'Move your ass and your mind will follow'
De gemiddelde dansprogrammator in dit land heeft geen flauw benul van het nieuwe theater dat de
Het prestigieuze Maison de la Danse in Lyon gooide van 23 tot 26 januari zijn deuren open voor
Intro
C'est quoi, les danses urbaines?
Deze
straat) en slaat tegelijkertijd ook op het niemandsland tussen hedendaagse dans (in gezelschappen, academies en conservatoria) en hiphop. Zowel vanuit hiphop als vanuit hedendaagse dans zoekt men steeds opnieuw ontmoetingen in dat niemandsland.
Na zijn vroege introductie in
In 1984, tien jaar na het ontstaan van hiphop in de USA, zag
Eind jaren tachtig staan de voorsteden
De overheid, in haar strijd tegen de oncontroleerbaardheid van de banlieues (HLM) en de daar heersende economische en sociale crisis, besluit geld en ruimtes ter beschikking te stellen voor danses urbaines. Vanaf dat ogenblik kan er gewerkt worden in zalen en niet meer op straat.
Vandaag tonen deze groepen de resultaten van deze investering tegen wil en dank, waarbij woorden als matuur, authentiek, virtuoos en rijk spontaan uit de mond rollen. Vandaag zijn hiphopdans/danses urbaines één van de belangrijkste artistieke stromingen in de
De
In
Vergeleken met de geheel op zichzelf draaiende danswereld, met zijn nationale en internationale auditie-, productie- en presentatiecircuits, beveiligd en ondoordringbaar, zowel intellectueel als grammaticaal zitten we hier midden op een open plein, een forum, waar de directe ondervraging van de beheersing, de kunde, de creatie, de energie heerst. Geen filterzones die de moules aanreiken, geen ritualisering voor ingewijden, maar straight in your face. Een open voorstel, gericht op onmiddellijke communicatie.
De graad van singulariteit van iedere dansavond neemt toe: de voorstellingen zelf zijn open en naar het einde neemt het publiek de scène in om er zichzelf te tonen.
Hiërarchieën I
Lyon, zaterdag 25 januari 1997. Stel u voor: een theaterzaal met balkon, goed voor 1280 zitjes. De zaal puilt uit, letterlijk. Generaties, huidskleuren, sociale klassen, voorkeuren, alles mengt zich. Well-to-do abonnees en veelkleurige banlieusards kijken elkaar recht in de ogen. Geroep en geschreeuw, niet het zachte keuvelen van een publiek voor een theatervoorstelling, evenmin het gedreun voor een rockconcert. Vrije zitjes en sold out/complet.
De zaallichten doven en onmiddellijk explodeert een orkaan aan decibels uit honderden kelen en handenparen. Iedereen zit met kippenvel.
In de loop van het laatste, overdonderende applaus springen zowat 150 jongeren vanuit de zaal het podium op en vormen spontaan een halve cirkel voor een free style, zo eigen aan de hiphopcultuur. Eén voor één tonen tientallen jonge tot piepjonge dansers in korte flitsen hun halsbrekende kunnen. De halve cirkel verkleint zienderogen, zeker wanneer de dansers zelf, zonet nog in het volle scènelicht, zich ook weer komen tonen. Routiniers die ze zijn, ondernemen ze een poging om weer meer ruimte te krijgen; ze vormen een ketting en dringen iedereen terug. Dat lukt slecht één keer, daarna lost de dansruimte op en is het daar afgelopen. In de foyers en gangen gaan de défis, onderlinge uitdagingen, gewoon door. Ook daar laten de dansers zich niet onbetuigd. Genereuze aanmoedigingen volgen iedere mooie passage.
Helemaal iets anders dan snel leegstromende schouwburgen of het vrijblijvend na-keuvelen in de foyer of café, al dan niet in gezelschap van dansers.
Dit wijst op een verdere afbraak van de burgerlijke codes: de passiviteit van de toeschouwer wordt opgeheven, de afstand tussen zender en ontvanger verkleint. De hiërachie tussen podium en zaal valt weg. Wisselwerking komt in de plaats. De imaginaire wereld van de artiest krijgt nieuwe bewoners die hem/haar dwingen de eigen positie opnieuw te bekijken.
Hiërarchieën II
Er kunnen drie demarches binnen hip-hop/danses urbaines onderscheiden worden: dans die verder bouwt op het hiphoprepertoire, dans die vanuit hiphop naar andere stijlen lonkt en dans die vanuit de hedendaagse dans en andere naar hiphop lonkt.
Groepen als
Er dringt zich een merkwaardige parallel op met de toneelpraktijk van een aantal
Naast deze werkpraktijk hanteert men in andere constellaties een klassieke of minder klassieke choreograaf/danser-verhouding.
Hiërarchieën III
Het gebeurt niet vaak dat een hele generatie dansers helemaal niet langs conservatoria, academies of andere opleidingsinstituten passeren. Het grootste deel van alle hiphopdansers heeft er 10 à 15 jaar training en praktijk opzitten, los van scholen of lesgevers, op straat, in galerijen, in clubs en andere tenten (de enige reden waarom hiphop van de straat is, is omdat er geen andere ruimtes hun deuren openden). Het dansonderwijs gebeurde eveneens op straat. In allerlei hoeken en kanten, waar het grondoppervlak egaal en waterpas genoeg was, beschut tegen regen en wind leerde men elkaar stappen en passen, bewegingen en sprongen, vond men er nieuwe uit en trainde er uren lang. Menig geschoold danser zou het niet wagen op die keiharde granieten, marmeren of arduinen vloeren te gaan dansen.
