Mark Morris een kruis voor
L'Allegro, il
Sinds het doek achter
Exit
Het was puur toeval -- of bestaat dat dan werkelijk niet? -- dat ik die dag de
Dat
Het was tijd dat
Na een korte periode van droefheid en onzekerheid kwam toch de hoop, hoop op nieuwe prikkels. Er was ook de vraag naar wat
Dat Mortier koos voor een
Dat Morris de kans kreeg zich een jaar lang voor te bereiden en niet werd verplicht zich meteen waar te maken, is natuurlijk een grote luxe. Zo had hij de tijd om dansers te zoeken, ze naar eigen smaak op te leiden of bij te werken en zo tot een zekere stijluni-formiteit te komen. Dat is een hele serieuze manier van werken die de Munt siert.
Dat Morris toch een kerngroep eigen dansers meebracht, is, om rede-
Gloria. Monnaie Dance Group. Foto:
nen van stijl en repertoire, ook te begrijpen. Het overwicht aan
Wanneer de eerste berichten over de eigenlijke start van Morris begonnen door te sijpelen, veroorzaakte de naamkeuze toch een lichte irritatie:
Morris Ars open deuren ice-cream
Toch was deze irritatie klein bier in vergelijking met wat komen moest. L 'allegro, il penseroso ed il moderato op muziek van Händel -- Morris' eerste creatie voor
Morris' muzikaliteit -- hij laat zich graag fotograferen met een partituur in de hand -- beperkt zich tot het noot voor noot uitbeelden van de muziek. Nergens zitten er tegentijden, anticipaties, versnellingen of andere verrassende antwoorden op Händel's compositie. In muziektermen is wat Morris doet zoiets als op de piano de melodielijn van de rechterhand twee octaven lager meespelen met de linkerhand. Zo een muzikaal afgietsel, zeker van de zeer onderhoudende en voor een hedendaags luisteraar gemakkelijke muziek van Händel, is een esthetische marteling. Omdat je weet wat komt en Morris steeds weer de evidente onderlijning aflevert, gaat een doorwinterd dansliefhebber gauw denken dat men hem in het ootje neemt. Meermaals sloeg ik uit
schaamte de handen voor de ogen, met de gedachte: "Het is niet waar, hij dóet het!". Morris is de kampioen van het open-deuren-intrappen.
Dat hij graag werkt met barokcom-ponisten -- maar dan blijkbaar liefst in een romantische uitvoering met slepende tempi en te weinig dieptewerking -- is voor mij helemaal geen bewijs van goede smaak. De ingehouden passie van de barok wordt bij hem een snotterige bedoening. Dat zijn grote voorbeelden uit de danskunst eveneens de mijne zijn, volstaat evenmin. Of dacht hij zijn muzikaliteit te kunnen meten aan die van grootmeester
Het kon allemaal wat minder erg zijn indien de bewegingen van de dansers afzonderlijk betekenisvol waren, maar ze missen de meest elementaire dramatische kracht. Het is allemaal oppervlaktewerking: men steekt een arm omhoog of een been vooruit, zondermeer. Het hoeven voor mij geen hoge benen te zijn. Een beweging mag heel miniem zijn, maar ze moet ergens vandaan komen, een reden hebben, noodzakelijk zijn. Na zo'n vijftig choreografieën te hebben afgeleverd (op acht jaar tijd!), is Morris zijn stijl niets meer dan een gemiddelde, een matte doorsnee van alle mogelijke bestaande stijlen en één (1) specifieke armbeweging, waarbij de danser zijdelings in de opgeheven hand kijkt, op zich de perfecte illustratie van Morris' maniëristisch exhibitionisme.
Alsof dit alles nog geen voldoende kleffe smaak zou achterlaten, overgiet Morris het geheel met zoveel pastelkleuren dat mijn indigestie compleet was. Morris heeft zijn roeping gemist. Hij had pasteibakker kunnen worden.
