Date 1994-05-19
Publication De Standaard
Performance(s) Ocean
Artist(s) Cunningham, Merce • Cage, John
Company / Organization
Keywords cunningham • cage • oneindige • kronometers • oceaan • architektuur • konfrontatie • circus • meester-horlogemaker • weervinden
Goddelijke oneindigheid : Wereldpremière van Merce Cunninghams " Ocean "
Dat boezemt ontzag in: als na enkele sekonden weet je dat je steeds oren en ogen te kort zal komen om dit werk te bevatten. Even later kom je tot de vaststelling dat hetzelfde allicht ook waar is voor de zowat 140 uitvoerders en technici. Zij koncentreren zich allen op hun deel van het werk, zonder juist te weten wat hun precieze rol in het geheel is. Toch is er, in alle ondoorgrondelijkheid, een rationaliteit van de voorstelling.
Die wordt gegarandeerd door de kronometers die rond het podium opgehangen zijn. Ze tikken gestaag door, de negentig minuten lang: ze zijn de belichaming van het plan dat ten grondslag ligt aan dit werk. Het is een beeld dat niet eens zo ver af ligt van de oude voorstelling van God als de meester-horlogemaker. Hij garandeert de zin van het menselijke handelen, dat zijn eigen zingeving niet kan geven. Het onbevattelijke en oneindige wordt erin gereprezenteerd, de tijdsduur is een arbitraire uitsnede uit een werk dat zo oneindig is als de oceaan zelf.
Toch is er ook een belangrijk verschil met die oude metafoor; de kompositie van
Vaak staan de dansers stil in een uitgekiende positie, maken ze staccato uithalen met armen en benen, of zetten ze een zeer strikte geometrie uit op het plateau. Op een zeer absolute manier is de dans alleen met zichzelf, als spel van oneindige mogelijkheden, bezig. Het gaat om het uitzoeken van nieuwe en intrigerende posities en de onvoorspelbare manieren waarop ze elkaar aflossen. Het gaat ook, en vooral, om de konfrontatie van die bewegingen met de architektuur zelf Van het plateau.
Sterker, zelfs in de muziek van
Op een indrukwekkende manier geeft deze