De vertelmachines van Pat Van Hemelrijck
De Sinterklaasallures van een theatermaker
Clara Van den Broek en Dirk Pauwels in gesprek met Pat Van Hemelrijck.
Het is donker en het motregent. Zonder bril kan ik de straatnamen niet lezen, met bril zie ik enkel water. Het irriteert me. Ik heb haast! Naast het
Nog geen week later woon ik een gesprek bij tussen de man die zulks kan (hij had ondertussen in mijn hoofd Sinterklaasachtige allures aangenomen) en Dirk Pauwels, artistiek leider van Victoria en oude vriend van Pat. Ooit vormden zij, samen met
Etcetera: Is er een inhoudelijk verschil een verschil in bedoeling tussen wat je deed bij Radeis en wat je nu doet?
Pat: In bedoeling niet, maar in mensen wel. Het draait tenslotte altijd om mensen. Mijn bedoelingen zijn altijd dezelfde gebleven, namelijk de drang om materiaal te doen praten. Ik ben op zoek naar een visuele taal.
Etcetera: Vaak heeft beeldende kunst binnen theater een dienende functie. Is dat zelfs in jouw werk niet een beetje het geval? De vorm 'an sich' heeft bij jou natuurlijk een zeer belangrijke betekenis, maar dient toch ook om een verhaal te vertellen. Jij, als subject, projecteert jouw verhalen op het object, waardoor dit niet meer autonoom is. Ie laat het object spreken, maar in jouw naam.
Pat: Hola! De essentie van dit werk bestaat er net in dat de beeldende kunst niet de dienende functie heeft, integendeel. De vorm is mijn taal, de vorm vertelt. De tekst doet dat ook, maar die wordt toch af en toe decor, geluidsdecor. De idee is de woorden die in een object zitten weer te leren zoeken, in plaats van dat object bij naam te noemen. Weer gaan kijken wat het object mij doet, in plaats van direct te zeggen: het object doet mij enkel dat. Ik kom uit de richting van de beeldende kunst, en zat zelf met de frustratie dat decor binnen theater enkel behang was, of architectuur. Volgens mij is decor emotie, taal. Niet dat ik literatuur en dergelijke verfoei! Literatuur hoort erbij, maar is slechts één element in het geheel. Het is niet alléén literatuur, het is niet alléén muziek, het is niet alléén zichtbaar, het is niet alléén figurentheater. Ik wil zoeken naar die vertelmachine, en bouwen aan nieuwe vertelmachines.
Dirk: Hoe eenzaam voel jij je als maker hier in het
Pat: Af en toe voel ik me verschrikkelijk eenzaam, maar ik ben blij dat ik af en toe verwante mensen tegenkom - al zitten ze in andere branches, zoals Frédéric Le Junter en Al Balis (resp. 'muziekbeeldhouwer' en beeldend kunstenaar bij Los Mansardinos, nvdr). Dat zijn mensen die ook obsessioneel met dingen bezig zijn, zonder dat zulks ziekelijk moet klinken. Alleen bij de jonge garde zie ik ze nog niet.
Ik voel bij heel veel beeldende kunstenaars die ik interessant vind dat ze met theater niets kunnen en willen doen, 'zij zijn met kunst bezig'. Zij willen helemaal niet op een scène gaan staan. Hoe was ik zelf?! Dat was het laatste van mijn gedachten. Anderzijds blijft het theaterwereldje zich ook steeds beschermen tegen al die invloeden van buiten. Er moeten ook altijd vakjes getrokken worden: Dirk heeft het over jeugdtheater, mij hebben ze in het vak figurentheater gestopt. En zo zit iedereen wel in een hokje. En, zoals ik al zei, veel plastische kunstenaars laten het medium theater liggen.
Dirk: Ik weet het niet, hoor. Ik denk dat er nu een boeiende generatie op til is, wat ze er ook van zeggen. In het
en ze zich hier te laten ontwikkelen, terwijl jij je daarnaast met je eigen basiswerk bezighoudt? Dat is wat
Pat: Zeer zeker, maar dat organiseer je niet, dat zijn dingen die moeten gebeuren. Je moet mensen ontmoeten, het moet klikken. Het is een chemisch, geen voorbedacht proces. Je kan hopen dat het gebeurt, en ik hoop dat ook. Daarom ook proberen wij nu in
Dirk: Is er een acteur of actrice met wie je graag zou willen werken?
