Op de rand van de wereld
Op de rand van de wereld
Misschien is
De kunstenaarstweeling
Still
de beweging. Nooit zijn ze echt samen, maar uit de constructie van hun aanwezighed resulteert een aarzelend, onvolkomen samenzijn. Een samenvallen zonder aanraking, zonder verlangen of passie.
Uit hun lichamen spreekt het hopeloze lonken naar de troost van een reünie. In de ni-hilering van hun onderling verschil verliezen ze alles wat hen eigen is. Het aangezicht, dat een wülekeurig gelaat krijgt opgetekend. Het lichaam in identieke panty's, zonder
iMJBi
sekse, in de bodem verzonken. Ze bewegen volgens identieke patronen. De ingesproken tekst een onophoudelijke repetitieve stroom van korte frases die steeds weer tot nieuwe interpretaties klonteren, as if (it was beautiful) ontwijkt elke identificatie. Net zoals de performers hun identiteit verloochenen ten voordele van de gedeelde constructie, ademen de beelden een onlocaliseerbare desolaatheid uit. De landschappen schraal en uitgestrekt, waarin het eenzame lijf gedurig lijkt weg te teren. Alsof in dit zelfverlies de uiteindelijke bevrijding ligt besloten.
Son corps léger
est-il la fin du monde?
c'est une erreur
c'est un délice glissant
entre mes lèvres
près de la glace
mais l'autre pensait:
ce n'est qu'une colombe qui respire
quoi qu'il en soit
là où je suis
il se passe quelque chose
dans une position délimitée par l'orage
etcetera 95
47
Publicatie Etcetera, 2005-02, jaargang 23, nummer 95, p. 51
Trefwoorden gelaat • gestraft • narcissus • aangezicht • identieke • beautiful • water • maan • rand • verlangen
Namen Deufert+Plischke • Dood • Echo • Europa • Hera • Kattrin Deufert • Sisyphus • Thomas Plischhe
Development and design by LETTERWERK