan het woord die als een soort ziel onlosmakelijk verbonden is met een man, die dokter is. De stem maakt het leven van de man in omgekeerde volgorde door. Het lijkt daardoor tegelijk volkomen gepredetermineerd en onbegrijpelijk. Een tunnel die van niets naar niets leidt, zonder ontsnappingsmogelijkheid.
Het dokterswerk is ondraaglijk wreed: patiënten komen gezond binnen en worden totaal verhakkeld, en met loeiende sirenes afgevoerd. De enige momenten met werkelijkheidsgehalte zijn die waarin de dokter zich overgeeft aan puur instinktmatige driften.
Pas na enige tijd begrijpen we dat deze dokter in
Dit verhaal wordt voorafgegaan door het korte stuk
De tekst van Handke is een lange reeks gemeenplaatsen en typische zinswendingen, zoals "handen wassen" of "niet naar buiten leunen".
De voorstelling roept de vraag op hoe men de bewustzijnsvernauwing die tot de uitroeiing van de joden geleid heeft, kan voorstellen en/of begrijpen. Het
Als even later de voorgeschiedenis van de kampdokter aan de beurt komt, blijft ze ook op de achtergrond, terwijl het scherm twee parende hagedissen toont. De "unheimliche" wreedheid waarmee die elkaar te lijf gaan, duidt op treffende wijze de terloops uiteengezette mentale ontaarding van de dokter. In het eerste deel van het verhaal worden de onbekommerde, "glossy" videobeelden van het
Het problematische van dat soort luchthartige beelden wordt zo onrechtstreeks aangekaart. Het kontrast met een eindeloze opname van een pinup die haar benen en buik streelt onder een stralende zon is vrij onthutsend.
Schommelen
Een magistrale vondst in dit stuk is de enscenering van "
De stem in het stuk verschijnt als tekstregels die heen en weer over het scherm schommelen. Naarmate de tekst zijn einde nadert, trekt een rode mist als een stoorsignaal door het beeld en deemsteren de letters weg.
De kombinatie van akteer- en videowerk is niet steeds relevant. Soms zijn de video-beelden niet veel meer dan een veredeld decor, ondanks het vele werk dat eraan besteed werd, omdat er weinig interaktie is met het akteren. Dat is echter zowat de enige schoonheidsfout van dit werkstuk.
Nog te zien in het