In het brandpunt
Eén van de eerste voorstellingen waarmee het theaterseizoen 1996-1997 in
Varkensstal
In het theater als kast heb ik eigenlijk nooit mijn ei kwijt gekund. Ik ben er nooit mee bezig geweest of ik daarin nu een goed regisseur was of niet. Toch heb ik soms het gevoel dat ik die andere manier van produceren - het spelen op locatie - te weinig doordruk. In dat op locatie spelen is veel meer mogelijk; je moet daarin durven doorgaan. Die
Volgens deSingel is Varkensstal hun bestlopende productie sinds jaren geworden. De 'zaal' zat steeds vol, vijfentwintig keer, een heel jong publiek. Eerst dacht ik dat het scholen waren, maar deSingel had geen scholen benaderd. De laatste week hebben wij dan een enquête georganiseerd: ik wou weten waar die jonge mensen vandaan kwamen, waar ze op afkwamen. Het bleek dat ze vooral gemotiveerd werden door de locatie, door de manier waarop dat theater in de stad stond; dus niet zozeer de naambekendheid van
De kern van de manier van produceren is voor mij de locatie, al denk ik soms af en toe: alweer een oude fabriek, of: alweer een lege schuur. Het is alleen door het jarenlang te werken op locaties dat je het verschil gaat zien tussen spelen in een theater en spelen daarbuiten, dat je ervan overtuigd raakt dat je niet meer in een theater wil; alhoewel ik dat nu toch weer doe bij het
Dat jonge publiek in
Eerst was er voor mij de keuze van het stuk, pas daarna kwam de locatie. Ik was zeer geroerd door wat
Johan Simons /
wij in
We hebben gerepeteerd onder dat viaduct in helse omstandigheden - de hele dag die klereherrie, mensen met oordoppen, het inademen van hartstikke ongezonde walmen -, maar precies op dat 'proberen het onmogelijke te doen' heeft die jonge generatie goed gereageerd. Er zijn weinig mensen weggelopen, terwijl die tekst niet eenvoudig is en bovendien zie je een acteur praten maar hoor je zijn stem door de geluidsboxen: afstandelijker kan het niet. Toch is die hele ervaring voor
Wellicht was het hele opzet in
Theater en politiek
De vorm waarop die productie zo midden in de stad stond was uniek, maar in feite vind ik dat theater veel te weinig een politieke werking heeft, ook in wat ik zelf daarmee doe.
Ik word gek van deze maatschappij waarin alles op 'winning' is gericht. Die directeur van
Theater zou absoluut een politieke impact moeten krijgen: dat is zijn enige redding, dat is de enige manier waarop het kan bestaan. Theater moet écht raken. Toen ik theater begon te bekijken werd ik ongelooflijk geraakt: ik huilde tranen met tuiten. Theater heeft nu te weinig aansluiting bij de maatschappij. De evolutie van het produceren van theater staat naar mijn gevoel al twintig jaar stil.
