Date 1987-02-27
Publication De Standaard
Performance(s) De Bacchanten
Artist(s) Ivo Van Hove
Company / Organization AKT
Keywords tiresias • dionysos • bacchanten • pentheus • hove • akt • kadmos • onmogelijkheden • flauw • proberen
Ivo van Hoven ensceneert "De Bacchanten": Euripides integraal
- Vanwaar de keuze van dit stuk Euripides?
Van Hove: Dat weet ik ook niet goed, maar je kan de keuze wel situeren binnen de drie belangrijke beleidskeuzes van AKT. Eerst en vooral proberen we via niet-verbaal theater een eigen theatertaal te ontwikkelen, zoals bv. in De wonderen der mensheid. Ten tweede proberen we "in toch" te blijven met geschreven wordt, zonder per se het allerlaatste nieuwe te willen hebben. Maar wij waren de eersten bv. om Duras en
- Heeft je keuze voor dit stuk iets te maken met
- Daar heeft het niets mee te maken. Overigens, hij speelde niet met de volledige tekst zoals wij; hij haalde er enkele ideeën uit, zoals de tegenstelling gevoel -- rede. Dat vind ik nogal flauw. Heel mooi, maar flauw.
- Wat haal jij er dan uit?
- Ja, dat weet ik ook niet zo goed. Deze voorstelling is een soort zoektocht naar een aanpak, naar de werking van deze tekst. We gaan hem niet reduceren, we brengen er geen psychologisme in. Dat hebben we geprobeerd, maar het is fout. Het mysterie dat erin zit, blijft mysterie. Een god doet mirakels, en dat laten we gebeuren, we zien wat dat doet bij het publiek.
- Het leunt dan misschien meer aan bij
- Ik wil niet beweren dat wij zon goede voorstelling zullen maken, dat was prachtig. Maar ja,
God van wraak
- Er zitten inderdaad nogal wat "onmogelijkheden" in de tekst, zoals bv.
- Dat is hier allemaal behouden. Bij
- Hoe pak je het koor aan?
- Het is een echt koor, de rode draad in het stuk. Maar ik heb het wel bepaalde emoties meegegeven, en dat heeft te maken met je keuze, je inzicht in de figuur van Dionysos. Chechner bv. stelde de Bacchanten voor als door bevrijder Dionysos geredde vrouwen. Ik denk daar helemaal anders over. De bacchanten zijn geketend, ze hebben iemand nodig om zich aan op te trekken. Dionysos bindt hen aan zich. Eigenlijk is Dionysos de god van de wraak. Bij het ensceneren van dit stuk stond mij een video voor ogen over tien- tot twaalfjarige
- Hoe situeer je
- Hij is de politicus in het stuk, niet Pentheus; die is daar veel te emotioneel voor, die sjachert ook niet. Onder
- Waarom
- Omdat we hier de faciliteit kregen om veertien dagen in het decor te repeteren. Dat is uitzonderlijk.
Pieter TJONCK