Pat: (stilte)
Dirk: Je weet dat het zo niet werkt. Dat is een dubbele drempel. Waarom wril je geen audities?
Pat: Omdat ik dat niet zie zitten. Ik blijt mij een oog uit bij iedereen die binnenkomt. Ik voel mij gegeneerd in die persoon zijn plaats, zich zo laten keuren. Als ik met iemand in de boot stap, is dat op basis van wederzijds vertrouwen. Wat die persoon allemaal kan of niet kan, wat kan mij dat schelen? Wij zijn geen voetbalploeg.
Dirk: Tussen vroeger en nu is er heel wat gebeurd in het theater, ook op technisch gebied: de opkomst van video, enz. Jij hebt die evolutie heel sterk meegenomen in je werk: video krijgt er een grote rol en is op jouw manier fantastisch verwerkt. Hoe zit jouw gevecht tussen eenvoud en ingewikkeldheid in elkaar? In je vroegere voorstellingen gebruikte je ongelooflijk simpele dingen. Die zijn nu, vooral in Los Mansardinos, vervangen door een enorme machine. Soms vind ik dat de machine te hevig davert, vooral omdat je er nog eens spel, een verbaal verhaal tussenschuift. Mijn eerste reactie na de voorstelling - hoezeer ik er ook van gehouden heb - was: eigenlijk zit er materiaal in voor verschillende voorstellingen.
Pat: Zoals iedere theatermaker langs
Dirk: Zou je nu nog echte bevrediging kunnen vinden in een ambachtelijke voorstelling, met de nagel, de vijs en de hamer?
Pat: Zeker weten. De volgende voorstel-
Los Mansardinos -
De Smaakmakers -
ling wordt ook een stuk ambachtelijker. Tussen Manuel de Schepper (1993) en dit hebben we trouwens
Etcetera: Maakt de complexiteit en het teveel niet net de essentie van deze voorstelling uit? Net als de ambachtelijke, directe manier waarop je omgaat met video?
Pat: Ja. Video is bij mij nooit bedoeld als tapissage, als decor. Ik probeer van die camera een acteur te maken, of hem tenminste een subjectief camerastandpunt te laten innemen. Het gaat niet zozeer om mooie beelden, hoewel dat er wel bij komt. Heel die videotoestand is eigenlijk een versterkend middel, een microfoon. Naar figurentheater kunnen er normaal maar 50 mensen kijken. Nu kunnen er 200 of 300 kijken, omdat je de boel opensmijt en versterkt.
Dirk: Ja maar, het gaat mij niet om de video op zich, maar om het grote overgeweld dat je binnenkrijgt. Het is een teveel aan informatie.
Pat: Ik heb dat nog gehoord. Maar, nog eens, we komen dan weer uit op mensen. Het werk van Al Balis, bijvoorbeeld, dat is zo'n massa aan beelden en informatie dat je die chaos alleen nog kunt vergroten, en dan wordt dat de voorstelling. Alstublieft, alles op een hoop. Dat is als een avond tv-kijken.
Dirk: Ik moet wel zeggen: ik heb geen probleem met chaos, integendeel.
Etcetera: De chaos is enorm, de opbouw van de voorstelling berust op een montageprincipe, enz., maar toch zoek je steeds naar een verhaal, een logica, een lijn, een lineariteit.
Pat: Je moet iets hebben om te kunnen spelen, om op te drijven, hoe banaal dat dan ook is. Los Mansardinos gaat ook over soap. Iedere aflevering in een soapserie heeft een verhaaltje nodig, of je kan niks spelen. Als er geen verhaaltje is, wat heb je er dan aan, dan sta je daar met je armen te zwaaien.
Etcetera: Ben jij een optimist?
Pat: Ik heb zo mijn moeilijke momenten, maar ik ben een optimist, ja (lacht).
Etcetera: Ik vind jouw voorstellingen erg optimistisch. Er zitten heel wat pessimistische elementen in, maar die worden schier probleemloos omgeturnd naar iets positiefs. Ie stapt als toeschouwer werkelijk opgelucht de zaal uit.
