Roest op het huwelijk tussen woord en klank?
De meertaligheid van
De oude relatie tussen woord en klank is niet meer wat ze was, maar misschien houdt dat een uitdaging in voor de toekomst.
Op 18 oktober kon in
Verschillende verklaringen werden aangevoerd: het concept op zich was onvoldoende gepromoot, een weekblad had zijn eis om exclusieve sponsoring niet in daden omgezet, te veel artiesten waren onbekend, er was te weinig eigen volk, het zijn moeilijke tijden in het concertwezen. Maar je kon je ook afvragen of de mensen niet gewoon hun desinteresse in deze opsplitsing van woord en muziek hadden laten blijken. De tijd vaart immers een andere richting uit.
Woord en muziek zijn al vele eeuwen, in alle culturen, sterk verbonden. Hoogtepunten waren bijvoorbeeld de chansons van de troubadours, liederen in de
Vandaag lijkt het alsof de innige band tussen woord en klank verstoord wordt. De actuele muziekvernieuwing is gericht op instrumentale muziek. Dat is vooral zo in de zogenaamde 'dance', waar in één adem de klassieke (lineair te volgen) songstructuren ontkend worden en liever geopteerd wordt voor (vrijer toegankelijke) 'klanklandschappen'. Muziek neemt niet langer zomaar de kenmerken van de woordtaai aan, omdat die taal niet langer in het centrum van de cultuur staat. Maar waar dan wel?
Ik wil het zo zien: het oude huwelijk tussen woord en klank levert nog wel klassieke kunst af (daarin is opera verwant met punk) en heeft blijvende invloed. Maar tevens zien we vandaag dat allerlei nieuwe verbanden afgetast worden op het kruispunt van muziek, woord, film en theater. Bernadetje is een bekend succes,
Ik wil in deze tekst nagaan in hoeverre deze verstoring van de oude relatie een uitdaging voor de toekomst betekent. Daarbij vertrek ik van het standpunt van de populaire muziek, dus een orale cultuur.
Dylan
Een erg krachtig voorbeeld van de samenkomst van woord en muziek in de twintigste eeuw was de protestsong. Op zijn populairst in de jaren zestig, was dat type folksong hét wapen van een jonge en idealistische generatie. Pas halverwege de jaren tachtig bereikte hiphop een gelijkaardig communaal effect, in zijn essentie weliswaar vooral gericht aan de
De song als protest, breder gesteld dus als 'bericht', was zeker geen nieuw gegeven. Hij was en is een opvallend voorbeeld in een traditie die de macht van het woord onderkent: het woord is bemiddelaar, drager van de geschiedenis, lofzang (of zijn antipode). Het woord draagt uit, gelooft en doet geloven. De verteller is deel van een gemeenschap en haalt daaruit de kracht om luid en helder te spreken.
Dat alles is bij ons in de voorbije dertig jaar almaar naar achteren geschoven.
Zoals in de literatuur het auctoriële, goddelijke perspectief verdween als gevolg van het groeiend wantrouwen tegenover grote zekerheden, zo verdween ook de overtuigde, communale protestsong. Zoals in de literatuur enkel nog over de eigen geest zekerheid kon bestaan (het belevend ik), gingen vele songschrijvers liever in cryptische bewoordingen over hun eigen ziel schrijven.
Het is een kwestie van taal. In de sixties kon Dylan zingen The times they are-a-changin, en
De Mens (
Is het perspectief dus geïnterioriseerd, dan is een tweede evolutie al even belangrijk: de aard zelf van de popmuziek is sterk gaan bewegen. Hanteren we de klassieke driedeling van dramatiek, epiek en lyriek, dan kon je daar zonder veel moeite muzikale pendanten bij plaatsen. Respectievelijk: de opera en musical, de verhalende popsong, de poëtische popsong. Pop hanteerde op die manier bekende perspectieven.
Met de opkomst van de beeldcultuur is er veel veranderd. De generaties die met Claus,
Is de veranderende tijd in grote mate verantwoordelijk voor deze evolutie, dan speelden in
Hiphop
Vandaag blijft de
Dat experiment speelt zich vaak af op het muzikale vlak, maar een aantal pogingen tot vernieuwing is interessant in het kader van deze tekst.
