BRUSSEL -- Franz Marijnen beweerde ooit in een interview dat het steeds moeilijker wordt om goed teater te maken omdat het publiek steeds minder snapt, een kwestie van gebrek aan teatrale achtergrond. Met Op een avond in... van Het Trojaanse Paard schijnt Jan Decorte te suggereren dat het probleem ten minste even goed in de omgeving van de teaterrmakers zelf kan gezocht worden; of zelfs dat de konventies van het burgerlijk drama opgebruikt en misbruikt zijn.
Van Ibsen (Op een avond in... is geïnspireerd op Hedda Gabler) onthouden teatermakers alleen dat er stukken met en zonder serre zijn, de rest maakt niet uit; en alles is sowieso toch aanleiding voor een krampachtig realistische live-Dallas-uitzending waar de sterakteurs hun narcisme (een uitzonderlijk iemand die diepe waarheden belichaamt) de vrije loop kunnen laten. Maar, en dat maakt Op een avond in... zo grappig ("dolle pret" zegt de aankondiging), Jan Decorte geeft over al deze temata geen gortdroge lezing, maar gaat het genre met zijn eigen middelen te lijf.
Bij aanvang staat het decor verkeerd op de scène. Het is overigens niet meer dan een paar borden met steuntjes eraan. Ernaast Willy Thomas met een gek brilletje en een geforceerde lach. En daar begint het al: van achter het decor rolt een leeg cola-flesje over de scène, tot wanhoop van Willy Thomas. Dit konflikt tussen twee realiteiten wordt dan weer heel realistisch (vals dus eigenlijk) geakteerd. En zo gaat het eigenlijk een uur door.
Jan Decorte komt aankondigen dat hij het verkeerde stuk meegebracht heeft, en dat overigens het decor opgebrand is, met twee medewerkers erbij (een minuut stilte die 15 sekonden duurt, want eigenlijk viel er toch wel iets aan te merken op die medewerkers...). Hij legt dan maar uit wat er eigenlijk te zien zou moeten zijn, en Willy Thomas beeldt dat uit. In het verdere verloop neemt Decorte dan maar twee rollen voor zijn rekening, naast die van verteller. Het loopt allemaal slecht af, er breekt zelfs ruzie uit tussen de akteurs.
Uiteindelijk mag iedereen na een uurtje naar huis ("we hebben het kort gehouden, zodat u nog naar het voetbal kan gaan kijken"). Een uurtje lachen dus wel, hoewel Decortes "stand van zaken" weinig vrolijk is, ondanks de werkelijk dolle pret. Een aanrader tijdens de Mundial, al blijft het wat wachten op het grotere werk van Decorte (of, is dat ook een begrip uit het burgerlijk drama?).
In het C.B.A.teater, Veeweydestraat 24-26, Anderlecht, bij metrostation Sint-Guido, elke dinsdag, woensdag en donderdag om 20 u en vrijdag en zaterdag om 20 én 22 u, tot einde juni, er van 30 juli tot l augustus Op Mallemunt, Brussel Reservaties: HTP, Dansaertstraat 40-42, 1000 Brussel, tel. 02/511.12.76.