Date 2007-02-07

Publication De Morgen

Performance(s) O_Rex Beta 1

Artist(s) Joris, Eric

Company / Organization Crew

Keywords crewbontetechnologischestelarcvelmajurenoedipusgenresvirtuelejoris

Buiten de lijntjes van de 21ste eeuw: Festival The game is up zoomt in op nieuwe media in de podiumkunsten

Buiten de lijntjes van de 21ste eeuw

Festival The game is up zoomt in op nieuwe media in de podiumkunsten

De laatste jaren waait een avontuurlijke geest door de Gentse Vooruit. Programmeurs Tom Bonte (podium), Eva De Groote (nieuwe media) en Barbara Raes (dans, performance) verlaten steeds vaker de geijkte genres. Ze werken met artiesten die ijverig buiten de lijntjes kleuren. Zoals in het festival The game is up.

door Pieter T'Jonck

BRUSSEL l The game is up is een citaat van Shakespeare, maar daar houdt het verband tussen dit festival en klassiek theater meteen op.

Tom Bonte: "We vertrokken vanuit het eerdere festival rond kunst en wetenschap. Nu wilden we inzoomen op nieuwe media in de podiumkunsten. Bij de voorbereiding stootte ik op een tekst van Kurt Vanhoutte (UIA). Hij vergelijkt er het gebruik van nieuwe media in het theater met een spel. Je kunt elk spel beschouwen als een proefterrein voor maatschappelijke of technologische ervaringen die in het gewone leven niet te realiseren of nog onbekend zijn. Dat spelidee is de rode draad van het festival."

Met Crew als centrale gast?

Bonte: "Bij Crew gaan het maatschappelijke en technologische experiment hand in hand. Zij verbinden nieuwe technologieën als virtuele realiteit met de 'gewone' theaterervaring. Daaruit kun je leren hoe we ons aanpassen aan die nieuwe technologische context.

"Eric Joris van Crew verwijst graag naar de paniek toen bij de eerste filmvertoningen een trein op het scherm afraasde. Toeschouwers verwarden het beeld met de werkelijkheid, omdat de virtuele filmrealiteit zo overrompelend was. Dat lijkt ons nu haast onvoorstelbaar, maar bij de eerste experimenten van Crew bleek toch hoe sterk de impact van een onbekende, immersieve technologie kan zijn: sommige deelnemers vielen gewoon flauw, al is er strikt gesproken niets aan de hand.

"Hier toont Joris 'O_Rex Beta 1', een voorstudie van een nieuw werk dat in oktober in première gaat. Het verhaal van Oedipus is de kapstok ervan. Een deel van het publiek kijkt met eigen ogen toe hoe anderen voor hun waarnemingen en handelingen totaal afhangen van een technologische prothese. Die tweede groep weet dus letterlijk niet in welk verhaal ze optreden, net zomin als Oedipus de draagwijdte van zijn handelingen besefte."

Op de affiche staan performancekunstenaars als Stelarc, een choreografe als Mette Edvardsen, die een installatie maakt, de Zwitserse elektropopgroep Velma, die een pseudo-klassiek concert laat ontsporen of danseressen Anne Juren en Krõõt Jurak, die de draak steken met modeshows.

Jullie scheppen er blijkbaar plezier in om media en genres met elkaar te laten botsen?

Bonte: "Dit festival is inderdaad hybride van aard. Wij doen dat meer en meer, net als veel andere huizen trouwens. Niet dat we een aversie hebben tegen zuivere kunstvormen. We merken echter dat veel kunstenaars eerst een vraag formuleren, en pas dan nagaan welk medium zich er het best toe leent om dat uit te drukken. Ze nemen het woord als kunstenaar, niet als 'ambachtelijke' theatermaker.

"De wereld waarin we leven lokt dat ook uit: je wordt met zoveel nieuwe beelden en informatie bestookt dat het niet langer vanzelf spreekt om daar commentaar op te leveren aan de hand van bestaande repertoireteksten.

"Bovendien is de ontmoeting tussen verschillende media een meerwaarde voor alle betrokken partijen. Het publiek ontdekt nieuwe dingen en tussen kunstenaars onderling ontstaan vaak boeiende ontmoetingen op zo'n festival. Daar kan iets moois uit groeien.

Van 7 tot 16/2 in Vooruit (www.vooruit.be). Aanraders zijn o.a. Crew, Ivana Müller, Anne Juren, Stelarc, Velma en de expo met Arram Bartholl en Agnes Meyer-Brandis

n De Gentse Vooruit programmeert vanaf vandaag een reeks voorstellingen over de relatie tussen kunst en wetenschap.