Opnieuw beginnen
Eigenlijk zou ik opnieuw willen beginnen. Ik zou de werkelijkheid opnieuw willen interpreteren. Ik wou dat ik daarbij alle wetten die over toneel bestaan in één klap kon vergeten, gewoon: een lege bladzijde om opnieuw mee te beginnen. Alles is zo in mekaar geïnvolveerd: a heeft invloed op b en op c... In het
Je hoeft natuurlijk de geschiedenis, het repertoire niet weg te smijten. Büchner bij voorbeeld,
En toch denk ik vaak bij een repetitie wanneer er een acteur naar voren komt lopen: god, daar komt hij weer aanlopen van achteren naar voren. Het is zo kloterig dat je dat alles zo goed kent van jezelf. Het is toch een verschrikkelijke, gruwelijke gedachte die op zo'n moment bij je opkomt. Dan zou ik er alles voor overhebben als het maar even anders was. Dat heeft wellicht heel veel te maken met het feit dat ik niet oud wil worden, niet teleurgesteld wil worden in dit medium. Als het zo doorgaat moet ik er gewoon mee stoppen: gaan filmen of schilderen of andere dingen doen. Maar ik kan wel nog steeds heel ontroerd raken door acteurs. Ik vind die vormen waarin dat acteren tot je komt telkens weer fantastisch, ook al zit daar zo'n bibliotheek achter van honderden andere voorstellingen die je al gezien hebt, zodat je nooit meer waardevrij kan kijken. Het liefst zou ik zes zijn en helemaal opnieuw beginnen kijken. Soms kan ik mezelf echt haten: 'Ouwe lui, je lijkt wel honderd.' Ik zou opnieuw willen beginnen, maar daarin schiet je gewoon als mens tekort. Als je er echt totaal fris tegenaan zou kunnen gaan, dan ontdek je beslist dingen waarvan je denkt: jezus, dat ik dat nooit gezien heb. Dat gevoel heeft uiter-
aard veel te maken met vijftig zijn en al zoveel dingen gedaan hebben. Je moet dat allemaal doorslikken en gewoon doorgaan, tegen jezelf zeggen: 'Het maakt niet uit, maak gewoon mooie dingen, wat ze d'er ook van vinden.' Maar uiteraard zou je willen dat mensen niet zeggen: 'Daar herken ik het werk van
Door mezelf telkens weer in totaal andere situaties/locaties te plaatsen hoop ik nieuwe middelen te ontdekken. Dat is b.v. ook het interessante aan lesgeven. Je hoopt altijd studenten te treffen die zeggen: 'Is dat nu niet een beetje achterhaald wat jij daar wil?' Je verkondigt iets met een enorm elan en een groot geloof en dan is de reactie vaak: 'Zo denken wij helemaal niet meer.' Dat is belangrijk als ervaring. Dat soort dialoog zou ik langer op gang willen houden. Nu mondt het toch meestal uit in een keurige of minder keurige productie op een toneelschool. Het is vaak goed te zwichten voor wat iemand anders zegt. Maar dat soort dingen wordt niet verlengd naar de manier waarop er geproduceerd wordt en die manier van produceren vind ik wel net zo belangrijk als de manier van regisseren; misschien zelfs belangrijker. Er zijn weinig mensen uit de jonge generatie die op locatie willen spelen.
Ik begeleid ook af en toe jonge regisseurs; eigenlijk gebeurt dat nog veel te weinig. Die jonge generatie komt zo moeilijk het theater binnen. Ze gaan in de gekende productiehuizen werken, of in schouwburgen of kleine zalen, de
Het
Dat doorgaan in die eigen manier van produceren wil voor mij zeggen: écht kiezen voor het bouwen van die eigen locaties of echt kiezen voor die fabrieksprojecten. In zo'n vrachthal van klm b.v. waar we in januari 1998 in willen werken, komt alles binnen, van postduiven tot Formule-1-wagens. Alles wat in een vrachtvliegtuig gaat wordt daar afgehandeld in een continudienst. De behoefte om realiteit en fictie met elkaar te confronteren is een oud ideaal. Dat heb ik al in 1985 geformuleerd toen we met Hollandia begonnen; toen wilden we iets met de Hoogovens. Het lijkt mij goed om de fictie en de dagelijkse werkelijkheid met elkaar in verbinding te stellen. In die hal kijk je dus op een vloer waar mensen aan het werk zijn, die hele concrete aardse dingen doen,
voorwerpen die ingepakt worden en van a naar b worden gebracht. Tegelijkertijd zijn daar ook acteurs aanwezig die een ander verhaal vertellen. De dramaturgie zal heel erg toegespitst zijn op wat daar plaatsvindt.
