DDR-Regisseur te gast in NTG
Alexander Lang Aanscherpen van tegenstellingen
Alexander Lang, één van de belangrijkste regisseurs van de DDR, vervoegde in 1987 de reeds forse groep oostduitse theatermakers die in het
"Ik heb geen zin om over theater te praten, enkel om theater te maken." zegt Alexander Lang aan de telefoon wanneer we een afspraak maken voor een interview. Ik verwacht dan ook me in hoofdzaak op reeds gepubliceerde artikels te zullen moeten baseren om een schets van deze controversiële regisseur te kunnen samenstellen. Maar verwachtingen komen nogal eens bedrogen uit. Het wordt een boeiend gesprek over theatermaken en beleven, over
Versteend
Zijn naam mag ons hier nog weinig vertrouwd in de oren klinken, in beide
Regisseert u nog in de DDR ?
"Neen, ik zou tegenwoordig ook niet in
U bent uw carrière begonnen als acteur en pas later tot regie gekomen. Hoe heeft u deze sprong gemaakt ?
"Oorspronkelijk wou ik schilderen, en daar heb ik ook een opleiding voor gevolgd. Daarna voelde ik de ambitie om in het theater te werken. Onmiddellijk na de theaterschool kreeg ik mijn eerste contract als acteur aan het
In een recensie werd u bestempeld als de beroemdste regisseur van de DDR. Hoe ervaart u zo'n uitspraak ?
"Ik zou dat willen relativeren. Er waren veel goede regisseurs in de DDR. Het dilemma was steeds dat de echt goede regisseurs na een tijdje problemen kregen door de situatie waarin ze moesten werken en dan verkozen weg te gaan. Ik bleef toen zowat als enige achter. Ik was één der laatste beeldende regisseurs. Natuurlijk probeerde ik die kwaliteit voort te zetten. Ik heb geprobeerd om een nieuwe, aan mij eigen theateresthetiek te ontwikkelen. Dat viel toen samen met een bepaald tijdsbeleven en ook met een gevoel voor een nieuwe politieke theatraliteit. Soms valt het moreel beleven van een publiek samen met een nieuwe artistieke ontwikkeling op de scène. Dat resulteert in de spannendste theateravonden, vol homogeniteit en wederzijdse inspiratie. Het is evident dat een dergelijk samenspel van publiek en theatermensen de vernietigingsdrang oproept van juist die mensen waartegen het zich richt. In het bijzonder wanneer de tolerantie tegenover een kritisch intellectueel potentieel ervaren wordt als een bedreiging van machtsposities."
Samenhang
De carrière van Alexander Lang is geen optelsom van stukken of theaters. Persoonlijk hecht hij ontzettend veel belang aan het samengaan van op mekaar volgende momenten en regies. De theorie waarmee hij dit uitgangspunt ooit verduidelijkte noemde hij '
"Ik vind het interessant om eenzelfde thema vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken, vanuit verschillende tijden en dichterlijke intenties. De cyclus
Ik ben met deze methode begonnen aan het
Klopt de indruk dat u persoonlijk een voorkeur heeft voor klassieke stukken ?
"Inderdaad, maar het is geen vooropgezet programma geweest. Eerst en vooral hebben de stukken me aangesproken door hun kwaliteit. Door de tijd is er een natuurlijke selectie gebeurd van stukken waar ik weg van was. Daarbij kwam dat ik in de DDR zeer graag een paar hedendaagse stukken opgezet had, maar dat bleek niet zo eenvoudig. Het is echt moeilijk om ze gerealiseerd te krijgen. Soms worden ze gewoonweg verhinderd."
Censuur ?
"Het wordt niet zo genoemd, en het loopt veel gewiekster. Plots krijgt men
geen toelating om een bepaald stuk te maken."
En nu u niet meer 'belemmerd ' wordt ?
Intussen heb ik twee stukken van Koltès geënsceneerd. Daarbij stelt zich het probleem dat ik me moet leren inleven en met de situaties moet leren omgaan. Het komt er steeds op aan een persoonlijke toegang tot stukken te vinden. Soms merk dat ik niet op de hoogte ben omdat de wereld zich hier toch helemaal anders verhoudt en articuleert. Eerst moet ik leren omgaan met andere maatschappelijke systemen en met de ontwikkeling daarvan. Dan zal het vanzelfsprekender worden en ook steeds prettiger. Het zijn nieuwe ontdekkingen en nieuwe theatrale avonturen."
Voelt u het onderscheid tussen Oost en West nog steeds zo sterk aan ?
"Men wordt steeds doordrenkt door zijn opvoeding en zijn omgeving. Hoe langer men hier is, hoe meer men de verschillen merkt. Ik voel dat ik anders werk, anders denk, een andere esthetiek prefereer. Dat kan en wil ik natuurlijk niet langer neutraliseren. Het vraagt gewoon een langere tijd om te integreren dan men aanvankelijk dacht."
Is het mogelijk die esthetiek te beschrijven ?
"Dat is moeilijk omdat er een evolutie aan de gang is. De plotse nieuwe invloeden en visies en ook de acteurs die uit een duidelijk andere traditie komen bieden mij nieuw materiaal. Wat theater betreft kan men spreken van een verschillende ontwikkeling tussen beide
Juist lezen.
