Date 1988-12-01
Publication De Standaard
Performance(s) "Je ne vois pas la femme cachée dans la forêt"
Artist(s) Mathilde Monnier
Company / Organization Compagnie De Hex
Keywords kenigsberg • cachée • forêt • monnier • zeilen • irrationele • kinderen • lompe • wisseling • bezit
Woud betovert in betoverende dans: "Je ne vois pas la femme cachée dans la forêt" in 140
Het scènebeeld is inderdaad heel artificieel: er hangen plastic zeilen op aan de zijkanten van de scène, waar op de achtergrond twee loopbruggen uit priemen. Als de voorstelling begint, worden vreemd-krioelende lichtbeelden op die zeilen geprojekteerd, als een suggestie voor het leven dat tussen de ogenschijnlijk levenloze materie schuilt.
De voorstelling is opgespannen tussen een beginbeeld en een eindbeeld die twee polen van de verhouding tegenover
Het subtiele van de voorstelting is dat er in de bewegingstaal een voortdurende wisseling te merken valt tussen twee soorten symboliek of verbeelding: enerzijds die van kinderen die hun fantazie de vrije loop laten om te spelen met wat zich aanbiedt in
Zij bewegen met een ontstuimige, schijnbaar niet-doelgerichte energie, met de benen stevig op de grond en de armen hoog in de lucht heen en weer. Maar door de hele voorstelling loopt die wisseling: je ziet een vrouw letterlijk op een man kruipen die rechtop voor zich uit staat te murmelen, als een kind op een ritselende boom bijna. Maar even later zie je de dansers vrolijk op
Het is duidelijk dat Monnier de dansers identificeert met
Om het effekt van deze beelden te verhogen, zijn er ook twee akteurs aanwezig in het stuk, de zware, grote, lompe
Geleidelijk trekken de twee akteurs zich dan ook terug in hun eigen wereldje, waarin ze op een knullige manier kunstjes uithalen, die een zwakke reflektie zijn van de magie van
Dit zijn een paar krachtlijnen die je in de voorstelling kunt terugvinden. De bewegingstaal is daarbij vaak prachtig: soms zie je bewegingen met een enorme dosis energie, maar een even grote precisie en obskure doelgerichtheid als ging het om veredelde gymnastiek, soms zie je dan weer bewegingen die zeer akkuraat het zoeken naar geborgenheid of een zelfverzekerde vrolijkheid of tederheid suggereren. Veel nauwer valt het eigenlijk niet te omschrijven, omdat de voorstelling een te kaleidoskopische opbouw van impressies biedt die niet dadelijk in woorden om te zetten zijn, zonder de betovering ervan te niet te doen. Wat verwarrende veelheid en afwisseling lijkt, beroert je echter toch door zijn irrationele, sprookjesachtige samenhang. Het loont dus zeer de moeite, met andere woorden.
Nog voorstelling zaterdagavond in