Elke danser is de soevereine auteur van zijn stijl en zoekt liefst een geheel eigen bewegingstaal, al wordt er volop geput uit het hiphoprepertoire (breakdance, locking, electric boogie, smurf, vogueing, new jack swing), jazz-dans, mime, capoeira, tapdans, gevechtsspor-ten, acrobatie, circustechnieken en het
Lichaamsmiserie
Binnen de hedendaagse dans is het lichaam vaak onderwerp van artistieke problematisering. Het postmoderne onderzoek naar de vervreemding van het individu in het eigen lichaam en de daarbijhorende artistieke vertalingen is bepalend voor behoorlijk wat ontwikkelingen binnen de hedendaagse dans. Over-populatie, verstedelijking, aids en andere laat-twintigste eeuwse fenomenen zijn daar niet vreemd aan.
Binnen hiphop, wiens stedelijke context een haast natuurlijk gegeven is, stelt deze verhouding allesbehalve een probleem. Het lichaam wordt beschouwd als een soort van harnas, dat hard moet getraind en onderhouden worden om de aanslagen van 'het systeem' te kunnen verdragen.
Deconstructie van het lichaam is schering en inslag binnen locking, hyping, electric boogie en andere styles, tot grote vreugde van dansers en kijkers. De verhouding tussen danser en lichaam is niet verstoord, of wordt niet als problematisch ervaren, behalve wanneer het lichaam het onder de zeer zware fysieke belastingen laat afweten.
Homophobia
Eén van de redenen waarom de toenadering tussen de hedendaagse danswereld en hiphop moeizaam verloopt, is de binnen de hiphop heersende homofobie. Hoe tegenstrijdig ook, die is er wel degelijk, soms in meerdere, soms in mindere mate. De danswereld herbergt op alle niveaus liefhebbers van de
MBDT / Joël Nicolas
De vooroordelen verbonden aan seksuele voorkeuren bemoeilijken (on)uitgesproken de communicatie.
FN versus
Het
Tijdens
Le hip hop se meut dans un espace interstitiel, celui de la rue (au sens propre et au sens figuré). C'est un espace de libertés où la liberté n'est pas une absence de contraintes mais la capacité à maîtriser les contraintes. Quittant la scène de la rue pour prendre celle des théâtres contemporains les danseurs ont intégré d'autres contraintes tout en restant libres. Ils ont d'une certaine manière déplacé l'espace interstitiel d'un lieu vers un autre lieu. Entre conformisme et dissolution de la forme, les pressions ne sont pas plus ou moins fortes que celles de la rue, elles sont différentes. Le hip hop peut y perdre sa spécificité (technique), sa vivacité (énergie), son originalité (forme). Tout dépendra de sa capacité à produire un espace de création culturelle et, dans ces espaces à transmettre son art. (La danse
Ik kon het niet beter verwoorden.
In een tijd waarin de grenzen tussen amateurs en professionelen vervagen, organiseert het
ASFALT FFESTIVAL
Een feest dat muren sloopt met opmerkelijke producties van jonge groepen uit
Een programma met tekst- en bewegingstheater, literatuur en muziek: o.m. "Het interview dat sterft..." van
Van 15 tot en met 30 april 1997
in het
Veeweydestraat 24-26, 1070
Alle info: 02-555 06 08 (CVA-
Auteur Dirk Verstockt
Publicatie Etcetera, 1997-03, jaargang 15, nummer 59, p. 27-30
Trefwoorden hiphop • urbaines • danse • cndi • danses • hush
Namen Accrorap • Afrikaanse • Aktuel Force • Al Harmoniah • Art Mouv'en Saïlence • BREUK • Belgian Hip Hop Alliance • Belgische • België • Berchem • Black Blanc Beur • Boogi Saï • Break Sensation • Brussel • CNDI Chateauvallon • Centre National • Centrum voor Amateurkunsten • Christine Coudun • Cie Azanie • Compagnie • Compagnie Montalvo-Hervieu • Connexions Hip Hop • Contrepied • Crazy Force • DE ENGELENBAK • DJ-ing • Danse • De Legende • De VICTORS • De Vereeniging • Denemarken • Dito • Energie • Europa • Europeanen • Europese • FN-burgemeester van Toulon • Frankrijk • Franse • Gerard Paquet • Griekse • Hip-Hop • Hiphop • Hugues Bazin • Hush • J'en • Jan Fabre • Jean Djemad • Käfig • L'Opéra Comique • La France • La Hip Hop • Maten • Monsieur Zzarbi • Nederlandstalige • Nique Ta Mère • Olympisch • Out of Control • Quintessence • Rapetipas en Blue Legend • Rencontres Européennes de Danses Urbaines • Robert Musil • Roma Amor • Stan • Théâtre Contemporain • Traction Avant • Var • Venissieux • Verenigde Staten • Ville Danse • Villeurbanne • cndi
Development and design by LETTERWERK