Het minimale tonen
werk van riina saastamoinen, supéramas, olga mesa en sato endo (dans@tack, kortrijk)
A glance, if I had seen one heette de voorstelling die de
Concreet situeert de dans zich dus in een afwezigheid. Op de plek waar het ene vorm krijgt vanuit de aanwezigheid van het andere. Waar het dansante alleen bestaat bij gratie van de relatie tussen twee theatrale factoren. Maar vooral op een plek die nooit is vast te leggen, die onmogelijk precies kan worden gelokaliseerd. Zowel danser als kijker bevinden zich bijgevolg in een gedeelde onzekerheid. Hun perceptie van het gebeuren verschuift bij ieder nieuw element dat zijn plaats opeist in de vergelijking. Een solo blijkt een duet te zijn, als de tweede danser opeens je blikveld binnenstapt. De muziek ontstaat tussen zender en versterker. Een videobeeld van een kind in eindeloze loop, op weg van de ene plek naar de andere. Het is een futiele poging om vast te leggen wat ons doorgaans ontsnapt. Datgene wat gebeurt tussen twee momenten in. Tussen het familiekiekje en de paardenmolen. Of de schoolfoto en de zandbak. Het moment dat zich niet in ons geheugen ankert, omdat het alle betekenisvolle hechtingspunten ontbreekt.
Met dit beeld breekt
‘Toen ik twee of drie jaar oud was, liep ik altijd naar de kleuterschool langs een cameliaboom. Nog steeds herinner ik me de straat, en de grote plas die er ontstond na een zware regenbui. Cameliabloemen verwelken niet blaadje per blaadje, maar vallen in één keer, helemaal intact van de boom. Zo sterk is de herinnering aan het modderige water, waarin die bloemen ronddreven, dat ik onmogelijk in mijn geheugen kan terugvinden, hoe ik over die plas heen raakte op weg naar school. Dat ene beeld is zo sterk, dat het elke andere herinnering heeft verdreven.'
Het is deze onzichtbaarheid die Endo wil delen. Niet door haar zichtbaar te maken, maar door deze afwezigheid met het publiek te delen. Een gedeelde ervaring van het tussengebied, van de onzekerheid over wat je ziet, wat je je herinnert. Over wat je noodzakelijk verliest op je levensweg of in je perceptie. De intimiteit die
In de fabrieksruimte van het
recht. Endo gebruikt ten volle de mogelijkheden van een open ruimte, die zich langs alle kanten uitstrekt. In deze setting is de begrenzing van het speelvlak onduidelijk, en de mogelijk significante factoren voor interpretatie oneindig uitbreidbaar tot ver buiten de muren. Achter me wordt het water in een langwerpige vijver in beweging gezet. Een regelmatig weerkerende deining die zich op het plafond weerspiegelt. Elke beweging is afgelijnd, perfect door het lichaam beheerst, maar gaat tegelijkertijd op in een geheel van indrukken, die uitdeinen over de ruimte.
Twee lichamen worden van elkaar gescheiden door een landschap dat in sneltempo door dag en nacht gaat. Het is het verstrijken van de tijd dat hen van elkaar scheidt en hun bewegingen in perspectief zet. Het zijn efemere lichamen, zonder eigen betekenis. Als kijker kan je je enkel maar bewust zijn van de niet-herhaalbaarheid van elk van de ervaringen die zich aan je voordoen. Van het complexe spel van relaties, dat zich tussen de dansers, de muzikante, de geluid- en lichtimpulsen, tussen de performers en het publiek, en tussen de voorstelling en de buitenwereld ontspint. Het is een zeldzaam subtiele voorstelling, die zich aan je ontvouwt als een
Van een gelijkaardige suggestiviteit is
De dans dwingt nergens tot overgave. Het is een interactief gebeuren dat voorbijgaat aan de confrontatie. Het lichaam is voelbaar aanwezig, in de ademstoot over je huid, die een nabije beweging instigeert. In de hoorbare ademhaling van de danser. Het is een voorstelling die op zoek gaat naar de stilte, die enkel wordt versterkt door de hier en daar oplichtende geluidstoetsen van
Ook hier weer is het het doorgedreven minimalisme van de theatrale tekens, dat de enscenering opentrekt tot ver buiten de theatergrenzen. De woorden op de muur functioneren in de verduisterde ruimte als open deuren naar de buitenwereld. Of beter, naar de binnenwereld van je eigen hoofd. Naar herinnering, verwachting en ervaring van iets dat buiten ons bereik ligt, maar evengoed onlosmakelijk met ons verbonden is.
