Date 1988-10-27

Publication De Standaard

Performance(s) New Demons

Artist(s) Edouard Lock

Company / Organization Lalala Human Steps

Keywords lockdemonsleeuwsingelambigucasablancaengelachtigloverachtigeasqvilleneuve-d

Louise Lecavalier vliegt over de scène

VILLENEUVE-D'ASQ - Na een Franse toernee komt Lalala Human Steps, het dansgezelschap van de in Casablanca uit Spaanse ouders geboren Canadees Edouard Lock, naar de Singel voor een voorstelling van New Demons. Het gezelschap was de revelatie van het seizoen 1986 in de Singel. De virtuositeit in verschillende kunstdisciplines is ook in deze voorstelling weer verbijsterend.

Het heeft op het eerste gezicht niets te maken met de klassieke gesloten opbouw van ballet- en dansvoorstellingen, maar alles met de energie die ook rock en performance kunnen hebben. Hoewel schijn gedeeltelijk bedriegt, want in New demons zie je dat Lock het klassieke ballet wel degelijk kent en gebruikt, zoals de moderne meesters als Balanchine en Cunningham, maar het oplaadt met een nieuwe energie die eigentijds aandoet: hybried, ambigu, virtuoos en heftig, zonder hiërarchische struktuur.

Er treden vier dansers op onder wie Lock zelf met zijn aparte bewegingsstijl, met hoekige en bijna ongekoördineerde armbewegingen op een langzaam vloeiend wiegen van benen en romp. Toch is de show bijna volledig opgebouwd rond Louise Lecavalier. Het is een hommage aan een vrouw die op haar eentje een dansstijl belichaamt.

Met haar eigenaardig voorkomen, een engelachtig gezicht op een tegelijk frêle en sterk gespierd lichaam, brengt zij iets ambigu's in de manier waarop we de verhoudingen tussen de dansers zien; dit staat haaks op de klassieke uitbeelding van man en vrouw. Het effekt wordt nog versterkt door de manier waarop zij gekleed is en de ongelooflijke, akrobatische en bijna gewichtloze manier waarop zij over de scène vliegt.

Leeuw

De dans wordt geflankeerd door de klassieke religieuze zang van een jonge Indiase zangeres, Priya Khajuria, die zowel a capella als begeleid door de Londense avant-garde rockgroep West India Company betoverend is. En dan is er nog Lock zelf. Hij gaat de zaal in om de hartslag van een vrouw te meten, die te versterken en als dansritme te gebruiken. Hij leest bijbelse teksten voor, zingt en danst.

Een belangrijk element in deze voorstelling is ook de introduktie van losse elementen die een verhaalstruktuur suggereren (zonder er ooit een te worden), zoals de leeuwekop waarin poppenkast gespeeld wordt of de loverachtige achtergrond en de talrijke filmfragmenten. Naast beelden van Louise Lecavalier zie je ook beelden uit de wildernis, b.v. een springende leeuw. De voorstelling is niet te missen voor wie van postmoderne dans houdt, maar zelfs voor wie daar nooit van gehoord heeft, is het een buitengewoon, opwindend spektakel.

Vanavond en morgenavond in de Singel in Antwerpen om 20 u.