We hebben in het verleden al heel wat 'boerenstukken' gedaan; in zekere zin hebben wij het verhaal proberen schrijven van de boeren in deze eeuw. Maar ook met fabrieksarbeid en fabrieksarbeiders zijn
We weten op dit ogenblik nog niet hoe dat allemaal moet. Als je tussen die arbeiders in die fabriek gaat spelen, moet je de middelen die je hanteert terug in vraag stellen. Je moet je afvragen hoe je je verhoudt tot die man die naast je bezig is met die pakjes. Dat mag niet goedkoop zijn; dat moet iets betekenen. De verhouding tussen de arbeiders in die fabriekshal en de acteurs zal met veel omzichtigheid gehanteerd moeten worden, want de mensen die daar werken zitten per definitie in veel rottiger omstandigheden. Die kunnen niet zeggen 'ik heb geen zin meer', als ze nog vijf uur moeten werken. Soms paai ik mezelf met de gedachte dat we ze in die anderhalve maand dat we daar aanwezig zullen zijn iets nieuws kunnen laten beleven, dat we wat vrolijkheid zullen brengen in een leven van b.v. vijfentwintig jaar klotewerk. Dat heb ik eerder meegemaakt als we op locatie speelden: je geeft de mensen die daar wonen de illusie dat het leven nog zo rot niet is als hen wordt voorgeschoteld. Maar ik besef maar al te goed wat een grote verantwoordelijkheid je daarin hebt. Je kan die mensen immers verontrusten, je gaat hen voorspiegelen dat er met hun leven méér mogelijk is. Dat anderhalve maand in een andere wereld vertoeven kan ook een verschrikkelijke ervaring zijn, want het wordt daarna nooit meer zoals het vroeger was. Met zo'n gegeven moet je ongelooflijk respectvol omspringen.
Die ervaring in
Napolejong
Een voorstelling over vaderliefde, faalangst, groeipijn, fluisterachtige intriges en hoofse liefde. De nieuwe creatie van Jo Roets, geïnspireerd op het waar gebeurde leven van
voor iedereen vanaf 9 jaar I
Vrije voorstellingen:
maart 97
april 97
mei 97
vr 14 zo 16 ma .31
zo 13 zo 20 wo 23 vr 25 vr25 za 26 wo 30 wo 30 do 1 za 3 zo 11
20u30 15u00 14u00
14u30 15u00 14u00 10u30 14u00 20u30 15u00 20u00 15u00 15u00 17u00
CC Berchem i.s.m. Villanella Première CC Berchem i.s.m. Villanella 03/286.88.25 Theater Bis,
PSK
Kunst Jr. Festival,
Kunst Jr. Festival,
02/466.20.30 02/219..99..21 -20/610.73.93 -73/612.51.25 -73/612.51.25 050/33.05.29 051/24.21.00 051/24.21.00 051/24.21.00 011/22.99.33 012/39.38.00
Napolejong is ook te zien als schoolvoorstelling in de periode van 14 maart tot en met 23 mei 1997. Voor meer informatie:
Blauw Vier
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1997-03, jaargang 15, nummer 59, p. 53-56
Trefwoorden varkensstal • hollandia • locatie • produceren • simons
Namen Am Ziel van Thomas Bernhard • Amsterdam • Antwerpen • Antwerpse • Bart van Nuffelen • Ben Van Duin • Blauw Vier-03 • Brakke Grond of de Toneelschuur • Brecht • Brugge • Brussel • CC Hasselt • Carine Demeter • De Spil • De Trojaanse Vrouwen • De Velinx • De Werf • Den Bosch • Dilbeek • Edmond Rostand • Elke Dom • Herkströter • Hollandia of van Johan Simons • Jan Hoet • Jo Roets Spel • Jos Verbist • KLM • L'Aiglon • Leonce en Lena • Locatie van Varkensstal • Marianne Van Kerkhoven • Marnick Bardyn • Meervaart • Napoleon Bonaparte • Napoleon II • Nederlandse • OC Westrand • Pasolini • Paul Koek • Renaissance • Roeselare • Rotterdam • Schiphol • Shell • Simone Milsdochter • Spinoza • Stockholm • Tekst • Theatergroep Hollandia • There Is No Alternative • Vangen • Varkensstal van Pier Paolo • Vlaanderen • Witte de Withmuseum • Zuidelijk • deSingel of van Hollandia of van
Development and design by LETTERWERK