Pat: Als je in dit wereldje geen droom hebt en geen
Etcetera: Zou je de relevantie van je werk in de wereld van vandaag kunnen schetsen? Ik zou het willen hebben over de manier waarop je aan het bricoleren slaat, en waarop je omgaat met technologie en met geprefabriceerd materiaal -zowel tekstueel als wat objecten betreft - hoe je die dingen incorporeert, en dat in een wereld van MTV, van digitale media, enz.
Pat: Ik denk dat ik die wereld op een simpele manier ontbloot. Ik heb ook graag dat de mensen bij het buitengaan zeggen: kijk, dat kan ik ook. In de zin van: al wat die meneer in zijn trukendoos heeft, ligt open, er is niks verborgen. Terwijl er tegenwoordig overal hocus-pocus gedaan wordt.
Etcetera: Waarom begin jij je voorstelling met gewag te maken van een missie tegen het
Pat: Omdat het hoog tijd is dat we tegen dat
Etcetera: Maar je gebruikt, op een andere manier, dezelfde middelen.
Pat: Tuurlijk. Wij gebruiken ze voor niet-commerciële doeleinden. Want wat is er van het
Etcetera: Het lijkt een oproep aan de creativiteit van alleman.
Pat: Dat is het. Als je de dag van vandaag voor zo'n 5000 frank een professioneel cameraatje kan kopen, en je hebt daarbij een switchbox en een tv-scherm, wel, dan maak je zelf tv. Mocht dat bestaan hebben toen wij jonge gasten waren, dan maakten wij ons eigen tv-station. In plaats van poppenkast te spelen voor mama en papa, maak je toch een video!
Dirk: In plaats van theater te maken, zou je - bij wijze van statement - voor een periode televisie kunnen maken. De mensen zouden dan naar een juiste manier van met televisie omgaan kunnen komen kijken.
Pat: Ik vind dat we dat gedaan hebben, zowel met
Dirk: Het is niet echt simplistisch.
Etcetera: Het is in zijn betekenis verregaand.
Pat: Ja, en voor iedereen dan weer anders. Men onderschat dat, maar er zijn nog zoveel mensen die niet weten hoe een camera werkt, en wat een 'blue key' is, en wat al die televisietechnieken zijn.
Etcetera: ?
Pat: Terwijl iedereen zich constant, dag in dag uit, laat bedotten, door een soort lichtbak. Ik denk dat het een statement is om die open te gooien, en te tonen: dit gebeurt zus en dat gebeurt zo. Ik vind ook dat je bij een marionet de touwtjes moet zien hangen, en dat je vooral goed moet zien wie die touwtjes bedient.
Dirk: Waardoor je ze vergeet.
Pat: Waardoor je ze vergeet, omdat je een vorm van 'complicité' krijgt. Waardoor je ook gaat meespelen. Vergelijk maar met een muzikant die op zijn viool speelt. De combinatie van de speler en het geluid is tien keer sterker dan het geluid alleen. Die 'complicité' van het meevoelen wil ik ook op het theater. En daar ben ik dan weer erg optimistisch en simplistisch in, maar dat ben ik graag.
Etcetera: Ie toont aan dat de consument met hetgeen hij in de strot geduwd krijgt...
Pat: Iets anders kan doen! Smijt jouw dictafoontje maar eens open, je kan daar honderdduizend andere dingen mee doen dan datgene waarvoor het bedoeld is. Je kan aan de slag gaan met alle gevonden voorwerpen, en al wat je in de vuilbak vindt.
Etcetera: In je voorstellingen is jouw hand materiaal, object, maar ze manipuleert ook materialen en objecten. De grens tussen het subject en het object wordt er diffuus. Alles is een beetje objectief en subjectief tegelijk.
Pat: Is het dat dan niet? Wie met een flip-
perkast speelt, weet toch ook niet meer wie hij is, wie de flipper is. Als je mensen in het verkeer bezig ziet, in hun auto, of een tennisspeler met zijn raket, of een danser met zijn lijf, dan zie je toch dat dat eigen is aan de mens.
