Date 2008-05-21
Publication De Morgen
Performance(s) At Large
Artist(s) Bauer, Eleanor
Company / Organization
Keywords stelen • onnavolgbare • dansvormen • quasi • boekje • soloconference • vingerknippend • dansvideoclip • schmierend • glitterjurkje
Het raadsel van de dans: Eleanor Bauer > At Large
Het raadsel van de dans
At
Door
De vraag is lastiger dan ze lijkt. Want wat is dans? Een kunstvorm of een sociaal fenomeen? Wat vertelt een dans? Aan welk publiek? En hoe verhoudt dans zich tot de wereld? De vragen die het boekje stelt doen je in elk geval duizelen.
Ook de voorstelling is zo'n straffe cocktail van beelden en uitspraken dat je met een verward hoofd de zaal verlaat. Toch begint het allemaal heel vlotjes met drie danseressen in een goudkleurig glitterjurkje: Bauer zelf,
Het duurt even voor je doorhebt dat de dames onder hun kleedje niet naakt zijn, maar een vleeskleurige bodysuit, afgeboord met felgekleurde strepen, dragen. Het lichaam als een masker, een vorm van make believe? De sappige soloconference van Bauer ondersteunt die gedachte in elk geval. De pruik op haar hoofd roept de nadrukkelijke vrouwelijkheid en vertrouwelijkheid van een
Al schmierend werpt Bauer ons echter plots de lastige filosofische vraag voor de voeten of ze wel echt totaal aanwezig kan zijn. Ze besluit dat zoiets onmogelijk is. Maar ze kan wel stelen van anderen, bijvoorbeeld door met een fake
Het vervolg van het stuk bereikt echter het tegendeel van die slagzin. Je krijgt een ellenlange suite dansen die quasi zonder muziek gebracht wordt. Merkwaardig is vooral de aanzet. De danseressen kruipen over en onder elkaar om bizarre, ruimtelijke composities te creëren. Daarna brengt de ene danseres de andere in de juiste positie om dan toch eindelijk eens aan het dansen te gaan. Wat een vreemde bedoening is dat. In quasi totale stilte krijg je een onnavolgbare collage van dansvormen. Die mondt uit in een demonstratie van de zelfbedachte nieuwe danshype 'scratching'. Als een soort grap volgt ten slotte een wedstrijd in deze nieuwe dansdiscipline.
Wie 'At
Op 28 mei in
n De voorstelling At