Van een heel andere orde is het onderzoek van het
Mas publico, mas privado olga mesa
bekijken. De installatie
Uit een oorspronkelijke installatie op verschillende fronten, distilleerde Supéramas een performance die focust op de economie van het mannelijke lichaam. Uitgaande van een tekst van de
Dit eenvoudige verhaal vormt het tegengewicht voor de testosterongeladen figuraties. De manbeelden uit het domein van sport, economie, leger,… worden hier geconfronteerd met een plagerig grapje over de seksegerelateerdheid van ons taalbegrip. Waardoor het de kijker pas na de derde keer duidelijk wordt dat de dokter een vrouw is, en dus de moeder van de jongen.
Waar het Supéramas om te doen is, is een lezing te creëren die alle kanten uit kan. Door de strikte beperking van de propositie, kan je als toeschouwer elk element duidelijk onderscheiden, waardoor de twist die de informatie ondergaat vanuit de context of de transmissie, opeens duidelijk wordt. Hun bekommernis ligt bij het representeren van een dense realiteit, waarin de ene informatielaag de andere doorkruist. De snelheid van het denken een plaats geven op de trage machinerie van de scène.
Het resultaat is tegelijkertijd irritant en fascinerend.
Bij aanvang van de voorstelling komt een man uit het publiek, voert een grondoefening uit op het speelvlak en gaat weer zitten. Een vrouw volgt zijn voorbeeld. Onmiddellijk is duidelijk dat het hier niet gaat om een voorstelling in de gebruikelijke zin van het woord. De bewegingen zijn zoekend, niet gericht op overtuigen. De dansers dragen hun eigen kleren.
Verder in de voorstelling gaan de vier dansers een poging aan tot communicatie. Hun lichamen blijven struikelen over de woorden. Eenvoudige zinnetjes als
Opzij van het speelvlak hakkelt een man een zin door de micro. De echo van de opname doorsnijdt de betekenis. Zijn taal klinkt oneigen, alsof de spraak hem nog maar recent is gegeven. Hij zoekt naar de juiste articulatie zoals de lichamen zoeken naar het juiste traject. Beetje bij beetje duiken beelden op, verhaalde herinneringen, een gele luchtballon in het bos, die je perceptie van het scènebeeld kleurt.
Beetje bij beetje zijn het ook die al te persoonlijke herinneringen die vals gaan klinken. In hun manipuleerbaarheid lijkt elke emotie niet meer dan een element in een herhaalbaar geheel. De ervaring wordt onderuit gehaald als een theatraal element als alle anderen.
‘I think not to be seen is the worst thing that could happen to you', oppert één van de dansers.
Mas publico, mas privado maakt dit op een intelligente manier zichtbaar.
Elke
dans@tack 04.02
a glance, if i had seen it
diggin'up (digital light / absorption)
Supéramas
auto-mobile
Supéramas
words rain into my body
concept / choreografie:
muziek: Krako (Supéramas)
licht / techniek: Jan Maertens
coproductie: Dans in
mas publico, mas privado
concept / choreografie:
vertolkers:
muziek:
productie:
Auteur Elke Van Campenhout
Publicatie Etcetera, 2002-06, jaargang 20, nummer 82, p. 38-40
Trefwoorden endo • supéramas • mesa • sato • olga • saastamoinen • riina • privado
Namen Amerikaanse • Auto-Mobile • Can I • Charo Calvo • Chinese • Christian Ruby • Dans@Tack • De Smet-De Jaegere-pand • Diggin' • Franse • Isabelle Schad • Jalal Toufic • Japanse • Juan Dominguez • Kortrijk • Libanese • Olga Mesa • Olivier Krako • Riina Saastamoinen • Sato Endo • Sorry • Statuts van Boris Charmatz • Supéramas-collectief • Théâtre de la Ville • Van Campenhout • Words
Development and design by LETTERWERK