Ars
Toch kwam het meest ontstellende voor mij pas op het einde van de voorstelling: het publiek gaf een ovatie. Nu druk ik mij meestal zeer voorzichtig uit wat smaak betreft en tracht ik begrip te tonen wanneer het publiek het moeilijk heeft met ongewone of moeilijke voorstellingen, maar deze keer voel ik het als mijn plicht de verdwazing te bezweren. Heeft
Aan de andere kant werd het publiek de laatste jaren overspoeld met de meest vooruitstrevende produkties. Het gevolg van dit alles was het ontstaan van twee kampen, twee groepen met een overdreven extreme ingesteldheid. De afstand tussen beide had moeten overbrugd worden door repertoire-voorstellingen, maar de balletgezelschappen der beide gemeenschappen konden alleen die kloof niet dichten en de goede buitenlandse gezelschappen komen te zelden naar hier. Het ziet er niet naar uit dat deze nieuwe Guerre des Bouffons spoedig zal luwen.
Het grote publiek -- dat mag u hier pejoratief verstaan -- vindt het werk van Mark Morris dus aanvaardbaar. Het is er zelfs ronduit gelukkig om. Morris levert licht verteerbare commerciële kost, in de muziek te vergelijken met het werk van
Integendeel, iedereen is gelukkig alles voor één keer te hebben begrepen. Dat is ook niet zo moeilijk. Zelfs een hond kan het helemaal begrijpen.
Ik dien eerlijkheidshalve toe te geven dat het tweede programma mijn felle oordeel ietwat heeft afgezwakt. Hoewel. Het ballet op
Morris' spektakels zijn braaf en gestroomlijnd. Dat merk je ook aan de holle pathetiek in
Exit Morris
De eerste vraag die bij mij spontaan kwam opwellen, reeds na een kwart uur voorstelling, was: hoe lang duurt die man zijn contract? En vijf minuten later: wat kost het om zo een contract op te zeggen? Maar eigenlijk komt het hier op neer: welk belang hecht
Een tweede mogelijkheid was tijdelijk te werken als receptief theater en gedurende een paar jaar enkel gastgezelschappen uit te nodigen. Dat betekent misschien veel werk, maar het biedt ook meer mogelijkheden. Het publiek krijgt veel variatie en het bestuur kan uitkijken en uittesten. Nu lijkt de vervanging van
Alexander Baervoets
L'ALLEGRO, IL PENSEROSO ED IL MODERATO
tekst:
GLORIA AND OTHER WORKS
muziek: A
Gezien op 15 en 21 december 1988,
Auteur Alexander Baervoets
Publicatie Etcetera, 1989-03, jaargang 7, nummer 25, p. 44-46
Trefwoorden morris • béjart • mark • mortier • händel • monnaie • gloria • moderato • operagebeuren
Namen Adrianne Lobel • Alexander Tcherepnin • Amerikaan • Amerikanen • Andrew Lloyd Webber • Anne Teresa De Keersmaeker • Balanchine • Beijing • Belgen • Belgische • België • Brussel • Béjart • Christine Van Loon • Clari-net and Piano • Craig Smith • Cunningham • De Munt • Francis Poulenc • Fransman • Frisson • Georg Friedrieh Händel • Gerard Mortier • Igor Stravinsky • John Milten • Klaus Lefebvre • L Stravinsky • Lausanne voor • Les halles de Schaerbeek • Mint • Moderato • Monnaie Dance Group Mark Morris • Moriae • Morris Intro • Mortier De Keersmaeker • Muntdirecteur • Muntschouwburg • Nationale Opera • Nieuwe • Paul Taylor • Penseroso • Phil Sandström • Pina Bauschen • Reinhild Hofman • Skarbek • Sonatafor • States • Vivaldi • Vlaamse • William Forsythe • danser-'choreograaf
Development and design by LETTERWERK