Etcetera: Wat hebben poppen volgens jou te vertellen over mensen?
Pat: Ik kijk naar wat mijn kinderen met hun poppen doen: zij vertellen hen alles wat wij hen vertellen, maar dan op een andere schaal. Ik speel met poppen omdat dat een wereld in het klein is. Een pop is een klein mensje.
Etcetera: Een pop is ook een mechaniekje, iets manipuleerbaars. In
Pat: Als ik naar een mechaniekje kijk, dan denk ik aan de man die dat mechaniekje gemaakt heeft. Die man probeert mij iets te vertellen met dat mechaniekje, één of andere emotie over te brengen, één of andere pijn.
Dirk: Zou je ziek worden mochten ze je de mogelijkheid tot theatermaken afnemen?
Pat: Dat is een moeilijke vraag, (pauze) Je kan dat toch niemand afnemen?
Dirk: Nee, natuurlijk niet, (stilte) maar op een bepaald moment is het gedaan, je gaat met pensioen of wat dan ook. Er kan een tijd komen dat je voelt dat je uitgepraat bent, of dat er niemand meer naar je luistert. Dat is ook de zorg waar ik mee bezig ben, als leidinggevend figuur van een huis dat pretendeert actueel werk te brengen. Dat houdt me bezig: mensen met een creatiedrift die op een bepaald moment voelen dat er een limiet komt. Je kan natuurlijk zeggen dat
Pat: Ik zou graag hebben dat ze mij een stuk afnemen, zodat ik op een ander toerental kan draaien. Ik mis nu een hoop dingen: ik teken niet meer, ik maak geen decors meer voor anderen, omdat ik in die molen zit. Mochten ze mij het ene afnemen, krijg ik weer tijd voor al dat soort dingen.
Dirk: Maar je blijft toch gefascineerd door het spelen, niet? Zelf op de scène staan en deel uitmaken van het spel?
Pat: Ik speel om dingen te tonen, omdat er niet zoveel mensen zijn die op die manier spelen - maar het heeft natuurlijk geen zin om een school
Dirk: Ik heb in
Etcetera: Vlak na de voorstelling wou ik je eigenlijk maar één vraag te stellen: bent u gek?
Dirk: Natuurlijk is hij gek!
(Pat heeft in de loop van het gesprek met een stalen gezicht een metershoge stapel papieren servietten voor mijn neus gedeponeerd, toen hij in de mot kreeg dat ik in een verdoken doch woeste strijd verwikkeld zat met mijn veel te kleine zakdoekje voor mijn veel te grote verkoudheid.)
Etcetera: En dan zie ik die stapel servietten naast mij, en denk: hij is gek.
Pat: Ben ik daarom gek? Ik ben een papa, en als mijn kindjes moeten snuiten, dan geef ik ze iets om in te snuiten.
CULTUREEL
Theater
Het Toneelhuis -
Humor/Muziek
Kamagurka &
Theater Ibycus / Aidan Chambers -
Inlichtingen en reservaties: CC. Gildhof,
Tel.: 051/40.29.35 - Fax: 051/40.83.29.
Auteur Clara Van den Broek, Dirk Pauwels
Publicatie Etcetera, 1998-06, jaargang 16, nummer 64, p. 26-29
Trefwoorden dirk • mansardinos • mechaniekje • quichotte • jouw • object
Namen Alain Platel • Alibi Collectief • Antigone • Bernadetje • Blauwe Verschijnsel • Brusselse • CENTRUM GILDHOF • Chris Lomme • Compagnie De Koe • De Muinzenberg • De Smaakmakerij • Dirk Roofthooft • Don Quichotte • Euh • Frank Boeijen • Her Seele • Hollandia • Hush • Jonge Leeuwen • Josse De Pauw • Kommil Foo • Latrinité • Limelight • Manuel De Schepper • Noordstation • Pat Van Hemelrijcken • Patrick De Spiegelaere • Peter De Graaf • Picasso • Piet De Praitere • Ramona • Roland • Seizoen • Sint-Michielstraat 9 • Squonk Opera • Theater Zuidpool • Tielt • Vapore • Victoria-festival • Vlaamse
Development and design by LETTERWERK