Van nu tot het einde van het bewustzijn
verdediging van de kunst in moeilijke tijden
Vanaf 1992 reikt de KUL jaarlijks de
Het is mij nooit eerder overkomen een prijs te ontvangen en ik weet eigenlijk niet zo goed hoe daar mee om te gaan. Ik ben immers geen regisseur of acteur, geen kunstenaar - die het wellicht gewend zijn in een schijnwerper te staan; ik vervul in het creatieve proces slechts de dienende functie van dramaturg. Wellicht is het hier niet de plaats om in te gaan op wat dat vreemde beest, een dramaturg, dan wel is en doet. Laat ons zeggen - om kort te zijn -dat hij/zij als eerste toekijkt en een creatieproces op allerlei manieren - zeker ook via discussie - tracht te voeden.
Hoe dankbaar ik ook ben om deze prijs, hoe vol oprechte verwondering ten aanzien van het vertrouwen dat de jury in mijn werk stelde, ik kan er slechts onwennig tegenover staan en herhalen wat ik vroeger schreef: de dramaturg moet niet mee op de foto; als hij/ zij zijn/haar werk goed heeft gedaan, verdwijnt dat onmerkbaar in de voorstelling; het gaat om een toegevoegde waarde, eventueel een kwaliteit die naamloos blijft. Dat lijkt misschien overdreven bescheiden, maar die bescheidenheid behoort mijns inziens tot de essentie van dit soort werk. In deze tijd van een uitgesproken zucht naar exposure en zelfpromotie is bescheidenheid mijns inziens trouwens zelfs veel meer dan een 'toevallige karaktertrek'; het is een absoluut noodzakelijk deel van een werkmethode, een stille kracht. '
Er bestaan geen regels voor dit soort werk, geen te volgen richtlijnen. Elk nieuw project schrijft zijn eigen parcours, stelt zijn eigen specifieke eisen op. Als er al een richtlijn, een credo is, dat ik zou willen volgen dan vond ik dat toevallig in een boek van de
Grote dramaturgie
Dat het zeker vandaag niet altijd lukt, heeft ook te maken met de toestand waarin de kunst/het theater zich op dit ogenblik bevindt. We hebben in de jaren tachtig in het theater spannende momenten meegemaakt; een nieuwe generatie kunstenaars, zowel in het domein van het theater als in dat van de dans, gaf in een agressief-nieuwe taal vorm aan haar gevoelens/bekommernissen omtrent de wereld; er stond tegelijkertijd een groep van organisatoren op die structuren in het leven riepen om aan deze kunstenaars een kader en een publiek te bieden. Deze kunstenaars zijn vandaag aan hun rechtmatige consolidatie toe, zonder dat dit op verstarring of herhaling in hun werk mag teruggevoerd worden. Nieuwe generaties moeten aantreden, maar hun taken liggen vandaag veel moeilijker. De generatie van de jaren tachtig werd gedragen door het elan van een
Sinds enkele jaren al wordt er gesproken over het vinden van een nieuw engagement in de kunst, over het opnieuw aan het trillen brengen van het membraan dat wereld en
theater van elkaar scheidt, over een grote dramaturgie die opnieuw de functie omschrijft van wat het theater in de huidige samenleving kan betekenen. Hoezeer onze voorkeur ook kan uitgaan naar het binnenskamers gesprek met artiesten of naar de intimiteit van het schrijfproces, toch is het die 'grote dramaturgie' die vandaag vooral onze aandacht vraagt. De onbestemdheid van het postmoderne idioom lijkt tot het verleden te behoren. Toch doet de nieuwe wereldorde zich niet aan ons voor als een helder veld waarin het makkelijk is lijnen te trekken en wegen uit te stippelen. Er wacht de huidige theatermaker veel werk: enerzijds om de door hem in de voorbije decennia verworven autonomie van zijn kunst te vrijwaren en anderzijds om aan te tonen dat hij geen onverschillige is, die vrijblijvend in deze wereld staat. Meer dan ooit is de kunstenaar vandaag iemand geworden die zich niet meer uitsluitend kan beperken tot het stellen van vragen, tot het volvoeren van die verhelderende functie van de tegenstem. Maar hij zal zich ook moeten inschakelen in het vinden van oplossingen, in het ten dienste stellen van zijn creativiteit aan problemen die het puur artistieke misschien te buiten gaan. Het vinden van een koppeling tussen een gevrijwaarde artistieke autonomie enerzijds en een geëngageerde maatschappelijke functie anderzijds lijkt mij één van die zeer moeilijke taken waarvoor het theater zich vandaag gesteld ziet.
Als er al een inzicht is dat kunstenaars hebben verworven en dat hen fundamenteel onderscheidt van politici, dan ligt dit wel in het besef dat elke situatie - of het nu gaat om de creatie van een werk of om de oplossing van een probleem - vraagt om een zeer specifieke, geïndividualiseerde benadering. Neuroloog-psycholoog Oliver Sacks pleit voor een wetenschap van het individuele omdat hij tot de vaststelling is gekomen dat men een individu niet met ziekte- of andere schema's te lijf kan gaan, maar dat elke persoonlijkheid haar eigen ordeningsprincipes hanteert. Kunstenaars weten dat. Zij ondervinden dagelijks dat elk verschillend materiaal om een even verschillende behandeling vraagt en dat de omgangswijzen als het ware gedicteerd worden door het object zelf. Geen twee migranten lopen rond met identieke vragen; geen twee wijken kunnen in hun problemen geholpen worden met identieke oplossingen. Voor elk conflict, voor elke wrijving moet nagegaan worden welke oorzaken eraan ten grondslag liggen en hoe vanuit de gegeven context dient gereageerd. Als politici dit zouden begrijpen en als kunstenaars vanuit hun specifieke bekendheid met dit soort fenomenen hen hierbij zouden kunnen helpen, zou er misschien minder tijd verloren gaan, meer leed uit de wereld geholpen kunnen worden. Kunst mag vandaag vooral niet tot ornament worden, tot luxeprodukt, of tot slaapverwekkend amusement.