In de drie voorstellingen die ik zag
"De
Alexander Lang foto L. Monsaert
ring van alle tegengestelden. Het burgerlijke vormingstheater heeft alle kantjes en hoekjes van stukken, zelfs van klassiekers, afgevijld door de oude interpretaties. Wanneer men ze met frisse ogen leest, omvatten ze echter veel meer tegenstellingen, grotesks en waanzinnigs dan men op het eerste gezicht ziet. Het
Het zien van komische facetten hangt samen met een levensvisie. Het tragische kan door de persoon die het beleeft niet geobjectiveerd worden en wordt als bijzonder treurig ervaren. Iemand die erbuiten staat en het gegeven wel kan objectiveren, ziet er de komische facetten van. In
U had het zonet over de specifieke esthetiek van uw voorstellingen. Vermits u zich eerst als beeldend kunstenaar dacht te ontplooien draagt uw vormgeving daar beslist de vruchten van ?
"Dat klopt. Het theater is geen natuurlijke ruimte, maar een geconstrueerde, kunstmatige ruimte. Persoonlijk kan ik niet met deze ruimte omgaan alsof het een natuurlijke ruimte is. Er speelt zich bovendien een artistiek proces af, dat aan bepaalde wetmatigheden onderworpen is. Het interesseert mij om spanningsvelden te creëren door arrangementen, door scenisch verloop, door kleuren en te-genkleuren. En dat heeft te maken met optiek, met beelden."
Drie Zusters wordt de eerste
"Ik kon het stuk voordien niet verdragen. Van het gehele oeuvre van
Eenvoudige verhalen.
Het is uw enige regie tijdens het lopende seizoen ?
"Het volgende seizoen ben ik aangezocht als artistiek directeur van het Schiller Theater in
Heeft u enig idee van de richting die u uitwil ?
"Ik heb de indruk dat er iets aan de gang is, in Duitsland toch, een nieuwe dramatiek, nieuwe regisseurs die vanuit een vrolijk anarchisme te werk gaan. Ze beginnen gewoon bij 't begin en maken datgene waar zij zin in hebben. Daaruit moet zich toch wel iets ontwikkelen. Dat willen we min of meer bevorderen. Hoe het theater zelf verder moet is moeilijk in te schatten.
We leven op dit moment in een wereld waarin alles kan. de optische signalen nemen toe, televisie, video,... Die esthetiek is sneller dan wat men zich kan inbeelden. Daarop moet het theater reageren want deze wedloop kan het niet winnen. Misschien moet het theater zich bezinnen op eenvoudiger verhalen. Het theater is zowat het enige kleine eiland waar mensen komen en zich wederzijds laten beïnvloeden zonder dat er een glazen of filmwand tussen hen is; juist op die kararkteristieke eigenschap moet het theater volgens mij weer gaan inspelen."
Wilt u ooit nog opnieuw spelen ?
"Misschien. Maar dat is een ander beroep, waarin men zich anders moet trainen. Ik wil het niet uitsluiten. Misschien doet zich de mogelijkheid nogmaals voor. Er ontstaan soms van die situaties waarin men plots toegeeft. Dat vind ik überhaupt het belangrijkste. Daarom zeg ik ook dat ik niet graag over theater praat, omdat ik al die theorieën ondertussen niet meer verdraag, alles hangt er van af of mensen mekaar vinden, met mekaar plezier hebben en samen iets willen maken. En dan natuurlijk de middelen vinden om hun plannen te realiseren."
Leen Thielemans.
Alexander Lang
1941
studeert af als acteur aan de
eerste contract aan het Maxim Gorki
Theater (Oost- Berlijn)
1967/69
verbonden aan het
1969/86
verbonden aan het
Regies vanaf
1978
Philoktet (Müller)
Miss Sara Sampson (Lessing)
1980
Midzomernachtsdroom (
1981
Rondkoppen en
1985
eerste dubbelproject:
(Grabbe/Goethe)
eerste regie in de
Don Carlos (Schiller)
1986
1987
1988
In de eenzaamheid van de katoenvelden (Koltès)
1989
Drie Zusters (
Hij wordt artistiek directeur van het
Clavigo
(Thalia Theater Hamburg)
Auteur Leen Thielemans
Publicatie Etcetera, 1989-09, jaargang 7, nummer 27, p. 48-51
Trefwoorden alexander • stukken • schiller • münchener • esthetiek • hamburg • kammerspiele
Namen Alfred Kirchner • Amerikanen • Antieken • BRD • Berliner Ensemble • Bondsrepubliek • Brechttheater • Bundesrepublik Deutschland • Büchenwald • Büchner • China • DDR-burger • Dantons Dood • Deutsche Theater • Deutsches Theater • Drie Zusters van Tjechow • Duitse • Duitslanden • Gothland • Grootinquisiteurscène • Helene Weigel • Hertog Theodor • IJzeren Gordijn • Iphigenea • Maxim Gorki Theater • Medea • Midden-Duitsland • Modernen • Münchener Kammerspiele • Nederlands Toneel Gent • Oost-Beriijn • Oost-Duitsland • Oost-West • Pentisilea • Pentisileia • Philoktet van Heiner Müller • Phädra • Rode Leger • Schiller Theater West • Shakespeare • Spitskoppen • Staatliche Schauspielschule Oost-Berlijn • Stella • Strindberg • Thaliatheater Hamburg • Theater der Zusämmenhange • Thüringen • Trilogie der Leidenschaft • Trilogie van • Tsjechow • Von Kleist • Weimar • West-Berlijn • Westen • Woestijn • Zowel Racine
Development and design by LETTERWERK