Vooreerst is er de bloei van het spoken word. Het betreft hier muzikanten die tussen grote tournees door op kleinschaliger basis rondtrekken om eigen of andermans teksten voor te lezen (
Al even interessant is de sterke band die met de filmwereld groeide. In een krachtig offensief van 'cross marketing' raken film en muziek meer verbonden dan ooit, en nogal wat artiesten kunnen op soundtracks meer experimenteren dan op klassieke cd's zou kunnen. Opvallend daarin is de samenwerking tussen de klassieke pop en elektronische nieuwlichters. En hoopgevend is hoe een jonge generatie muzikanten (bij ons
Daarmee komen we dichter bij de wereld van het theater. Vooral in
Theatraal is natuurlijk ook dat popmuziek ervaren wordt als een prima veld om opnieuw geboren te worden. Daarover zijn al ettelijke theorieën geformuleerd: in pop kan de mens zijn/haar identiteit tijdelijk of langdurig afwerpen. Vooral in de jaren zeventig vermomden zangers zich graag (
Recent waren er de pogingen om de generatie van zestig in te schakelen in de wereld van de musical, voorlopig zonder succes. Randy
Ten slotte kunnen we de belangrijkste vocale stijl van het jongste decennium, de 'hiphop', enige theatrale kenmerken toeschrijven, maar dan in primitieve zin. In hiphop staat ritmetaai ('rap') centraal, en is de rapper als het ware de koorleider van zijn gehoor. Die functie gaat zowel terug op de
Raakpunten
Op het
Indien we zoeken naar plaatsen waar woord, muziek en theater mekaar raken, is het wellicht beter het voorlopig bij voorbeelden te houden, liever dan meteen hele trends te projecteren. En de meest evidente samenwerking speelt zich af tussen film en muziek. Denken we aan de jongste films van Alain Resnais (Fr) of Theo Angelopoulos (Gr): niet toevallig landen waar 'eigen muziek' het best scoort.
Theatraal zijn zeker de grote muziekproducties die
Kleinere initiatieven boeien meer. In
Vaak staan regionale belangen centraal in die tendens, wat er meteen ook voor zorgt dat er een band is met een oude traditie die als verhaal opgedist wordt. Niet oninteressant is dat ook in de
dEUS
Waar staat
Ongetwijfeld heeft de
De meer 'artistiek verantwoorde' popmu-
Bernadetje - Victoria /
Passages -
ziek (waarbij we het zogenaamde variété dus schrappen, zonder dédain), heet vrij intellectualistisch te zijn, en ze wordt verstoord door een rare polarisering. Bepaalde media en organisatoren spelen graag scherprechter over de graad van correctheid van groepen en genres. dEus is een typisch voorbeeld van wat mag,
Vooral in die meer artistieke rock is er een groeiende belangstelling voor samenwerking met woord, film en theater. Daar zijn enkele oorzaken voor. Ten eerste de impact van de
Verder stippen artiesten zelf graag de 'open
Ik zie geen grote lijnen in het tekstaanbod van de pop. Veel wordt in het Engels geschreven. Vaak regeert het perspectief van de introverte, in cryptische bewoordingen gestelde song. Wie in het
Bernadetje
Gaan we nu specifiek in op die momenten waar muziek en theater mekaar iets probeerden te vertellen, dan onderscheid ik drie categorieën. Alles samen lijkt veel beweging nog pril. Spreken we veeleer van golfjes.
Vooreerst de pogingen van muzikanten om naar het theater toe te werken. Allereerst lijkt de popwereld eindelijk zijn reserves afgeschud te hebben om in
Wellicht zijn een paar voorbeelden belangrijk geweest.
Eén voorbeeld verdient nadere belichting: in 1997 verzorgden Stef Bos en
Ongetwijfeld worden deze paden in de toekomst nog meer bewandeld. Zo valt op hoe sommige
Een tweede beweging is veeleer van het theater naar de muziekwereld gericht, en sommige van de hierboven vermelde initiatieven vallen wellicht ook gedeeltelijk onder deze noemer. Ongetwijfeld komt de belangrijkste impuls naar de muziekwereld toe vanuit de filmwereld, waar de zorg om een aansluitende klankband vervangen is door een vrij commercieel spel om vooral hits in een film te stuwen. De artistieke waarde is vrij gering, maar de tendens is soms ook in het theater waar te nemen.
Interessanter is
De interessantste evolutie moet dan die zijn waar muziek en theater mekaar wezenlijk bevruchten, en sommigen zullen opmerken dat daar in bovenstaande voorbeelden al sprake van is. Die voorbeelden vertrekken echter vanuit één 'genre' om aansluiting te vinden met een of meerdere andere. Wat nu volgt is anders: men vertrekt niet vanuit een klassieke biotoop, met klassieke of traditionele kenmerken.
Lod
Walpurgis en
De geschiedenis van
Die spanning is altijd gebleven, alleen won het
Lod heeft zich in de haast tien jaar van zijn bestaan ontwikkeld tot een opvallende en vernieuwende telg in de podiumkunsten. Centraal staat de open werking: het productiehuis bouwde een brede kern van 'medewerkers', die in wisselende combinaties werken. Dezelfde componisten (
In de Lodproducties is de muziek erg aanwezig, op een manier die in film zowat ondenkbaar is. In film is muziek belangrijk genoeg, maar op de onbewuste achtergrond. Muziek versterkt, kondigt vreugde of onheil aan, maar neemt zelden het verhaal over. In Jane Campions hit
componeerd vanuit (en vaak voorafgaand aan) het gehele scheppingsproces. Lodmuziek verwerkt graag bekende, vrij kunstzinnige vormen als zigeunermuziek, tango, opera, oratorium en hedendaagse muziek.
Lod houdt op die manier telkens weer een pleidooi voor kwaliteit. Tegen het goedkope gebruik van muziek in theater en film, in de maatschappij. En vreemd genoeg voor een productiehuis dat zoveel waarden uit het verleden aankleeft, pleit Lod fel voor de toekomst. De woordtaai en de traditionele muziekschrijverij worden gekoppeld aan nieuwe vormen als videokunst, moderne dans, etnische muziek, een meertalig discours.