Maatschappelijk discours
Als ik enerzijds de steeds meer onheilspellende berichten in verband met de groeiende werkloosheid hoor, het verhaal van die duizenden mensen die perspectiefloos worden, en als ik anderzijds naar aberrante uitwassen in andere gebieden kijk, ook in de culturele sector - denken we maar aan de discussie over het salaris van
Eén van de verdedigingswijzen die een kunst ter beschikking heeft, is het maatschappelijk discours dat rond haar wordt gevoerd. De theatergeneratie van de jaren '80 bijvoorbeeld is mede gedefinieerd, geëvalueerd en in haar betekenis naar een publiek toe verduidelijkt geworden door een generatie critici die zich toen voornamelijk in het tijdschrift
Kracht
In alle ellende die er heerst, verspreid over de wereld, en in de prioriteiten die je jezelf dan daartegenover stelt als individu, twijfel ik vaak aan de zin van het werk dat ik doe. Dat soort momenten/dagen zal elk bewust denkend mens wel meemaken. Er is op die ogenblikken een tekst die mij altijd weer de kracht geeft om ermee door te gaan, een fragment uit het boek Is dit een mens? van diezelfde
Vijf keren had het licht onder de maan geblonken
en evenveel keer was het weer gedoofd sinds wij ons waagden aan de verre tocht, toen ik een berg ontwaarde, donker door de afstand; en zo hoog scheen die mij toe als ik nog nooit een bergtop had gezien. Wij juichten, maar 't verkeerde gauw in jammer;
want van het nieuwe land vlaagde een storm die 't schip bestookte en havende aan de boeg. Driemaal joeg hij rond met al het water; de vierde hief hij 't achter hoog, de punt dook onder, zo 't een
Dan wordt officieel meegedeeld dat de soep die dag uit kool en rapen,
tot boven ons de zee weer werd gesloten
Als kunst - in dit geval poëzie - daartoe in staat is, namelijk in het doorbreken van een situatie waarin elke menselijkheid onder wreedheid bedolven wordt, als ze ertoe in staat is troost, zelfs passie te brengen in een woestijn van gruwelijkheid, dan is haar kracht toch wel ongemeen groot en moet zij kost wat kost verdedigd worden. Zoals
BEBUQUIN
uitgevers van toneelteksten
SCHADE/ schade
Een zeer persoonlijke theatertekst over de tijd.
48 p. - 290,- BF - tweetalige uitgave Nederlands-Engels
Leda
Jan Lauwers
Leda is een verhaal waarin de grenzen tussen geweld en liefde, haat en genot, lijden en doden, geheel zijn vervaagd. Gebaseerd op de mythe van
96 p. - 400,- BF
Met de steun van de
Montagnes Russes*
Eens in de zeven jaar vormt de Montagnes Russes, een gigangtische roetsjbaan, de hoofdattractie van de plaatselijke kermis. Men kijkt er opgewonden naar uit, maar ook onrustig. Het gevaarte heeft het leven van de figuren een dwingend ritme gegeven. Het rakelt hun verleden op en doet een naderend onheil aanvoelen.
112 p.-350,- BF
een uitgave in coprodukie met
In de eenzaamheid van de katoenvelden
Een desolate omgeving bij nacht. Twee mensen kruisen eikaars pad. De ene bevindt zich op vertrouwd terrein, de andere komt uit een 'andere' wereld. Niets hebben ze gemeen. De reden van hun aanwezigheid blijft onuitgesproken, maar beiden worden gedreven door een grenzeloos, onbepaald verlangen dat hen daar en dan aan elkaar uitlevert.
48 p. - 350,- BF
een uitgave in coprodukie met het
Wilt u op de hoogte blijven van onze uitgaven? Stuur een briefje naar
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1996-02, jaargang 14, nummer 54, p. 2-4
Trefwoorden levi • vandaag • dramaturg • leda • soep • kunstenaars • bebuquin
Namen Ander • Antwerpen • Auschwitz • Bebuquin • Belgisch • Bernard-Marie Koltès • Blanlin-Evrart-prijs • Brussels Hoofdstedelijk Gewest • Carlos Tindemans van • De Kruissleutel • De Tijd • Dina Hellemans van • Elzasser • Etcetera • Faussone • Filip Vanluchene • Gemeenschapscommissie • Gerard Mortier • Graaf van Hoornestraat • Het kunstwerk • I'll • Italiaanse • Jean • Kaaitheater • Kraut und Rüben • La Divina Commedia • Leda en de Zwaan • Leuven • Levi • Luc Deleu • Marianne Van Kerkhoven • Monty • Nieuwpoortteater en Stuc • Primo • Raoul De Keyser • Rutger Kopland • Salzburg • Susan Sontag • The Snakesong Trilogy • Tom Jansen • Vlaamse
Development and design by LETTERWERK