Ook de inhoud van de verschillende stukken doet vaak buitentijds aan. Lod heeft meer te maken met wereldverbetering dan met interieure monoloog. In Allons les gars stelt de boom het leven voor. De zeven hoofdzonden hekelt de burgerlijke moraal. De vuurvogel gaat over een nieuwe leven beginnen.
Lod lijkt steeds opnieuw te willen beginnen. Het heden is speelveld van het verleden. Niet als doorgeefluik van tradities, maar als plaats waar die tradities mekaar uitdagen. En om wildgroei te vermijden, wordt graag een ritme uitgezet om de andere handelingen, en talen, mee te leiden. Dat ritme, typisch Lod, komt vaak uit de muziek. Logisch dan ook dat muziek bij Lod een vertelstandpunt is.
Soms leidde dat tot 'moeilijke' kunst: in De zeven hoofdzonden was de
Lod slaagt erin om meer minder te doen lijken. Ie krijgt meer talen, maar ervaart minder noodzaak ze rationeel te volgen. Het geheel van de talen omringt de toeschouwer, die de boodschap even goed voelt als begrijpt. Die zoektocht is nog volop bezig.
Dat alles samen genomen wijst erop dat in de volgende eeuw de talen zich nog veel meer zullen vermengen.
Dat het
Een kamersonate voor drie stemmen:
Een modaal huwelijk, een alledaags sprookje verandert in een thriller wanneer de turbulente
in het huwelijksbed gooit. Een aardbeving,
bekeken door het trillende prisma van ooggetuigen.
Creatie, gebaseerd op het boek '
Voorstellingen
don 10 dec 20u00
vrij 11 dec 20u00
zat 12 dec 20u00
zon 13 dec 20u00
don 5 jan 14u00 Bronks, Brussel (02/219.99.21)
woe 6 jan 20u30 Kaaitheater Studio 's, Brussel (02/201.59.59)
don 7 jan 20u30 Kaaitheater Studio's
vrij 8 jan 2 Ou 30 Kaaitheater Studio's
zat 9 jan 20u30 Kaaitheater Studio's
din 12jan 20ul5
don 14 jan 20u00
vrij 15 jan 2Ou30
zat 16 jan 20u00
woe 20 jan 20u00
don 21 jan 20u00
vrij 22 jan 20u00
ma 25 jan 2Ou 15
zat 30 jan 20u30
- din 2 maart 20u00
woe 3 maart 20u00
don 4 maart 2 Ou 00
Voor meer informatie:
Auteur Peter Vantyghem
Publicatie Etcetera, 1998-12, jaargang 16, nummer 66, p. 15-20
Trefwoorden muziek • tokio • popmuziek • kenmerken • dylan • woord
Namen Adam Cohen • Afrikaanse • Afro-Amerikaanse • Alain Platel • An Pierlé • Antwerpen • Antwerpse • Arenatheater • Belgische • België • Bij Lod • Blauw Vier • Bob Dylan • Boudewijn De Groot • Bram Vermeulen • Brugge • CC De Plomblom • CC De Warande • CC Hasselt • CC Leuven • Cinema Tokio • Collage • Crossing Border • Culturele Centra • Cyriel Buysse • DJ Low • David Bowie • De Kopergietery • De Nachten • De Werf • Derek Walcott • Dick Van der Harst • Dirk Roofthooft • Divine Comedy • Duitse • Engeland • Europa • Europese • Faust • For Breakfast • Frank Vander Linden • Frankrijk • GC de Boesdaelhoeve • Gavin Friday • Gent • Gillian • Hans Bruneel • Harvey • Het muziek Lod • Holland Festival • Hongarije • Houston • Ierland • Internationale Nieuwe Scène • Jacques Brel • Johan Verminnen • John Cale • K's Choice • Kahaani • Kattien Meganck • Keltische • Ken Regan • Kris De Bruyne • Kris Defoort • Kunstencentra • Kurt Van der Elst • Leonard • Lodconcept • Marnick Bardyn • Meatloafs Paradise • Muziekdecreet • Métalovoice • Natiomale Loterij • Nederland • Newman • Nick Cave • Ninoue • Noordkaap • Oliver • Pasion Gitana • Paul Simon • Perry Blake • Peter Van den Begin • Peter Vantyghem • Phile Deprcz • Picasso • Provincie • Raymond Van het Groenewoud • Renaissance • Riverdance • Roxy Music • Sint-Genesius-Rode • Spanje • Stadsschouwburg Kortrijk • Stuart • Studio Brussel • Studio Herman Teirlinck • Talking lt Over • Tcha Limberger • The Caveman • The Piano • Tine Reymer • Turnhout • VS • VUlanella • Vasmalom • Victoria's Bernadetje • Villanella • Vlaamse • Vlaanderen • Wannes Van de Velde • Weltschmerz • Whitney • Zita Swoon
Development and design by LETTERWERK